مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید توجه کنیم که کودکان کار و خیابانی، واقعیتی است که کشور ما با آن دست به گریبان است و آنقدر اهمیت دارد که هیئت دولت از ما آیین نامه و سیاستگذاری طلب می‌کند.

سلامت نیوز: مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید توجه کنیم که کودکان کار و خیابانی، واقعیتی است که کشور ما با آن دست به گریبان است و آنقدر اهمیت دارد که هیئت دولت از ما آیین نامه و سیاستگذاری طلب می‌کند.

12 ژوئن برابر با ٢٢ خرداد، روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شده است؛ به همین مناسبت ایسنا با برگزاری میزگردی و حضور فعالان حقوق کودک به بررسی مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی این دسته از کودکان بالاخص بحث "بیمه‌" آنها پرداخت.

دکتر روزبه کردونی، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این میزگرد ضمن استماع نظرات، پیشنهادات و انتقادات نمایندگان انجمن‌های فعال در حوزه کودکان کار، اجرای «بیمه درمان» کودکان کار و خیابانی را سرآغاز فرآیندی به منظور حمایت از کودکان خواند و بر لزوم گسترش این‌گونه حمایت‌ها تاکید کرد.

کردونی افزود: «بیمه سمبلیک» آغاز فرآیند حمایت اجتماعی از کودکان است و نه پایان آن.

به گفته وی، وقتی نهادهای مدنی در فرآیند سیاستگذاری از ابتدا با دولت شریک می‌شوند، آن سیاست موفق خواهد بود اما این نکته بسیار مهم است که در فرایند حمایت اجتماعی از کودکان در معرض آسیب، بحث بیمه تنها یکی از اقدامات ضروری است لذا امیدواریم با همکاری نهادهای مدنی و ارگان‌های ذیربط بتوانیم بیمه‌های درمانی را در کنار بیمه‌های اجتماعی به طور کیفی و کمی تقویت کنیم.

به اعتقاد مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی، ارتقا کیفیت و گسترش کمی بیمه‌ کودکان کار و خیابان نکته‌ای مهم و نحوه و مدل این کار نیز باید در بسته‌ای اجرایی مطرح شود که سمن‌ها و سازمان بیمه سلامت در اجرای آن نقش داشته باشند.

کردونی در پاسخ به اینکه بیمه کودکان کار و خیابان همراستای بیمه همگانی درمان ایرانیان و کاملا سمبلیک صورت گرفت لذا به اعتقاد عده‌ای اقدام مهمی برای این دسته از کودکان نبوده، گفت: معتقدم اقدامی که برای بیمه کودکان انجام شد، طبق قانون اساسی باید پیش از این صورت می‌گرفته اما اکنون که فرآیندی را آغاز کردیم تا همه ایرانیان بیمه ‌شوند، باید تسهیل‌گر بیمه کودکان در معرض آسیب نیز باشیم.

وی ضمن اشاره به اقدام سمبولیک وزیر کار و رفاه اجتماعی برای بیمه تعدادی از کودکان گفت: اگر مروری به اظهارات مسئولین داشته باشید می‌بینید آن‌ها هم وارد شدند و هر یک می‌خواهند در این زمینه کاری انجام دهند، در این شرایط باید بتوانیم تاثیرات را در چارچوب هدفمند و برنامه ریزی شده قرار دهیم. وقتی رئیس جمهور به طور سمبلیک به دو کودک دفترچه بیمه می‌دهد، مسیری برای ورود و عمل سایر دستگاه‌ها باز می‌شود.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر گسترش چتر حمایتی بر سر تمامی کودکان مطابق تعهدات بین‌المللی، اصول دینی و تعهدات فرهنگی تاکید کرد و افزود: علی‌رغم وجود قوانین خاص کودکان در حوزه سیاست گذاری مجبور به تفکیک خواهیم بود چراکه شرایط متفاوت است و برای هر قشر باید مدل اجرایی خاصی تعریف شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور، بر ضرورت نقش آفرینی مردم در مواجهه با آسیبهای اجتماعی بر گسترش نقش نهادهای مردمی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به عنوان چارچوب کاری وزارت کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد.

کردونی با تاکید بر اینکه مسائل و آسیب‌های اجتماعی از جمله مسایل مربوط به کودکان کار و خیابان یک شبه حل نمی‌شوند، ادامه داد: من قائل به حل همه مشکلات نیستم و می‌دانم در این حوزه نمی‌توان با بخشنامه و دستور‌العمل حرکت کرد چرا که با پدیده‌های پیچیده سر و کار داریم. باید پیچیدگی حوزه اجتماعی فرهنگی و ساختاری را ببینیم، به خصوص در شرایطی که شورای سیاستگذاری برای مدت هشت سال تشکیل نشد.

وی به اشاره به اجرای آیین نامه شورای ساماندهی کودکان در سال 84 توسط هیات دولت، از عدم اجرای آن در هشت سال گذشته انتقاد کرد و گفت: مسایل تنها با صدور بخشنامه حل نمی‌شود لذا باید به سمت تفاهم برویم البته این امر به معنی نفی سیاست‌گذاری در این زمینه نیست.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که آمار درستی از تعداد کودکان کار و خیابانی در دست نیست، گفت: یکی از مصوبات دومین جلسه شورای ساماندهی هم در رابطه با آمار این دسته از کودکان بود البته در حال حاضر در هیچ کجای دنیا آمار درستی وجود ندارد لذا باید تصویری از وضعیت موجود داشته باشیم که شامل اهداف جامع ما، ساختار اجرایی و NGOها می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سرشماری سال 90 مرکز آمار ایران در رابطه با آمار کودکان در اشتغال اعلام کرد: 23 هزار و 619 کودک 10 تا 14 سال در حال اشتغال در مناطق شهری و 323 هزار و 494 کودک 15 تا 19 سال در حال اشتغال در مراکز روستایی کشور وجود دارد.


کردونی تاکید کرد: باید توجه کنیم که کودکان کار و خیابانی، واقعیتی است که کشور ما با آن دست به گریبان است و آنقدر اهمیت دارد که هیئت دولت از ما آیین نامه و سیاستگذاری طلب می‌کند.

وی با تاکید بر ظرفیت NGOها در ایران بیان کرد: در حوزه کودکان باید گفت که ایران جزو معدود کشورهایی است که ظرفیت قانونی برای چاره اندیشی در خصوص کودکان کار و خیابان در آن دیده شده است.

وی در این خصوص افزود: این ظرفیت در شرایطی ایجاد شده است که در هشت سال گذشته نگاه به NGOها انقباظی بوده ولی امروز در حوزه کودکان چندین انجمن داریم که صدای بلندی دارند.

کردونی در ادامه این میزگرد ضمن بیان اینکه گروهی از کودکان مشکل هویتی ندارند لذا ابتدا باید مشکل این دسته از کودکان رفع شود اظهار کرد: این امر به این معنی نیست که نباید به مشکلات کودکان بی‌هویت بپردازیم بلکه نحوه مواجهه با مشکلات این کودکان متفاوت است.

وی با اشاره به مشارکت بهزیستی در زمینه بیمه کودکان کار و خیابانی و ارائه تسهیلات به آنها در بیمارستانها گفت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم که زمان بندی مشخصی برای این کار اعلام شود.

وی در رابطه با بیمه کودکان مهاجر نیز چنین پاسخ داد: عدم عضویت وزارت کشور در شورای ساماندهی اشکالی است که به آیین نامه این شورا وارد است البته این نقص بزودی اصلاح می‌شود. 11 دستگاه عضو در این بخش باید به تعامل برسند؛ در بحث بیمه کارگروهی تشکیل دادیم که بسته سیاسی آنرا تدوین خواهیم کرد و در حوزه اجرا نهادهای مرتبط باید موضوع را پیگیری کنند.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به مسایل و مشکلات منطقه‌ای کودکان در معرض آسیب گفت: در شورای ساماندهی مصوب شده است که مشکلات منطقه‌ای نیز دیده شود چرا که مشکلات کودکان در استان‌های کشور تفاوت دارد و باید از طرح مسئله تا راه حل به صورت بومی و منطقه‌ای مسایل را بررسی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha