رد شدن از کنار این حادثه و نظایر آن ، همدستی با کسانی است که با قصور یا تقصیر خود ، مرگ انسان ها را سبب شده اند. تصاویر حادثه دلخراش اخیر این گمانه را تقویت می کنند که تابلوی عظیمی که کنار جاده نصب شده بود، بر پایه های سستی قرار گرفته بود و الّا این حادثه رقم نمی خورد.

آقای وزیر راه!حادثه دلخراش سقوط تابلوی جاده مشهد را بررسی کنید

سلامت نیوز: رد شدن از کنار این حادثه و نظایر آن ، همدستی با کسانی است که با قصور یا تقصیر خود ، مرگ انسان ها را سبب شده اند. تصاویر حادثه دلخراش اخیر این گمانه را تقویت می کنند که تابلوی عظیمی که کنار جاده نصب شده بود، بر پایه های سستی قرار گرفته بود و الّا این حادثه رقم نمی خورد.

اواخر هفته گذشته ، سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای در مسیر بجنورد - مشهد بر سر یک خودروی عبوری ، یک کشته بر جای گذاشت.

سخن از حادثه نیست، چه آن که حادثه، هر آن ممکن است رخ دهد. آنچه در این نوشتار مورد بحث قرار می گیرد، اهمال ها و خیانت های منجر به حوادث است.

سقوط تابلوی جاده

ساخت هر گونه ابنیه ای ،‌احداث هر راهی و نصب هر تابلویی مستلزم رعایت استانداردهای خاصی است. پیمانکاری که در مناقصه تولید و نصب تابلوهای یک جاده برنده می شود، نمی تواند نصب تابلوها را "‌باری به هر جهت" انجام دهد. همین طور است ساخت راه ها و بناها و پل ها و تأسیسات فنی و ... .

به تلخی باید گفت که به دلایلی مانند شیوع فساد اداری، بسیاری از این استانداردها نادیده گرفته می شوند و بسیاری از کارها و پروژه ها فقط نمای زیبا دارند و از درون، تهی اند.
چندی پیش وقتی زلزله ای در یکی از مناطق کشورمان رخ داد، در کنار بناهای فرسوده روستایی، دیوارهای بیمارستان جدید التأسیسی که به تازگی افتتاح شده بود نیز شکافته شد تا مشخص شود که در ساخت بیمارستان خیانت شده بود. در همان شهر،‌خانه های نوساز مردم سالم مانده بودند.

بسیاری از جاده ها هم همین گونه اند. اگر قبلاً آسفالت یک جاده سال های طولانی عمر می کرد ، امروزه شاهد تخریب و ایجاد چاله در همان یکی دو سال اول هستیم و این ،‌ بی هیچ تعارفی معنایی جز دزدی در ساخت ندارد.
در توفان اخیر تهران نیز ،‌یک تابلوی تبلیغاتی عظیم سقوط کرد که نشان دهنده عدم استحکامش بود و خدا رحم کرد که این سقوط تلفات انسانی نداشت.

سقوط تابلوی جاده

چندی قبل نیز یک تابلوی تبلیغاتی در شمال تهران ، حتی بدون وزش باد بر روی یک خودرو سقوط کرد و راننده را مجروح کرد.

آقای وزیر راه! آن حادثه دلخراش را بررسی کنید ؛ مردم حق زندگی دارند

این بار هم از جاده بجنورد-خراسان خبر مشابهی می رسد که متأسفانه مرگ یک هموطن را باعث شده است.

رد شدن از کنار این حادثه و نظایر آن ، همدستی با کسانی است که با قصور یا تقصیر خود ، مرگ انسان ها را سبب شده اند.
تصاویر حادثه دلخراش اخیر این گمانه را تقویت می کنند که تابلوی عظیمی که کنار جاده نصب شده بود، بر پایه های سستی قرار گرفته بود و الّا این حادثه رقم نمی خورد.

تابلوی عظیمی که در مسیر بجنورد-مشهد سقوط کرد بر روی این پایه ها ایستاده بود!

حادثه

بررسی دقیق و کارشناسانه این موضوع البته بر عهده اهل فن است ولی در هر حال ،‌ عقل سلیم حکم می کند که یک جای کار می لنگیده که چنین اتفاقی رخ داده است: آیا پیمانکار از کارش زده؟‌ ناظر اداره راه کوتاهی کرده؟‌ تبانی شده؟ در مرحله نگهداری سستی شده؟ یا...؟!

هر چه هست، بدون علت یابی این اتفاق و مجازات جدی مسببان آن ، نمی توان موضوع را به فراموشی سپرد. این تأکید فقط از باب خون به ناحق ریخته شده قربانی مظلوم این حادثه نیست بلکه برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده است.

اتهامی را متوجه کسی نمی کنیم ولی این نامی جز جنایت ندارد که پیمانکار و ناظر و بازرس و ... برای این که کار را ارزان تر تمام کنند و پول بیشتری به جیب بزنند، از کارشان بدزدند و نهایتاً هم تاوانش را مردمی بدهند که روح شان هم از تبانی ها و فسادها خبر ندارد.

دوستی تعریف می کرد که مدت ها قبل، با سازنده دیواره های بتونی -که در برخی نقاط به جای گارد ریل کنار جاده ها می گذارند- صحبت می کرده و طرف با افتخار می گفته که از میلگرد درون این دیوارها کم می کند و سود بیشتری می برد.
وقتی هم که با اعتراض این دوست مواجه شده،‌ پاسخ داده که کارفرمایش هم در جریان است و هر دو با هم می خورند!

پیگیری جدی ماجرای اخیر در جاده بجنورد - مشهد ، می تواند آغازی باشد برای مبارزه با مفسده هایی که جان مردم را به خطر انداخته اند.
از شخص وزیر راه و شهرسازی می خواهیم بعد از مدتی که موضوع روشن شد،‌در این باره اطلاع رسانی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha