جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 114078

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند خودشان گوشت قرمز را تهیه و در منزل چرخ کنند تا بدانند گوشت چرخ‌کرده‌ای كه استفاده می‌كنند، از چه اجزایی تشکیل شده است...

بوی گوشت چرخ‌کرده صنعتی ناشی از چیست؟

سلامت نیوز: بیشتر افراد ترجیح می‌دهند خودشان گوشت قرمز را تهیه و در منزل چرخ کنند تا بدانند گوشت چرخ‌کرده‌ای كه استفاده می‌كنند، از چه اجزایی تشکیل شده است...

 چند سالی می‌شود كه گوشت‌های چرخ‌کرده صنعتی و بسته‌بندی که دارای تاییدیه‌های بهداشتی هستند هم در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، به چشم می‌خورند. هرچند این محصولات، از نظر سلامت مشکلی ندارند اما بسیاری از مصرف‌کننده‌ها، ‌از بوی بیش از اندازه آنها شکایت دارند و نمی‌دانند که این بو ناشی از چیست.

گوشت چرخ‌کرده، نسبت به گوشت لاشه یا حتی گوشت‌های خردشده، بیشتر در معرض فرآیندهای مختلف و آلودگی‌های محیطی قرار می‌گیرد. خود چرخ‌‌کردن هم می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های ثانویه در گوشت شود. قرارگرفتن گوشت چرخ‌کرده در معرض آلودگی هم فسادپذیری آن را بالا می‌برد. به‌همین دلیل گوشت‌های چرخ شده نسبت به گوشت‌‌های دیگر ماندگاری بسیار کوتاه‌تری دارند.

در درجه اول، توصیه می‌شود گوشت تازه بخرید و خودتان در منزل چرخ کنید تا از سلامت آن اطمینان داشته باشید، اما اگر امکان این کار نبود، از خرید گوشت‌های چرخ‌کرده فله‌ای و بدون بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای که در قصابی‌ها عرضه می‌شوند، خودداری کنید. می‌توانید خودتان گوشت بخرید و سپس از فروشنده بخواهید آن را جلوی چشمتان چرخ کند. البته باید به مسئولان فروشگاه اطمینان داشته باشید كه قطعات اضافی و نامناسب داخل چرخ گوشتشان نیست. در مورد بوی گوشت‌های چرخ‌کرده صنعتی هم باید بگوییم که هرچند این محصولات زیر نظر مسوولان فنی چرخ می‌شوند و سالم هستند اما امکان استفاده از چربی بیشتر و گوشت‌های درجه 2 و 3 در آنها وجود دارد. گوشت‌هایی که از کیفیت کمتر برخوردار هستند، طعم و بوی گوشت درجه یکی که خودتان تهیه و چرخ می‌کنید، ندارند. ناگفته نماند که گوشت‌های چرخ‌کرده صنعتی هم حاوی مواد نگهدارنده نیستند.

منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha