اسیدپاشی غالبا نوعی رفتار انتقامجویانه است که می‌توان آن را در دسته حسادت جنسی قرار داد. هنوز افرادی در جامعه وجود دارند که تصور می‌کنند زن فقط جسم است و می‌تواند متعلق به دیگری باشد.

سلامت نیوز: اسیدپاشی غالبا نوعی رفتار انتقامجویانه است که می‌توان آن را در دسته حسادت جنسی قرار داد. هنوز افرادی در جامعه وجود دارند که تصور می‌کنند زن فقط جسم است و می‌تواند متعلق به دیگری باشد.


رابعه موحد، روانشناس در روزنامه شرق نوشت: اعترافات مردی که روی همسر سابقش اسید پاشیده تا این زن دیگر نتواند ازدواج کند، قابل‌تامل است. اسیدپاشی غالبا نوعی رفتار انتقامجویانه است که می‌توان آن را در دسته حسادت جنسی قرار داد. هنوز افرادی در جامعه وجود دارند که تصور می‌کنند زن فقط جسم است و می‌تواند متعلق به دیگری باشد.

فردی که چنین طرز تفکری دارد وقتی با مانعی مواجه می‌شود تصمیم می‌گیرد آینده زن را از او بگیرد و تباه کند. بهترین و عامیانه‌ترین شیوه برای او این است که به چهره و صورت آن زن آسیب بزند. بنابراین بیشتر حسادت جنسی عامل چنین رفتاری است. در روانشناسی اختلالی به نام «سندرم اتللو» وجود دارد و در جریان آن حسادتی اتفاق می‌افتد که فقط منشا جنسی دارد و برای شخص مبتلا به این سندرم فقط جسم فرد مقابل مهم است و نمی‌خواهد این جسم متعلق به شخصی دیگر باشد.  علاوه بر این چنین رفتاری جزیی از خشونت علیه زنان و ناشی از فقر فرهنگی است.

درواقع چنین تفکری ناشی از آموخته فرهنگی است که می‌گوید اگر زنی نخواست با مردی ازدواج کند یا در زندگی مشترک بماند می‌توان صورت او را نابود کرد. خشونت ممکن است همیشه وجود داشته باشد اما این نوع از خشونت، خشونتی است که فرهنگ و جامعه ما آن را رواج داده و مردم این رفتار را دیده و شنیده‌اند و متاسفانه عادی شده است. برای اصلاح این نوع طرز تفکر باید کار فرهنگی انجام داد تا افراد بدانند که دیگری نیز حق انتخاب دارد.

افرادی که چنین اعمالی را مرتکب می‌شوند کسانی هستند که نمی‌توانند با شرایط واقعی و شرایط نامطلوب زندگی کنار بیایند و ممکن نیست بدون اینکه خشم شدید درونی خود را روی طرف مقابل یا شخصی دیگر خالی کنند آرام بگیرند. این رفتار به معنی سازگاری‌نداشتن با محیط است و شخص نمی‌تواند بپذیرد که طرف مقابل یک رابطه او را نمی‌خواهد.

چنین افرادی در همه جوامع دیده می‌شوند و شاید به همین دلیل است که در کشورهای غربی وقتی طلاق اتفاق می‌افتد برای افراد جلسات جدی درمانی برگزار می‌شود و حتی گاه دادگاه آنها را مجبور به روان‌درمانی می‌کند تا تنش، استرس و التهاب فرد در این جلسات از بین برود و طلاق به فاجعه منجر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha