شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 114123

بحران کم‌آبی مشکلی اساسی است که اکثر شهرهای کشور با آن رو‌به‌رو هستند. با این حال، این بحران در تهران عمیق‌تر شده است. از این‌رو باید کار فرهنگی گسترده ‌ای در زمینه مصرف بهینه آب انجام شود.

سلامت نیوز: بحران کم‌آبی مشکلی اساسی است که اکثر شهرهای کشور با آن رو‌به‌رو هستند. با این حال، این بحران در تهران عمیق‌تر شده است. از این‌رو باید کار فرهنگی گسترده ‌ای در زمینه مصرف بهینه آب انجام شود.
 
غلامرضا انصاری،عضو شورای شهر تهران در روزنامه آرمان نوشت: کل کشور ایران در منطقه بی‌آب و بیشتر شهرهای ایران بر گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته‌اند. به همین دلیل در طول تاریخ با نگاه به ادیان مختلف می‌بینیم بیشتر مناجات‌ها درباره نزول باران و بحث کم‌آبی بوده است. بنابراین، بحران کم‌آبی مشکلی اساسی است که اکثر شهرهای کشور با آن رو‌به‌رو هستند. با این حال، این بحران در تهران عمیق‌تر شده است. از این‌رو باید کار فرهنگی گسترده ‌ای در زمینه مصرف بهینه آب انجام شود.

استفاده از چاه‌های عمیق برای جبران کمبود آب نیز کیفیت آب را تحت تاثیر قرار خواهد داد از این‌رو، نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. یکی از اقدامات بسیار تاثیرگذار در این زمینه جداکردن آب شرب از آب تصفیه‌شده است که برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شود. در کشور ما از این مساله غفلت شده درحالی که در کشور‌های اروپایی که برخلاف ایران روی معدنی از آب قرار دارند آب مصارف بهداشتی از آب شرب جداست. نکته دیگر اینکه مدیریت یکپارچه شهری نیز در مدیریت آب و جلوگیری از پیدایش بحران می‌تواند کارساز باشد درحالی که امروز مدیریت‌های جداگانه در این زمینه درحال فعالیت هستند و با کمبود بودجه و اعتبارات در این زمینه مواجه هستیم. به همین دلیل، به‌ویژه در شهرهایی که نیازمند امکانات هستیم، خدمات کیفیت لازم را ندارند. این درحالی است که بیش از 30 درصد علت بروز بحران آب فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب است که باعث می‌شود آب هدر رود. در حال حاضر مسئولیت آب برعهده شرکت آب و فاضلاب است که زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می‌کند. اقدام دیگری که در این دولت و در شورای شهر چهارم باید پیگیری شود این است که مسئولیت این خدمات به مدیریت یکپارچه شهری یعنی، شهرداری واگذار شود. در این صورت می‌توان با استفاده از منابع عمومی شهر و مدیریت یکپارچه از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را کرد. جداکردن آب شرب از آب تصفیه‌شده و فراهم کردن زیرساخت‌های آن مشکل نیست.

امروزه در هر کوچه و خیابان شاهد هستیم که به هر دلیل خیابان‌ها را برای کارهای مربوط به خدمات مختلف می‌شکافند. در واقع، در ساخت‌وسازهای جدید احداث کانال‌های مشترک باید در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با توجه به پروژه‌های عمرانی خود باید شبکه‌های قدیمی را بازسازی کند. تجربه تونل صدر نشان داد که می‌توان از کانال‌های زیرزمینی برای انتقال نیرو استفاده کرد درنتیجه، برای بازسازی شبکه‌های آب و جدا کردن آب شرب از آب تصفیه نیز می‌توان از کانال‌های زیرزمینی استفاده لازم را انجام داد. مساله دیگراینکه مسئولان و متولیان باید مسائل و مشکلات را صادقانه با مردم مطرح کرده و آنها را در جریان امور قرار داده و اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند. در این زمینه باید کار فرهنگی بیشتری انجام شود و قطعا باید با مردم شفاف صحبت کرد زیرا در این زمینه به همکاری بیشتر مردم نیازمند هستیم.

دستگاه‌های مختلفی که در این زمینه مسئولیت دارند باید فعالیت‌هایشان همپوشانی نداشته باشد و اطلاع‌رسانی نیز باید به صورت جامع انجام شود. برای اطلاع‌رسانی کافی در این رابطه باید تمام امکانات دیداری و شنیداری مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال بیلبوردها و تابلوهایی که در خیابان‌ها و محل گذر عموم مردم قرار دارد از ابزارهای مفید هستند. همچنین انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این بحران، رسانه‌هایی مانند صداوسیما و مطبوعات نیز در زمینه کار فرهنگی همکاری کنند تا عمق ماجرا برای عموم مردم مشخص شود. همانطور که می‌دانیم سرانه مصرف آب در کشور ما از همه جای دنیا بیشتر است. با اطلاع‌رسانی می‌توان کاهش مصرف و صرفه‌جویی را در دستور کار شهروندان قرار داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha