رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرآیند پتروشیمی نباید برای تولید بنزین و کمبود جبران آن به کار گرفته شود، تاکید کرد: عمر استفاده از بنزین با بنزن بالابه پایان رسیده است و این پرونده مخدومه شده است.

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرآیند پتروشیمی نباید برای تولید بنزین و کمبود جبران آن به کار گرفته شود، تاکید کرد: عمر استفاده از بنزین با بنزن بالابه پایان رسیده است و این پرونده مخدومه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست( پام )،معصومه ابتکار عصرشنبه در برنامه پایانی خود در سفر به استان بوشهر در یک نشست خبری شرکت کرد و ضمن تشریح دستاوردهای سفر خود به این استان به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.


 فعالیت نیروگاه اتمی خطرات زیستی محیطی برای خلیج فارس ندارد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیرات زیست محیطی نیروگاه اتمی بوشهر بر خلیج فارس با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت کلی بر آلاینده‌ها دارد، اظهار داشت: بر‌اساس اعلام سازمان انرژی اتمی تمام ملاحظات  زیستی و بین‌المللی در این زمینه انجام شده و مورد تایید است.


وی در ارتباط با نقش سازمان حفاظت محیط زیست در رسیدگی به تخلفات زیست‌محیطی در عسلویه استان بوشهر بیان کرد: از نظر اختیار قانونی مشکلی نداریم  هر چند در دولت قبل کمترین توجه به این موضوعات می‌شد اما برای حل موضوع برنامه مدیریت زیست محیطی را از شرکت‌های نفتی در عسلویه خواستیم که اعلام کنند.


ابتکار گفت: دولت در این زمینه مصمم است اما در گذشته نه چندان دور عسلویه از ضوابط استانداردهای محیط زیست به‌طور کلی رها بود و همین عامل بدترین شرایط زیست محیطی را در منطقه به وجود آورد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه لایحه هوای پاک‌ در دولت در حال نهایی شدن است که با این برنامه بسیاری از معضلات زیست محیطی مشخص خواهد شد.


وی در ارتباط با برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای حل معضل گرد و غبار گفت: برای این امر نشستی با حضور رئیس جمهور برگزار و مقرر شد کارگروه ملی برای مقابله با گرد و غبار تشکیل شود و این کارگروه نیز فعال شده است.


ابتکار بیان کرد: در زمینه همکاری‌های بین‌المللی هم کارهای خوبی انجام شده اما اقدامات تروریستی در کشور همسایه  خیلی از مناسبات در این زمینه را خدشه‌دار کرده است.



معصومه ابتکار در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد توضیح بنزین وارداتی یورو4 گفت : براساس قانون مرچع تشخیص آلودگی هوا  و تعیین استانداردهای آن همچنین مرجع تشخیص کیفیت سوخت استانداردهای آن سازمان حفاظت محیط زیست است و در دوره جدید سازمان حفاظت محیط زیست ( اطلاعاتی که مورد تچزیه و تحلیل قرار گرفت ) به این یفین رسیدیم  که کیفیت بنزین توزیعی در کشور پس از سال 88 افتی محدود داشته است و همین موضوع سبب تشدید آلودگی هوای کشور شده است . تمامی این اسناد در اختیار مدیران اسبق سازمان هم  بوده است ولی دولت گذشته ترجیح می داد موضوع را در سکوت خبری نگه دارد وی ادامه داد پس از جلسات متعدد با کارشناسان ، متخصصان ، دانشگاهیان و مراکز مستقل پژوهشی همگی گزارش ها حاکی از آن بود که بنزین توزیعی حاوی مقادیر زیادی از بنزن  بود و به همین منظور با همراهی وزارت نفت و وزیر نفت دستور توقف کامل توزیع بنزین پتروشیمی صادر شد و این یکی از دستاوردهای مهم سازمان حفاظت محیط زیست است .



معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع سلامت و زندگی مردم است و با هیچ دلیلی نباید این موضوع به مخاطره بیفتد تصریح کرد : سازمان کلیه اسناد آلودگی بنزین پتروشیمی را  در اختیار مراجع مختلف قرار داده و این اسناد در جلسه کمیسیون انرژی مجلس هم ارائه شده و موضع سازمان در این موضوع کاملا روشن است  و قصد عقب نشینی از موضع خود را نداریم دولت بر این موضوع کاملا یکپارچه و هماهنگ است . وی تاکید کرد عمر استفاده از بنزین با بنزن بالابه پایان رسیده است و این پرونده مخدومه شده است .


رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که فرایند پتروشیمی نباید برای تولید بنزین و کمبود جبران آن به کار گرفته شود گفت : مهمترین  گام وزارت نفت در دوره گذشته مسئولیت وی حذف سرب از بنزین بود و در این دوره توزیع بنزین یورو 4 و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است



بنا بر این گزارش ، پروین فرشچی عصر امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با بیرون کشیدن کشتی رافائل از دریا اظهار داشت: موضع ما در این مورد این بوده که این اتفاق توجیه زیست محیطی نداشته است.


وی بیان کرد: از نظر زیست محیطی بیرون آوردن کشتی رافائل از دریا که اکنون به زیستگاه مصنوعی تبدیل شده ‌توجیهی ندارد و اگر به هردلیلی این کار قرار باشد که انجام گیرد محیط زیست باید حضور داشته باشد.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نیروی دریایی نیز در این زمینه با ما همکاری داشته و دارد اما در مجموع ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست موافق بیرون آوردن کشیدن رافائل از دریا نیستیم.

کشتی رافائل یکی از زیباترین کشتی‌های تفریحی دنیا بوده که پیش از پیروزی انقلاب در آب های ساحلی بوشهر غرق شد و هم اکنون در اعماق آبهای خلیج فار س قراردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha