ماه‌ها از پیشنهاد "تشکیل ستاد حمایت از محیط‌بانان" که در قالب لایحه راهی مجلس شورای اسلامی شد تا در صحن علنی به تصویب برسد، می‌گذرد اما هنوز نه قانونی به تصویب رسیده و نه افزایش حقوقی برای محیط‌بانان لحاظ شده است

سلامت نیوز: ماه‌ها از پیشنهاد "تشکیل ستاد حمایت از محیط‌بانان" که در قالب لایحه راهی مجلس شورای اسلامی شد تا در صحن علنی به تصویب برسد، می‌گذرد اما هنوز نه قانونی به تصویب رسیده و نه افزایش حقوقی برای محیط‌بانان لحاظ شده است.

مشکلی که سرهنگ خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور علت اصلی آن را کمبود بودجه مصوب سازمان محیط زیست از سوی دولت می‌داند و ادعای سازمان‌های دیگر بر ضرورت افزایش حقوق کارمندان را، یکی دیگر از موانع تصویب نشدن این طرح در مجلس شورای اسلامی.

به گفته وی، فارغ از آنکه بارها گفته‌ شده است 20 تا 30درصد حقوق محیط‌بانان باید افزایش یابد، اما با توجه به اینکه حافظان محیط‌زیست در مجموع شبانه‌روز  یک سال معادل 18 ماه خدمت می‌کنند، به تبع باید دریافتی‌شان نیز بیشتر شود اما این رشد دریافتی‌ها تاکنون رخ نداده است چرا که خلاء‌های قانونی مانع از این حمایت‌های مادی و سپس معنوی شده است.

وی با یادآوری اینکه کشور حدود 117 محیط‌بان شهید دارد، مشکل اصلی که امروز گریبان سیستم حفاظت از محیط زیست کشور را گرفته است، مربوط به محیط‌بانانی می‌داند که در حین انجام کار آسیب می‌بینند. محیط‌بان استان هرمزگانی که در حین انتقال تانکرهای آب برای آهوهای این منطقه دچار سانحه شد و هر دو پای خود را از دست داد مثال بارز این مشکل است. به طوری که سازمان محیط‌زیست به دلیل خلاء‌های قانونی نتوانست به درستی از این حافظ محیط‌زیست حمایت کند.

محیط‌بانان سانحه‌دیده 25 میلیون تومان دیه دریافت می‌کنند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم با هماهنگی‌های لازم، محیط‌بانان حادثه‌دیده هرمزگانی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم اعلام کرد که و پس از این حادثه بود که مقرر شد محیط‌بانانی که در حین انجام خدمت دچار سانحه می‌شوند، خانواده‌شان تا سقف 25 میلیون تومان دیه دریافت کنند.

خیلدار در پاسخ به این سوال که سازمان محیط‌زیست طرحی پیشنهادی برای احقاق حق محیط‌بانان قربانی حادثه دارد یا خیر از طرحی می‌گوید که به اداره کل حقوقی سازمان محیط زیست ارائه شده و  در مرحله بررسی است. طرحی که امید است با تصویبش به زودی جامعه محیط‌بانان و خانواده‌هایشان خبرهای خوبی دریافت کنند.

وی با ابراز امیدواری از توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع حقوق محیط‌بانان نیز تصریح کرد: امیدواریم در بودجه سال 1394، برای حل این مشکل که مدت‌هاست در حال پیگیری آن هستیم، بودجه کافی در نظر گرفته شود تا حداقل 175 ساعت اضافه‌کاری محیط‌بانان محاسبه و هزینه آن پرداخت شود.

وی آشنا نبودن محیط‌بانان با قوانین و مقررات را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز معرفی می‌کندچراکه اکثر محیط‌بانان در مواجهه با متخلفان نمی‌دانند چطور باید برخورد کنند که این ناتوانی نشان‌دهنده ناآشنایی آنان و حتی مدیران بالادستی با قوانین مربوطه در حوزه محیط‌زیست است؛ ضعفی که تنها با آموزش رفع‌ شدنی است.

ردیف پستی داریم اما متاسفانه نیرو نداریم

خیلدار در بخش دیگری از سخنان خود از کمبود نیروها انتقاد می‌کند به طوریکه براساس ساختار حفاظت محیط زیست، اکنون باید در این یگان حافظتی، 10 هزار نیرو مشغول به کار باشند اما این تعداد از حدود سه هزار نفر تجاوز نمی‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره اینکه چرا هنوز کمبود نیرو از مشکلات لاینفک محیط‌زیست کشور است معتقد است در دولت دهم سازمان محیط زیست برای 10 هزار پست کاری، اعلام نیاز کرد که از این تعداد، 7هزار و 200 پست مورد تایید و تصویب قرار گرفت؛ اما با وجود این تصویب، هنوز نیرویی استخدام نشده که این مشکلات نیز معلول کمبود بودجه‌هاست.

منبع:آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha