یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 114154

وزیر نیرو گفت: توقف سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، قطع مطالعات سد سازی در منطقه، مدیریت آب سدها، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه از جمله اقدامات انجام شده برای احیای این دریاچه است.

سلامت نیوز:وزیر نیرو گفت: توقف سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، قطع مطالعات سد سازی در منطقه، مدیریت آب سدها، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه از جمله اقدامات انجام شده برای احیای این دریاچه است.

«حمید چیت چیان» در حاشیه نشست با خبرنگاران در تبریز افزود: وزیر نیرو با بیان اینکه ارتفاع آب دریاچه ارومیه کاهش یافته و نگران کننده است، خاطر نشان کرد: برای بهبود و احیای دریاچه اقدامات عملی در حال انجام است و در آینده رهاسازی آب از سدها نیز که باید به همراه مدیریت تقاضا در بخش کشاورزی باشد، انجام می شود.

چیت چیان، باز کردن راه آب در خود دریاچه ارومیه که آب های رودخانه های حوضه این دریاچه به عمق اصلی آب دریاچه متصل شود را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که در آینده نزدیک برای احیا دریاچه ارومیه انجام می شود.

وزیر نیرو گفت: اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیش از سه برابر افزایش از 150 هزار به 480 هزار هکتار رسیده که یکی از عوامل کاهش آب این دریاچه و افزایش مصرف آب از این حوضه بوده است.

عمده آب سدهایی هم که از حوضه دریاچه ارومیه استحصال شده صرف مصرف آب آشامیدنی یا کشاورزی و بیش از حد آب برداشت شده است.

وی گفت: این موضوع به این معنا نیست که تمام سدهای ساخته شده درست و کارشناسی نشده بوده است بلکه مدیریت آب در گذشته به درستی انجام نشده و برداشت غیرقانونی از آب های سطحی و زیرزمینی نیز در گذشته مشکل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: مناقصه انتقال آب از رودخانه ارس نیز از راه فاینانس بخش خصوصی قرار است انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha