چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 114039

سال گذشته و پیش از تغییر دولت، وقتی دامداران به وزارت جهادکشاورزی گله کردند که کارخانجات شیر تولیدی آنها را به قیمت‌های پایین می‌خرند و اگر دامداران زیر بار قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها نروند؛ شیر خشک را جایگزین شیرخام دامداران می‌کنند؛ وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت به دامداران اجازه دهد که شیرخام را به‌صورت فله به بازار مصرف روانه کنند.

سلامت نیوز: سال گذشته و پیش از تغییر دولت، وقتی دامداران به وزارت جهادکشاورزی گله کردند که کارخانجات شیر تولیدی آنها را به قیمت‌های پایین می‌خرند و اگر دامداران زیر بار قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها نروند؛ شیر خشک را جایگزین شیرخام دامداران می‌کنند؛ وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت به دامداران اجازه دهد که شیرخام را به‌صورت فله به بازار مصرف روانه کنند.

برای این منظور هم سازمان دامپزشکی دستوری توسط محسن دستور، رییس سابق این سازمان به استان‌ها ابلاغ کرد که طی آن دامداری‌هایی که از حیث بیماری پاک است می‌توانند شیرخام خود را وارد بازار مصرف کنند. این اتفاق اما همان زمان نیز سروصدای زیادی به‌پا کرد و مدعیان بهداشت و سلامت انسان این اقدام را مخاطره‌آمیز دانستند ولی هربار که صحبت از عرضه شیر فله می‌شد سازمان دامپزشکی از این تصمیم خود دفاع می‌کرد. این جریان تا روی‌کارآمدن دولت جدید و تغییر ریاست سازمان دامپزشکی ادامه داشت. اما رییس جدید یعنی مهدی خلج در نخستین نشست خبری خود از لغو توزیع شیر فله خبر داد. در هر حال بر کسی پوشیده نیست که خطر شیوع بیماری سل و بروسلوز یا همان تب مالت با مصرف لبنیات فله بالا می‌رود. مقابله با این بیماری‌ها آنقدر نزد مراجع تصمیم‌گیری اهمیت دارد که برای تامین اعتبار ریشه‌کنی، به روحانی، رییس‌جمهور، نامه نوشته‌اند. در طرح ارایه‌شده به رییس‌جمهور تاکید شده، باید مبلغ 70میلیاردتومان برای ریشه‌کنی سل گاوی و مبارزه با بیماری بروسلوز اختصاص یابد، چراکه مبارزه با این بیماری‌ها باید همانند سال‌های 1364 و 1365 شکل گیرد، در غیر این‌صورت کاری نمی‌توانیم برای کنترل این بیماری‌ها انجام دهیم. با وجود تلاش سازمان‌ دامپزشکی در دولت یازدهم و وزارت بهداشت اما همچنان عرضه لبنیات فله در سطح شهر وجود دارد و متقاضیان آن نیز اگر نگوییم در حال ازدیاد است دست‌کم همانند سابق به این بازار مراجعه می‌کنند. گفت‌وگو با شفیع رضایی‌سرآبادی، یکی از فعالان این حوزه را در ادامه می‌خوانید.

‌ اگرچه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که فعالیت واحدهای فله‌فروشی قانونی نیست اما روزبه‌روز بر تعداد این واحدها و مشتریان آن افزوده می‌شود. دلیل استقبال از لبنیات غیرپاستوریزه چیست؟
لبنیات سنتی از قدیم وجود داشته و ذات و وجود ما از شیرهای سنتی شکل گرفته، اما مدت یک‌سال است که لبنیات سنتی با استقبال مردم روبه‌رو شده و فروش آن نیز شکل خاصی به خود گرفته است. مزه بهتر، طعم چرب‌تر و غلیظ‌‌تر، استقبال مردم از لبنیات فله را افزایش داده است. با وجود آنکه فرآورده‌های پرچرب و خامه‌ای را به‌صورت پاستوریزه، کارخانجات هم تولید می‌کنند اما تفاوت قیمت‌ محصولات کارخانه‌ای با تولیدات فله سبب می‌شود گرایش بیشتری به محصولات فله وجود داشته باشد. علاوه بر آن امکان تولید برخی محصولات مانند سرشیر و قیماق در کارخانجات وجود ندارد و با توجه به مشتریان بالای این محصولات، کاسبی فله‌فروشان حسابی داغ است.
‌ مصرف این محصولات به‌لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد؟
مسوولان به‌دلیل احتمال بروز بیماری‌هایی مانند تب‌مالت و سل مصرف این محصولات را توصیه نمی‌کنند. همچنین متخصصان معتقدند ممکن است زمانی که شیر فله جوشیده می‌شود عاری از میکروب شود ولی 30درصد ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد و بهترین پروتیین شیر به کف ظرف می‌چسبد و دور ریخته می‌شود. از سوی دیگر در خانه نمی‌توان مطمئن شد که حرارت به همه‌جای شیر به‌طور یکسان رسیده، زیرا ممکن است میکروب‌ها در لایه‌های سردتر شیر باقی بمانند و از طرف دیگر اگر میکروب‌ها تولید سم کرده باشند با حرارت از بین نمی‌رود.
‌ بسیاری از مردم عقیده دارند که شیرهای پاستوریزه طعم آب دارد و شاید با آب مخلوط و عرضه می‌شود. آیا این تصور صحیح است؟
87درصد شیر گاو از آب و 13درصد بقیه از ماده خشک تشکیل شده است. در سیستم کارخانه‌ای تنها چیزی که از نظر عملیاتی از شیر کم و زیاد می‌شود چربی است و آن هم تا درصدی مشخص که روی بسته‌بندی نوشته شده است. در روند استریلیزاسیون، شیر تنها چهارثانیه در دمای 135 درجه یا دوثانیه در دمای 145 درجه حرارت می‌بیند. شیر در این فرآیند تحت فشار قرار گرفته و به نقطه جوش نمی‌رسد و ارزش غذایی آن نیز از بین نمی‌رود و کیفیت شیر در عین سالم‌سازی حفظ می‌شود. تکنولوژی تولید شیر استریل نیز طوری طراحی شده که شیر واردشده به این خط باید بهترین شیر باشد تا بتواند بدون افزودن مواد نگهدارنده، شش‌ماه سالم بماند. مهم‌ترین هدف از مصرف شیر، تامین پروتیین و مواد مورد نیاز بدن است و نباید چربی به‌دلیل ارزش غذایی و ایجاد کالری هدف ما از مصرف شیر باشد. اسیدهای چرب اشباع‌شده، عامل اصلی بالارفتن چربی خون و کلسترول و باعث بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد کم‌تحرک هستند. مصرف چربی باید برای کسانی که فعالیت بدنی ندارند، کم شود. هرچه چربی شیر کمتر شود، مزه آن نیز کم می‌شود اما در عین حال بهترین کیفیت شیر را در شیرهای استریل شاهد هستیم و لازم است که این مساله اطلاع‌رسانی شود.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha