چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲

پزشکان معتقدند کمبود خواب مغز را در برابر عناصر و ترکیبات سمی آسیب‌پذیر می‌کند.

خطر مسمومیت مغز به دلیل کم خوابی

سلامت نیوز: پزشکان معتقدند کمبود خواب مغز را در برابر عناصر و ترکیبات سمی آسیب‌پذیر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته متخصصان کمبود خواب می‌تواند موجب شود مولکول‌های «نوروتوکسیک» (مسموم‌کننده اعصاب) که در خون جریان دارند به سیستم اعصاب مرکزی منتقل شده و با عملکرد نورون‌ها تداخل پیدا کنند. در این بررسی متخصصان به تاثیر کمبود خواب بر سلامت مغز حیوانات آزمایشگاهی پرداختند و سپس رفتارهای آنها را مورد مطالعه قرار دادند. در حقیقت آنان دریافتند کمبود خواب موجب تغییر در سیستم اعصاب مرکزی شده و وظیفه دارد از مغز در برابر ترکیبات نوروتوکسین محافظت کند.

در حقیقت وارد شدن ترکیبات نوروتوکسین به مغز بر عملکرد نورون‌ها تاثیر سوء می‌گذارد و از بین رفتن آنها را موجب می‌شود. همچنین ماده‌ای به نام «مونوسدیم گلوتامات» که در غذاهای فرآوری شده موجود است با فعال ساختن بیش از حد سلول‌ها موجب آسیب نورونی می‌شود. علاوه بر این برخی از آنتی هیستامین‌های نسل دوم می‌توانند در مواقع کم‌خوابی مزمن در بافت مغز نفوذ کنند.

«بئاتریس گومز گونزالز»، یکی از متخصصان این مطالعه گفت: اگرچه تولید داروهای آنتی بیوتیک یا آنتی هیستامین‌های نسل دوم تضمین می‌کند که بر عملکرد مغز تاثیری گذاشته نمی‌شود اما شواهدی وجود دارد که اینها در زمان تغییر سیستم اعصاب مرکزی بر مغز تاثیر می‌گذارند.

به گزارش ورلدساینس ریپورت، به گفته متخصصان نتایج این مطالعه نشان دهنده اهمیت خواب و چگونگی تاثیر سوء کمبود آن بر عملکرد شناختی مغز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha