با نگاهی به آمارهای آبی و وضعیت ذخایر آب سدها شرایط در وضعیتی نیست که مصرف آب روند افزایشی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اعمال افت فشار و یا جیره بندی و یا قطعی آب در ساعاتی از روز باید رعایت و مدیریت مصرف آب را جدی تلقی کرد.

ایران تشنه است/ هشدارهایی که جدی گرفته نمی شود

سلامت نیوز: با نگاهی به آمارهای آبی و وضعیت ذخایر آب سدها شرایط در وضعیتی نیست که مصرف آب روند افزایشی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اعمال افت فشار و یا جیره بندی و یا قطعی آب در ساعاتی از روز باید رعایت و مدیریت مصرف آب را جدی تلقی کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فراسخن ، اگرچه مسئولان از ماههای گذشته برای مدیریت بحران آب در فصل تابستان اقداماتی را انجام داده اند ولی همواره بر رعایت الگوی مصرف تاکید داشته و آن را مهمترین و بهترین راه برای گذر از این دوره عنوان کرده اند.

متاسفانه براساس آمارهای منتشره حجم مصرف آب در شهر تهران در روزهای گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه درصد رشد نشان می دهد بطوری که میزان مصرف آب شهروندان تهرانی در این دوره به دو میلیون و ۹۶۴ هزار مترمکعب رسیده است.

براساس آمار موجود جمع مصرف آب تهران از آغاز امسال تاکنون به ۱۹۰ میلیون و ۹۳ هزار مترمکعب رسیده است.

این در حالی است که محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب عنوان کرده که مصرف آب از نیمه فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه با افزایش روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه تهران برای عبور از بحران با کمبود ۷۵ میلیون مترمکعبی آب روبروست، یادآور شده که برای جبران این کسری ۲۵ میلیون مترمکعب آب از طریق مدیریت تولید و چاه ها و ۲۰ میلیون مترمکعب آب از طریق مدیریت شبکه و ۳۰ میلیون مترمکعب نیز باید با روشهای صرفه جویی توسط مردم تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرده که در صورت رعایت الگوی مصرف تامین آب بدون دغدغه امکان پذیر خواهد بود ولی درصورت مصرف بی رویه به ناچار از روشهایی مانند افت فشار آب استفاده خواهد شد.

** کاهش بارش ها در ۲۱ استان کشور

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با بیان آنکه ۲۱ استان کشور با کاهش بارندگی روبرو بوده اند، گفته که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و یزد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته به مقدار زیادی کاهش یافته است.

به گفته محمدحاج رسولیها، از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران و چهارمحال و بختیاری به ترتیب ۲۴۲، ۲۶۱، ۲۰۳، ۱۵۶،۲۱۹ و ۵۷۶ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۷، ۲۹، هفت، شش، ۱۸ و ۹ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم بارش های استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان و فارس به ترتیب ۹۷، ۱۳۶، ۱۹۲، ۳۲۰ ، ۲۷۵، ۶۴ و ۲۴۴ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۱۴، ۲۱، ۱۸، ۲۰، دو، ۴۱ و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

حاج رسولیها ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته حجم بارش های استان های قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و یزد به ترتیب ۲۶۹، ۱۲۷، ۳۷۸، ۵۶۷، ۳۱۶ ، ۴۹۴ ، ۴۶۷ و ۸۲ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با حجم بارش ها در مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب دو، ۱۴، هشت، ۱۲، ۴۲، دو، ۱۰ و ۳۹ درصد کاهش یافته است.

** کاهش ۲۵ درصدی حجم آب سدهای استان تهران

در حال حاضر حجم کنونی آب موجود در سدهای استان تهران درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۲۵ درصد کاهش یافته و حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش ۱۹۴ میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود ۵۸۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون با ۱۹ درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به حدود ۷۵۳ میلیون مترمکعب رسیده و حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران در دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته ۹۲۷ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم ذخیره آب در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان درمقایسه با سال آبی گذشته به ترتیب ۳۸، ۲۸، ۲۶، ۱۶ و دو درصد کاهش یافته است.

در زمان کنونی، حجم آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان به ترتیب ۷۰، ۲۰۴، ۱۳۳، ۱۱۲ و ۶۹ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

با توجه به شرایط ذخیره آب و کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.

** حجم آب ۴۶ سد کشور به کمتر از ۴۰ درصد رسید

براساس آمارهای موجود حجم آب ۴۶ سد کشور ازجمله سدهای استقلال، دوستی، لار، کرخه، پانزده خرداد و وشمگیر به کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت مخزن این سدها رسیده است.

همچنین ۳۷ سد از جمله شهید عباسپور، البرز، دز، پیشین، ایلام، آغ چای، کوثر، بافت، کینه ورس و کارون ۳ و ۴ که ۲۷ درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

در حال حاضر حجم آب ۲۴ سد کشور ازجمله سدهای سفیدرود، شهید رجایی، ارس، زیردان و کرج که ۱۲ درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، تا پایان هفته گذشته بین ۷۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

این در حالی است که طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۲۷ سد کشور در زمان حاضر بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پرشدگی دارند که از آن جمله می توان به سدهای گاوشان، گتوند علیا، تهم، شمیل و نیان، گلستان ۲، اکباتان و کمال صالح اشاره کرد که ۱۸ درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند.

همچنین ۱۸ سد ازجمله رئیسعلی دلواری، ماملو، ستارخان، گلستان و علویان که هفت درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

براساس گزارش های موجود ۳۶ درصد از سدهای کشور کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی دارند.

با نگاهی به آمارهای آبی و وضعیت ذخایر آب سدها شرایط در وضعیتی نیست که مصرف آب روند افزایشی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اعمال افت فشار و یا جیره بندی و یا قطعی آب در ساعاتی از روز باید رعایت و مدیریت مصرف آب را جدی تلقی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha