وزیر بهداشت در نامه ای به رئیس سازمان غذا و دارو از وی خواست ضمن جلوگیری از افزایش هزینه دارویی بیماران خاص، نسبت به اصلاح و کاهش فرانشیز تعدای از داروهای بیماران خاص، برند وارداتی اقدام نماید.

نامه مهم دارویی وزیر بهداشت/ کاهش قیمت برخی داروهای خاص وارداتی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در نامه ای به رئیس سازمان غذا و دارو از وی خواست ضمن جلوگیری از افزایش هزینه دارویی بیماران خاص، نسبت به اصلاح و کاهش فرانشیز تعدای از داروهای بیماران خاص، برند وارداتی اقدام نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در پی تفاهمنامه اخیر وزارت بهداشت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با هدف حمایت از داروهای تولید داخل امضا شد، قیمت برخی از داروهای بیماران صعب العلاج و خاص طی روزهای اخیر افزایش یافته بود.

از همین رو، دکتر سید حسن هاشمی در نامه ای به دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، خواستار كاهش قیمت این داروها و رفع دغدغه بیماران خاص و صعب العلاج از هزینه های دارویی شده است.

متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

پیرو اجرایی شدن تفاهم­نامه اخیر وزارت بهداشت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه کاهش هزینه­ های دارویی بیماران خاص و صعب­ العلاج، علیرغم اینکه فرانشیز پرداختی بیماران بابت بسیاری از داروهای مشمول تفاهم­نامه کاهش یافته است، ولی در روزهای اخیر افزایش فرانشیز پرداختی برخی از داروهای دارای مشابه تولید داخل و ژنریک موجب بروز نارضایتی بیماران خاص و صعب­العلاج شده است.

با توجه به  هم­زمانی این موضوع با برنامه تحول نظام سلامت که با هدف کاهش هزینه­ های درمانی و دارویی بیماران شروع شده و موجب آرامش و رضایت کم نظیر مردم شده است، هرگونه افزایش هزینه دارویی بیماران صعب ­العلاج و خاص در شرایط فعلی به مصلحت نیست. از این رو مقتضی است به منظور آماده ­سازی زمینه­ های اجتماعی و اجرایی مربوط به حمایت از داروهای خاص تولید داخل، که با مشورت همه دست­اندرکاران و ذینفعان صورت خواهد گرفت، نسبت به اصلاح و کاهش فرانشیز آن دسته داروهای برند وارداتی مشمول تفاهم­نامه که قیمت آنها نسبت به قبل افزایش داشته است اقدام لازم بعمل آید.

بدیهی است برنامه دائمی و بلند مدت این وزارت برای حمایت از داروهای تولید داخل که در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری تعریف شده است با جدیت پیگیری خواهد شد. در این راستا لازم است ظرف حداکثر 6 ماه برنامه­ ریزی و اطلاع ­رسانی لازم برای جایگزینی تدریجی داروهای وارداتی با داروهای تولید داخل بعمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha