یک دکترای داروسازی با بیان اینکه بتافرون کاربرد درمانی در بیماری‌ها دارد، گفت: این ترکیبات برای بیمارانی به کار می‌رود که برای اولین بار علائمی را تجربه می‌کنند که نشانگر احتمال بالایی برای پیشرفت بیماری MS است.

بتافرون در چه مواردی تجویز می‌شود؟

سلامت نیوز: یک دکترای داروسازی با بیان اینکه بتافرون کاربرد درمانی در بیماری‌ها دارد، گفت: این ترکیبات برای بیمارانی به کار می‌رود که برای اولین بار علائمی را تجربه می‌کنند که نشانگر احتمال بالایی برای پیشرفت بیماری MS است.

دکتر احمد رهنمای چیت ساز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بتافرون متعلق به گروه اینترفرون‌های درمانی است، گفت: این ترکیبات برای درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS) به‌ کار می‌رود. اینترفرون‌ها، پروتئین‌هایی هستند که به‌ طور طبیعی در بدن وجود دارند و در مبارزه با حملات علیه سیستم ایمنی مانند عفونت‌های ویروسی نقش دارند.

وی گفت: MS بیماری است که روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) به ویژه عملکرد مغز و طناب نخاعی اثر می‌گذارد. درMS التهاب، غلاف حفاظتی (میلین) اطراف اعصاب سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تخریب و عملکرد صحیح اعصاب را متوقف می‌کند که این امر دمیلینه شدن نام دارد.

رهنمای چیت ساز گفت: در نوع عود کننده، علائم بیماری افزایش می‌یابد و به سمت شکل دیگری از MS که نوع پیشرونده‌ ثانویه نامیده می‌شود می‌رود. این مسئله باعث می‌شود مبتلایان خودشان را به ‌طور فزاینده‌ای ناتوان‌تر بینند. در این بیماران، بتافرون به ‌منظور کند کردن روند پیشرفت ناتوانی و کاهش دفعات عود به ‌کار می‌رود.

بتافرون در چه افرادی استفاده می‌شود؟

این دکترای داروسازی گفت: بتافرون برای بیمارانی به کار می‌رود که برای اولین بار علائمی را تجربه می‌کنند که نشانگر احتمال بالایی برای پیشرفت بیماری MS است. پزشک معالج پیش از شروع درمان با این دارو، احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگری را که ممکن است این علائم مشابه را ایجاد کند، رد کرده است.

وی افزود: بیماران مبتلا به MS نوع عود کننده، فروکش کننده که درطی 2 سال حداقل دو حمله اختلال نورولوژیک یا بهبود کامل یا نسبی بالینی را داشته‌اند، همچنین در بیماران مبتلا به MS نوع پیشرونده‌ ثانویه که با بیماری فعال و عود‌ کننده همراه است نیز بتافرون تجویز می‌شود.

منع مصرف بتافرون

رهنمای چیت ساز در خصوص موارد منع مصرف بتافرون گفت: در بارداری، درمان با بتافرون نباید آغاز شود. همچنین اگر سابقه حساسیت شدید به اینترفرون بتا طبیعی یا نوترکیب، آلبومین انسانی یا هر جزء دیگری از ترکیبات بتافرون وجود داشته باشد نیز بتافرون منع مصرف دارد.

وی افزود: در صورتی که بیمار از افسردگی شدید و یا افکار خودکشی رنج می‌برد، یا اگر سابقه‌ نارسایی کبدی دارد نیز بتافرون نباید تجویز شود.

موارد احتیاط تجویز بتافرون

این دکترای داروسازی خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد مبتلا به نوعی از بیماری سیستم ایمنی است که پروتئین‌های غیرطبیعی در خون یافت می‌شوند (گاموپاتی مونوکلونال) یا در بیماران با مشکلات مویرگی ممکن است مصرف داروهایی مانند بتافرون، مشکلات در مویرگ ها را افزایش داده (سندرم نشت سیستمی مویرگی) و منجر به شوک شود که حتی ممکن است کشنده باشد.

رهنمای چیت ساز گفت: در مواردی که سابقه‌ تشنج در گذشته وجود داشته باشد یا فرد در حال حاضر داروهای ضد صرع مصرف کند، پزشکان با احتیاط دارو را تجویز می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که بیمار مشکلات شدید کلیه داشته باشد، پزشک عملکرد کلیه را طی درمان به دقت مورد نظر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha