شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 114107

اگر در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارید، این احتمال وجود دارد که استخوان‌های شکننده‌ای داشته باشید.

راز خواب‌آلودگی در استخوان‌ها

سلامت نیوز: اگر در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارید، این احتمال وجود دارد که استخوان‌های شکننده‌ای داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان آمریکایی مشاهده کردند پروتئین‌های «اورکسین» که عامل خواب‌آلودگی در طول روز هستند، نقش مهمی در شکل‌گیری بافت‌های استخوانی ایفا می‌کنند. این متخصصان در بررسی‌های آزمایشگاهی خود دریافتند موش‌هایی که فاقد پروتئین اورکسین هستند، استخوان‌های شکننده و ظریفی دارند و به راحتی دچار شکستگی می‌شوند زیرا از میزان سلول‌های کمتری که وظیفه استخوان‌سازی دارند، برخوردارند. به گفته این متخصصان، نتایج این مطالعه می‌تواند شیوه‌های درمانی جدیدی را برای بیماری پوکی‌استخوان ارائه دهد.

«لیهونگ وان» از دانشگاه تگزاس آمریکا گفت: پوکی استخوان بیماری نسبتا شایعی است که در زنان به خصوص پس از دوران یائسگی بیشتر دیده می‌شود. همچنین به نظر می‌آید که پروتئین‌های اورکسین در بدن نقش دوگانه ایفا می‌کنند به گونه‌ای که هم در شکل‌گیری استخوان‌ها و هم در متوقف ساختن فرآیند استخوان‌سازی نقش دارند.

از یک سو در بافت استخوان‌ها، اورکسین با پروتئین دیگری موسوم به گیرنده اورکسین 1 (OX1R) تعامل دارد که این تعامل منجر به کاهش هورمون گرسنگی می‌شود و این فاکتور نیز منجر به کاهش تولید استئوبلاست‌های جدید می‌شود و در نتیجه شکل‌گیری استخوان‌ها را متوقف می‌سازد.

از سوی دیگر اورکسین در مغز نیز با گیرنده اورکسین 2 تعامل می‌کند. در این حالت، این تعامل نیز گردش «لپتین» را که هورمون کاهنده تراکم استخوانی است، پایین می‌آورد و در نهایت میزان استخوان‌سازی در بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش خلیج تایمز، وان همچنین اظهار داشت: بنابراین پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن می‌تواند از طریق متوقف ساختن فعالیت OX1R یا فعال ساختن OX2R انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha