چندی پیش در تصمیمی از سوی وزارت بهداشت، نسبت به تحویل داروهای یارانه‌ای به هموفیلی‌های خارجی مقیم ایران، ممنوعیت‌هایی ایجاد شد. به دنبال این اقدام، جمعی از بیماران هموفیلی افغانی مقیم ایران از دولت خواستند تا با توجه به اقامت طولانی‌شان در كشور و با در نظر گرفتن مشكلات دولت افغانستان در ارائه خدمت به این بیماران، در این تصمیم تجدید نظر شود.

بر این اساس، رییس‌جمهوری خطاب به وزارت بهداشت دستور استفاده بیماران هموفیلی افغانی از داروهای یارانه‌ای را صادر كرد. مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت ضمن اعلام اجرایی شدن این دستور، در عین حال نسبت به خروج داروهای یارانه‌ای به عنوان داروی همراه مسافر، از مرزهای كشور ابراز نگرانی كرد.

دكترعبداللهی، مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصمیم وزارت بهداشت مبنی برعدم تحویل داروهای یارانه‌ای به اتباع خارجی گفت: سال گذشته بررسی مجوزهای خروج داروهای همراه مسافر در تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی استان‌های مرزی كشور مشخص کرد كه بسیاری از داروهای همراه مسافر از انواع داروهای یارانه‌ای كشور است.

وی با اشاره به اختلاف فاحش قیمت‌های آزاد داروهای بیماران خاص در مقایسه با نوع یارانه‌ای این داروها ادامه داد: به این ترتیب این نتیجه حاصل شد كه برخی از اتباع خارجی مقیم ایران از جمله اتباع افغان آن قدر فقیر هستند كه داروهای یارانه‌ای خود را كمتر مصرف كرده و باقی را به فروش رسانده و از این طریق كسب درآمد می‌كنند.

دكترعبداللهی با بیان این كه این معضل در مورد بیماران ام.اس و بیماران پیوندی نیز بوجود آمده بود، تصریح كرد: بسیاری از بیماران كشورهای همسایه به منظور استفاده از داروهای یارانه‌ای، برای درمان و انجام عمل پیوند به ایران مراجعه می‌كردند. این در حالی است كه اگر دارو به صورت آزاد در اختیار آنها قرار می‌گرفت، قطعا استقبال کمتری از این امر می‌شد. هرچند مراجعه بیماران كشورهای همسایه برای درمان در توسعه توریسم درمانی مفید است، اما باید به این نکته توجه داشت که اتلاف یارانه آن بیش از درآمد حاصل از آن نشود.

وی در ادامه با اشاره به دستور رییس‌جمهوری مبنی بر مداوای بیماران افغانی مانند سایر میهمانان خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس دستور رییس‌جمهور در حال حاضر بیماران اتباع بیگانه هم از داروهای یارانه‌ای برخوردار هستند.

مدیركل نظارت بر داور و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بابت هر ریال فاكتور 8 حدود 218 هزار و هر ویال فاکتور 7، مبلغ 2 میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود تا بیماران این داروها را مجانی مصرف كنند. با این روش یک مسابقه ورزشی خیرخواهانه برای بیماران هموفیلی می‌تواند نیمی از کل یارانه دارویی کشور را تلف کند که نوعی بی‌عدالتی در حق سایر بیماران است. همچنین در مورد بیماران پیوندی باید گفت كه نئورال و ایمینورال با دریافت 1500 و 1100 تومان یارانه با قیمتی فعلی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

در این راستا مدیرعامل كانون هموفیلی ایران ابراز امیدواری كرد كه كمیساریای عالی پناهندگان در سایه الطاف نظام جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان، وظایف خود را به نحو مطلوب‌تری انجام داده و برای امور درمانی این پناهندگان اقدامات جدی را انجام دهند؛ چرا كه عملا این امر در زمره وظایف دولت ما محسوب نمی‌شود. از طرف دیگر، با توجه به هزینه گزاف این داروها، ممكن است كه خود بیماران ایرانی هم دچار كمبود دارو شوند.

قویدل همچنین گفت: نمایندگان بیماران هموفیلی به همراه چند كودك هموفیل افغانی با اهداء لوحی از آیات قرآن و با مراجعه به دفتر ریاست جمهوری از دولت ایران قدردانی كردند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha