هوای شهر تهران در سالهای اخیر همیشه با وضعیت هشدار و یا اضطرار مواجه بود، اما به نظر می‌رسد با توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها و توزیع بنزین پاک، آلودگی هوای پایتخت کاهش یافته و میزان آلاینده ها به حد مجاز رسیده است.

سلامت نیوز: هوای شهر تهران در سالهای اخیر همیشه با وضعیت هشدار و یا اضطرار مواجه بود، اما به نظر می‌رسد با توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها و توزیع بنزین پاک، آلودگی هوای پایتخت کاهش یافته و میزان آلاینده ها به حد مجاز رسیده است.

دکتر عبدالله فضعلی زاده در گفتگو با شانا با اشاره به سرطانزا بودن بنزن و آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی‌ها گفت: آروماتیک و بنزن مواد شیمیایی بسیار خطرناک و سرطانزایی هستند که استنشاق کمی از آن می‌تواند دستگاه تنفسی انسان را با مشکلات متعددی مواجه کند.

وی افزود: چندی پیش از زبان مسئولان مرتبط شنیدم که کیفیت هوای تهران از ابتدای سال جاری بهبود یافته و روزهای ناسالم در کلانشهری همچون تهران روند کاهشی به خود گرفته است که این موضوع جای شکر دارد.

دکتر فضعلی زاده ادامه داد: هوای شهر تهران همیشه با وضعیت هشدار و یا اضطرار مواجه بود، اما به نظر می‌رسد با توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها، آلودگی هوای این شهر کاهش یافته و یا میزان آلایندگی در حد مجاز بوده است.

رییس انجمن سرطان ایران تصریح کرد: ارتقاء کیفیت هوای تهران به فاکتورها و دلایل مختلفی بستگی دارد و نهادهایی از جمله وزارت نفت، خودروسازان و حتی سازمان حفاظت محیط زیست در روند کاهش آلودگی هوا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که ایران می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا از دیگر کشورها الگو برداری کند، گفت: کشور مکزیک و شهر مکزیکوسیتی در ده‌های گذشته از جمله شهرهای آلوده جهان محسوب می‌شد، اما در حال حاضر این شهر را می توان جزو شهرهای پاک و سالم بشمار آورد، از این رو مسئولان کشور ما نیز می‌توانند با شناخت مواد آلاینده و حذف آن از چرخه طبیعت و سوخت، شهری سالم و پاک را برای مردم به ارمغان آورند.

وی عنوان کرد: ایجاد هوایی پاک و سالم برای شهروندان وظیفه هر دولتی است و به این موضوع نباید سیاسی نگاه شود، هرچند برای رسیدن به چنین هدفی هم دولت و هم مردم دارای وظایفی هستند.

دکتر فضعلی زاده افزود: استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و تولید خودروهای کم مصرف و توزیع سوخت باکیفیت از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها است.

رییس انجمن سرطان ایران عنوان کرد: در حال حاضر این انجمن آماری در ارتباط با سرطان‌های موجود در کشور به دلیل آلودگی هوا استخراج نکرده، چراکه فردی که بنزن و آروماتیک اسنتشاق کرده سالها طول می‌کشد تا علائم بیماری در وی مشاهده شود، اما در این  که موادی همچون بنزن و آروماتیک در بنزین سرطانزاست تردیدی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha