نماینده سازمان‌های مردم نهاد فعال حقوق کودک در وزارت کار و رفاه اجتماعی، خواستار تعیین یکی از بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی برای پذیرش و درمان رایگان کودکان کار و خیابانی شد.

سلامت نیوز: نماینده سازمان‌های مردم نهاد فعال حقوق کودک در وزارت کار و رفاه اجتماعی، خواستار تعیین یکی از بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی برای پذیرش و درمان رایگان کودکان کار و خیابانی شد.

به گزارش سلامت نیوز، محمد لطفی در میزگرد "کودکان کار و حمایت‌های اجتماعی " که با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال حقوق کودک و مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایسنا برگزار شد، با اشاره به پوشش بیمه سلامت همگانی کودکان کار و خیابان گفت: بسط این مسئله در مورد کودکان مهاجر و فاقد شناسنامه که صرف نظر از هر تبعیض نژادی، ‌ملیت، مذهب یا قومیت نیازمند حمایت هستند، مغفول واقع شده است، امیدواریم دولت یازدهم این موضوع را هم دردستورکار خود قرار دهد و کودکان مهاجر و فاقد شناسنامه نیز از حمایت‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی در عین حال افزود: بیمه سلامت بدون بیمه‌های اجتماعی و افزایش حداقل دستمزد تاثیر چندانی ندارد، فقر اقتصادی باعث می‌شود که خانوادها بخشی از کالا و خدمات را حذف کنند به عنوان مثال وقتی پدر و مادر توان پرداخت هزینه تحصیل را ندارند اجازه مدرسه رفتن به کودک خود نمی‌دهد و در شرایط بدتر کودک به نیروی کار خانواده تبدیل می‌شود. در واقع تنها پدر و مادر متهم نیستند که کودک را به کار وا می‌دارند بلکه شرایط جامعه این کار را انجام می‌دهد.

لطفی با بیان این‌که هم‌اکنون فضایی ایجاد شده تا سمن‌ها مطالبات خود را بیان کنند، به ساختار بیمار آموزش و پرورش به عنوان محل پمپاژ حضور کودکان در جامعه اشاره کرد و گفت: در محتوای آموزشی کتب ، مهارت‌های زندگی وجود ندارد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها برای تغییر نگرش در خصوص کودکان گفت: برای تغییر نگرش و آموزش حقوق کودک باید از آموزش و پرورش آغاز و از ظرفیت رسانه‌ها در این خصوص استفاده کرد.

لطفی دربخش دیگری از سخنان خود بااشاره به برخی از مشکلات سمن‌ها و با بیان اینکه دولت نباید در مقابل استقلال سمن‌ها گارد دفاعی داشته باشد،

افزود: در گذشته دید بدی به سمن‌ها وجود داشت و سنگ‌اندازی‌هایی در مراحل اخذ مجوز انجام می‌شد در حالیکه فعالیت اجتماعی سمن‌ها برای بهبود جامعه برای همگان است. خوشبختانه در دولت یازدهم این رویکرد که سمن‌ها باید در امور مشارکت داشته باشند ایجاد و پررنگ شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha