جز طوفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد ماه (دوم ژوئن)، در این سایت شناخته شده می‌توان رد پای طوفان رقیق‌تر چند روز بعد را هم‌ در پیش‌بینی دید؛ البته همه پیش‌بینی‌های این سایت رخ نداده، ولی خطر وقوع طوفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

خارجی‌ها طوفان دوازدهم خرداد را پیش‌بینی کرده بودند +سند

سلامت نیوز:جز طوفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد ماه (دوم ژوئن)، در این سایت شناخته شده می‌توان رد پای طوفان رقیق‌تر چند روز بعد را هم‌ در پیش‌بینی دید؛ البته همه پیش‌بینی‌های این سایت رخ نداده، ولی خطر وقوع طوفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

در روزگاری که مسئولان سازمان هواشناسی برای توضیح ‌درباره چرایی پیش بینی نکردن طوفان تهران، سرکشی به استانداری، مجلس شورای اسلامی و چند نهاد دیگر را تجربه کرده و شنیدن خبر استعفای سه تن از ایشان ـ که با تکذیبی سست روبه‌رو شد‌ ـ  تا حدودی قصور ایشان را مسجل کرد، خبر می‌رسد که در آن سوی کره خاکی، بودند کسانی که دو روز زودتر از وقوع این طوفان خبر داشته و آن را اعلام کرده بودند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، به فاصله دو سه روز از حضور رئیس سازمان هواشناسی کشوری در مجلس شورای اسلامی و تإکید موکد ایشان بر کمبود امکانات برای پیش‌بینی نکردن طوفان دوازدهم خرداد ماه تهران که ده‌ها میلیارد خسارت بر جای گذاشت و جان چندین تن را گرفت، روز به روز بر شمار افرادی که معتقدند قصور انسانی این خسارات را رقم زده، در حال افزایش است.

سازمان هواشناسی سه گونه اطلاعیه صادر می‌کند؛ 1- بولتن‌های هر روزه که برای 24 ساعت، 48 ساعت و 72 ساعت آینده تهیه می‌شود، 2 ـ اطلاعیه که در مواردی چون سیل و طوفان و حتی مواردی که خسارت به کشت و زرع هم پیش بینی شود، صادر می‌شود، 3- هشدار که در صورت احتمال بروز خطر جانی، ولو خطر اندک صادر می‌شود.
یک مقام آگاه که تمایلی به برده شدن نامش ندارد، از پیش بینی شدن این طوفان در برخی سایت‌های مطرح هواشناسی در جهان خبر می‌دهد و می‌گوید: زمانی که از ‌اینترنت متوجه پیش‌بینی هولناک صورت گرفته شدم، توقع داشتم که به زودی با صدور «هشدار»ی تدابیر لازم اندیشیده شود که این گونه نشد.

نیم نگاهی به بایگانی سایت WeatherUnderground (به آدرس: wunderground.com) حکایت از آن دارد که دو روز پیش از وقوع طوفان دوم ژوئن تهران، پدیده باران و طوفان با سرعت باد 89 تا 111 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده بود تا از یک سو ثابت شود ‌طوفان رقم خورده در تهران، چندان پدیده‌ای محلی و غیر قابل پیش بینی نبوده و از سوی دیگر، آشکار شود‌ پیش بینی آن به ابزارهای خاص و پیچیده چون ابر‌رایانه‌ها‌ نیاز نداشته است.

پیش بینی توفان تهران توسط خارجی ها

برای دیدن در سایز واقعی به روی آن کلیک کنید

جز طوفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد، در این سایت می‌توان رد پای طوفان رقیق تر چند روز بعد را هم را در پیش بینی دید؛ البته همه پیش بینی های این سایت رخ نداده است ولی خطر وقوع طوفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.
جز طوفان روز دوشنبه، دوازدهم خرداد، در این سایت می‌توان رد پای طوفان رقیق تر چند روز بعد را هم را در پیش بینی دید؛ البته همه پیش بینی های این سایت رخ نداده است ولی خطر وقوع طوفانی با سرعت 111 کیلومتر بر ساعت چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت.

از این موضوع جالب‌تر هنگامی است که می‌شنویم نام مدیر کل استان تهران در حالی میان استعفا‌دهندگان به چشم می‌خورد که اصولا مرکز استان هیچ مرکز پیش‌بینی‌ ندارد و این وظیفه را برای تهران، سازمان هواشناسی کشوری عهده‌دار است!

این فرد آگاه در پاسخ به اینکه دلیل این اتفاق را چه می‌داند، می‌گوید: استعفای چند مدیرکل‌ به ویژه هنگامی که می‌شنویم فرد نامرتبط با امر پیش‌بینی چون مدیر کل استان هم در میانشان حضور دارد، نشان از تلاش مسئولان برای قربانی کردن برخی و رهایی از انتقادات شدید وارد‌ه را دارد که همه و همه ریشه در مدیران بالا‌دست سازمان دارد.

وی می‌افزاید: ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از مدیران سازمان را در دولت قبل به دلایل سیاسی کنار گذاشتند و حالا پس از چند سال، ورق برگشته و آن مدیر به عنوان معاون وزیر منصوب شده است. همان گونه که آن زمان برکناری وی درست نبود، اکنون نیز در شش هفت ماه اخیر موجی از تغییرات رقم خورده که مشکلاتی به همراه آورده است، زیرا کار در هواشناسی، علمی و نیازمند فاکتورهایی چون تجربه است و نمی‌توان فردی سیاسی و یا بی‌تجربه را جایگزین ایشان کرد.

این در حالی است که ‌هم‌اکنون تا آنجا تغییر صورت گرفته که ایراد دیگری هم مجال بروز یافته است؛ اینکه به گفته فردی که از نزدیک با این مجموعه همکاری داشته، از گذشته‌های دور، مدیران سازمان در آموزش معاونان و افراد زیردست کوشا نیستند تا با کنار رفتنشان، اختلاف سطح علمی و تجربی بروز و ظهور یافته و مشکل آفرینی کند؛ ایرادی که البته بسیار قدیمی است و ربطی به امروز و دیروز ندارد.

اینجاست که این کارشناس بر این باور است، طوفان رقم خورده در تهران قصور بزرگتری را نشان می‌دهد تا اشتباه مدیران این مجموعه؛ آنجایی که عدم وفاق در مجموعه را نشان داده و به نوعی جهت‌گیری سیاسی را در کار مجموعه دخالت می‌دهد؛ چند سال پیش به نوعی و امروز به نوعی دیگر.

با این تفاسیر، باید به سراغ مدیران ارشد، چه بسا بالاتر از رئیس سازمان هواشناسی رفت و ایشان را مخاطب این پرسش قرار داد که تا چه اندازه سهم بی امکاناتی را در پیش بینی نشدن طوفان می‌پذیرند؟ تا چه اندازه تغییرات را مؤثر می‌دانند؟ آفت‌های حاکم بر سازمان‌ تا چه اندازه از وجودشان آگاهند و برای رفع آن چاره اندیشیده‌اند؟ آیا اصلا هیچ کدام از این انتقادات را قبول دارند یا همه را رد می‌کنند؟

شاید این اتفاق بی سابقه در تهران که پیشتر هیچ مشابهی نداشته، از بد‌شانسی مدیران میانی و بالادستی سازمان و دولت مردان باشد که در دوران حضور ایشان رقم خورده؛ اما وقتی بدانیم سایت‌های هواشناسی آن را پیش‌بینی کرده بودند، ولی به قدر صدور یک هشدار در سازمان هواشناسی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته، درخواهیم یافت با مشکلی بزرگ روبه‌رو هستیم که باید برای رفع آن چاره‌جویی کرد.

پیش از این، حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران از قانع نشدن نمایندگان از توضیحات مسئولان سازمان هواشناسی درباره طوفان خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha