در سال 2012 میلادی، تعداد کودکان مبتلا به بیماری ایدز در جهان حدود 260 هزار نفر گزارش شد که این رقم در مقایسه با سال 2001 میلادی (معادل 550 هزار نفر) کاهش داشته و این کاهش چشمگیر است.

ایدز تاکنون 36 میلیون قربانی گرفته است/ ابتلای بیش از 35 میلیون نفر در جهان

 سلامت نیوز: در سال 2012 میلادی، تعداد کودکان مبتلا به بیماری ایدز در جهان حدود 260 هزار نفر گزارش شد که این رقم در مقایسه با سال 2001 میلادی (معادل 550 هزار نفر) کاهش داشته و این کاهش چشمگیر است.

براساس آخرین آمارهای منتشره تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در جهان حدود 35.3 میلیون نفر تخمین زده می شود.

به گزارش سلامت نیوز از آخرین شماره نشریه «ایران پاک» وابسته به ستاد مبارزه با مواد مخدر ، بر اساس برآوردهای بعمل آمده از نخستین باری که بیماری ایدز در جهان شناسایی شد، تاکنون بیش از 75 میلیون نفر از طرق مختلف به ویروس «اچ آی وی» مبتلا شده اند.

با این احتساب، تعداد جان باختگان از ویروس «اچ آی وی» در جهان از زمان پیدایش این بیماری تاکنون حدود 36 میلیون نفر گزارش شده است.

اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر، دامنه گسترش ایدز را تا حدودی مهار کرده است، به طوری که بر اساس اعلام برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه بیماری ایدز، از سال 2001 میلادی تاکنون، نرخ ابتلا به بیماری ایدز در جهان به طور متوسط حدود 33 درصد کاهش یافته تا جایی که کاهش ابتلا به بیماری ایدز در 26 کشور جهان تا 50 درصد نیز گزارش شده است.

در سال 2012 میلادی، تعداد کودکان مبتلا به بیماری ایدز در جهان حدود 260 هزار نفر گزارش شد که این رقم در مقایسه با سال 2001 میلادی (معادل 550 هزار نفر) کاهش داشته و این کاهش چشمگیر است.

در سال 2012 میلادی حدود 6 / 1 میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان باخته اند که این رقم در مقایسه با سال 2005 میلادی (حدود 3 / 2 میلیون نفر )حدود 30 درصد کاهش داشته است.

در سال 2012 میلادی، در مجموع رقمی معادل 9 / 18 میلیارد دلار برای اجرای برنامه های پیشگیری و درمان بیماری ایدز در جهان تخصیص یافت، همزمان برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه بیماری ایدز بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه های مقابله با ایدز در جهان برای سال 2015را مبلغی حدود 22 تا 24 میلیارد دلار برآورد کرده است.

در سال 2001 میلادی برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان شد که ختنه مردان می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به ویروس «اچ آی وی» شود، هر چند که این یافته در آن زمان چندان توسط شواهد علمی و اقدامات بالینی مورد تایید نبود، اما در اوایل سال 2005 میلادی تحقیقات پزشکی در برخی کشورهای آفریقایی ثابت کرد که ختنه مردان می تواند خطر ابتلا به ویروس ایدز را از طریق ارتباط جنسی تا 60 درصد کاهش دهد.

برنامه مشترک سازمان ملل متحد درباره بیماری ایدز نیز به تازگی گزارشی را در زمینه زنان معتاد تزریقی منتشر کرده است.

زنانی که به مصرف تزریقی مواد مخدر روی می آورند، اغلب دارای یک سری خصوصیات فردی و محیطی مشابه هستند، این افراد به طور عمومی دارای ارتباطات گسترده جنسی نامطمئن و گاهی در گذشته قربانی خشونت، سوء استفاده جنسی و دارای پیشینه مصرف مواد مخدر در محیط پیرامونی خود بویژه در میان دوستان و اعضای خانواده بوده اند.

به طور عمومی زنان معتاد تزریقی از تبعیض های مختلف در رنج و به لحاظ طبقه اجتماعی و سطح اقتصادی بسیار پایین هستند.

در میان بسیاری از معتادان تزریقی سابقه زندان، بزهکاری، افت شدید تحصیلی و فرار از منزل، بروز اختلال های روحی و روانی و حتی ارتکاب خودکشی به چشم می خورد.

در همین حال درصد ابتلا به بیماری ایدز در مردان بیشتر از زنان است.

شواهد نشان می دهد مردان اغلب از سوی دوستان، نزدیکان خود، زنان نیز از سوی همسران به مصرف تزریقی مواد مخدر روی می آورند.

وجود این علایم می تواند زنگ خطری برای خانواده ها، همچنین برای جامعه و مسوولان، نهادهای ذیربط باشدتا ضمن ارتقا آگاهی های عمومی در این باره، با گسترش چتر حمایتی خود از این جامعه هدف، به موقع از گرایش این گونه افراد به اقدامات پرخطر از جمله مصرف تزریقی مواد مخدر و ابتلا به بیماریهای واگیردار جلوگیری کنند.

با توجه به گسترش روزافزون بیماری ایدز و خطرهای عدیده ای که معتادان تزریقی و جامعه با آن روبرو هستند، لازم است تا به دور از تابوهای فرهنگی و اجتماعی رایج، اطلاع رسانی هر چه گسترده تری در این باره به عمل آید.

برنامه مشترک سازمان ملل درباره مقابله با بیماری ایدز همواره کشورها را بر ایجاد زمینه های لازم برای دسترسی همگانی به خدمات، برنامه های پیشگیرانه و درمانی ایدز تشویق می کند.

امروزه در بسیاری از ملل پیشرفته، ارایه خدمات آزمایشگاهی رایگان به منظور آزمایش ویروس «اچ آی وی» و همزمان ارایه مشاوره های لازم به بیماران و جوامع در معرض خطر به عنوان یک اولویت در نظام بهداشتی آنها نهادینه شده است.

آموزش، پیشگیری و درمان بیماری های مقاربتی، توزیع گسترده کاندوم به همراه آموزش های لازم به گروه های هدف و اقشاری که آگاهی کمتری از خطرات ناشی از ارتباط نامطمئن جنسی دارند، واکسیناسیون اجباری برای بیماری هپاتیت، درمان و پیشگیری از بیماری از جمله دیگر اقداماتی است که از سوی برنامه مشترک سازمان ملل در خصوص بیماری ایدز به کشورها توصیه می شود.

برنامه سازمان ملل درباره بیماری ایدز با بهره مندی از بیش از 160نیروی متخصص، به طور برجسته در زمینه تحقیقات، توسعه سیاست های ملی و منطقه ای، تشریک مساعی در زمینه های فنی، اجرای برنامه های حمایتی، هماهنگی اقدامات و برنامه ها فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha