چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 113989

بانک جامع سلول های بنیادی به زودی با حداقل 30 هزار سلول شناسایی شده از سوی سازمان انتقال خون و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.

سلامت نیوز: بانک جامع سلول های بنیادی به زودی با حداقل 30 هزار سلول شناسایی شده از سوی سازمان انتقال خون و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمد واسعی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در‌باره راه اندازی بانک جامع سلول‌های بنیادی اظهار کرد: با توجه به ضرورت شناسایی سلول‌های بنیادی افراد مختلف برای انتقال به بیماران، کار جمع آوری و شناسایی این سلول‌ها از حدود سه سال گذشته در برخی از مراکز بیمارستانی و یا آزمایشگاه‌های کوچک آغاز شد اما در سطح گسترده و به عنوان یک رسالت ملی ایجاد بانک جامع و کاملی از سلول‌های بنیادی افراد مختلف به سازمان انتقال خون سپرده شد.

وی در ادامه گفت : قرار است تا در این باره تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون امضاء و در این بانک جامع با حداقل 30 هزار سلول شناسایی شده تشکیل شود.

بانک سلول های بنیادی قومیت های خاص

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی با بیان اینکه فاز اول این طرح در تهران، استان های بزرگ و شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد ابراز کرد: در فاز بعدی، این طرح باید بانکی از سلول های بنیادی قومیت‌های خاص نیز راه اندازی شود.

واسعی در‌باره جایگاه علم سلول‌های بنیادی خاطر نشان کرد: با توجه به جدید بودن این شاخه از علم، از جهت تولید علم جایگاه جداگانه‌ای برای بحث سلول‌های بنیادی تعریف نشده و از لحاظ کمی در منابع علم سنجی و رتبه بندی سلول‌های بنیادی و طب بازساختی به لحاظ تعداد مقالات ، فعلا در کل دنیا آمار دقیقی وجود ندارد اما ستاد در حال بررسی جایگاهی از لحاظ تولید مقالات است که در خاورمیانه اول می باشیم.

این بحث زیر مجموعه بحث‌هایی چون بیو تکنولوژی یا در برخی از موارد طب آمده است اما اگر بخواهیم از لحاظ کیفی جایگاه کشور را نسبت به کشورهای پیشرفته بررسی کنیم باید گفت که تا حدود سه سال پیش که به نوعی علم سلول‌های بنیادی جدید بود، ستاد ما با کمک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات به این نتیجه رسید که خلاصه مقالاتی به لحاظ کیفی که در کنگره‌های معتبر ارائه شده بود تقریبا پایاپای کشورهای اروپایی بوده است.

وی در ادامه افزود‌: اما از سه سال پیش به دلیل افزایش محدودیت‌های مالی‌، رشد این حیطه یک مقداری کند شد که البته این به دلیل افت ایده پردازی و یا علایق نبوده و کمبود منابع مالی یکی از عوامل بازدارنده رشد در این زمینه بوده است اما از امسال این کمبود و نقیصه رفع شده و امید است که شاهد رشد روز افزون بحث سلول‌های بنیادی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha