چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 114044

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: در حال حاضر در جامعه ایرانی شیوع کبد چرب بالای ۴۰درصد است در حالی که ۲۰سال قبل شیوع آن کمتر از ۵ درصد بوده است.

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: در حال حاضر در جامعه ایرانی شیوع کبد چرب بالای ۴۰درصد است در حالی که ۲۰سال قبل شیوع آن کمتر از ۵ درصد بوده است.

دکتر سید موید علویان در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: متأسفانه به دنبال شهرنشینی - استفاده بیشتر از وسایل نقلیه - پای رایانه و تلویزیون نشستن و به تبع آن تحرک کمتر و افزایش چاقی شیوع ابتلا به کبد چرب هم به وفور دیده می شود.

وی با اشاره به این که چربی کبد تا ۵درصد طبیعی است در عین حال هشدار داد: بیماران مبتلا به کبد چرب مستعد ابتلا به بیماری های قلبی- چاقی- مرض قند- فشارخون- سکته های قلبی و مغزی و تصلب شرائین هستند.وی گفت: عملأ بروز کبد چرب نشان دهنده این است که در بدن اتفاقات بدی در زمینه متابولیسم رخ داده است.

وی با اشاره به این که کبد چرب زنگ خطری است دال بر این که فرد در معرض بیماری های دیگری قرار می گیرد تصریح کرد: در افراد مبتلا به کبد چرب ۱۰درصد از بیماری پیشرفت می کند که امکان دارد منجر به آسیب جدی کبد شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان این که عمده بیماران مبتلا به کبد چرب نگران نباشند توصیه کرد: در واقع می توان با ورزش- رژیم غذایی مناسب- تغییر رفتار تغذیه ای- مصرف روغن با اشباع کمتر- کاهش مصرف کربوهیدارت ها به ویژه قند و شکر و جایگزین کردن میوه؛ سبزیجات و ماهی خود را از آسیب های جدی آن مصون نگه داشت.به گفته وی در واقع کبد چرب در اکثر مواقع نیازی به دارو ندارد زیرا قابل کنترل است.

علویان با بیان این که کبد چرب در تمامی رده های سنی بروز می کند به خبرنگار شفا آنلاین گفت: بر اساس انجام مطالعه ای متوجه شدیم که ۷ درصد از کودکان دبستانی و راهنمایی مبتلا به کبد چرب هستند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در خصوص نقش جنسیت در بروز این بیماری به خبرنگار شفا آنلاین گفت: البته میان زنان و مردان به طور یکسان رخ می دهد اما چون بحث چاقی در خانم ها بیشتر دیده می شود به تبع آن ابتلا به کبد چرب هم بیشتر است. وی توصیه کرد: با توجه و رعایت مسائل بهداشتی- تغذیه ای و افزایش تحرک از ابتلا به انواع بیماری های از جمله کبد چرب پیشگیری می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha