شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 114114

یافته ها نشان داده که اهدای خون، خطر حملات قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

اهدای خون، حملات قلبی را کاهش می دهد

سلامت نیوز: یافته ها نشان داده که اهدای خون، خطر حملات قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، نتایج یک تحقیق نشان داد که افراد سنین 43 تا 61 سال که هر شش ماه یکبار خون اهدا می کردند، از سابقه سکته قلبی و مغزی کمتری برخوردار بودند.

اهدای خون بر محتوای آهن بدن تاثیرگذار است؛ آهن بر میزان غلظت و چسبندگی بافت خون تاثیر می گذارد و سطوح بالای آهن می تواند باعث غلیظ تر شدن خون شود.

سطوح افزایش یافته آهن همچنین فرآیند اکسایش کلسترول را تسریع می کند؛ این امر می تواند بر قوام خون اثر گذاشته و در زمان حرکت در میان رگ های خونی اصطکاک افزایشی ایجاد کند.

این اصطکاک می تواند ساییدگی و پارگی مخاط رگ ها را افزایش دهد، همچنین می تواند به بیماری های قلبی عروقی منجر شود.

از آنجاییکه اهدای خون برخی از این محتوای آهن را از بین می برد، ممکن است در صورت انجام بر یک پایه منسجم از یک مزیت محافظتی با کمک به رقیق کردن خون برخوردار باشد.

همچنین در پژوهشی دیگر مشخص شده است، آهن با خطر بیشتر ابتلا به سرطان مرتبط بوده زیرا تصور می شود آسیب رادیکال های آزاد را در بدن افزایش می دهد و افرادی که دو بار در سال خون اهدا می کنند از خطر ابتلای کمتر به سرطان برخوردار بودند.

گرچه این مزایا بستگی به اهدای خون بر یک پایه منسجم دارد.

از دیگر فواید اهدای خون می توان به سوزاندن میزان زیادی کالری اشاره کرد، زیرا پس از اهدای خون، بدن تمام حجم خون را طی 48 ساعت و تمام سلول های قرمز خون را طی چهار تا هشت هفته جایگزین می کند و بر اساس تحقیقات با هر یک پاینت خون اهدایی، 650 کالری در بدن در زمان بازسازی سوزانده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha