رحمت الله حافظی پس از بازدید از خط تولید اسكانیا گفت: متاسفانه در چند سال اخیر مقداری در حوزه تولیدات خودرو ولنگاری داشتیم و كسانی كه باید پاسخگو باشند خیلی احساس تكلیف نمی كردند.

سلامت نیوز: رحمت الله حافظی پس از بازدید از خط تولید اسكانیا گفت: متاسفانه در چند سال اخیر مقداری در حوزه تولیدات خودرو ولنگاری داشتیم و كسانی كه باید پاسخگو باشند خیلی احساس تكلیف نمی كردند.

برای تولید كننده داخلی خودرو فرش قرمز پهن شد. رییس كمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینكه بر اساس بازدید صورت گرفته، شاسی و موتور اتوبوس اسكانیا 100 درصد وارداتی است و استانداردهای لازم را دارد و از این منظر جای هیچ گونه نگرانی نیست، گفت: طراحی اتاق این اتوبوس بر اساس استعداد و ظرفیت نیروهای فنی در داخل كشور و استانداردهای شركت مادر تعریف شده است اما سازمان ملی استاندارد برای طراحی اتاق اتوبوس ها استانداردی را اعلام نكرده است. وی با اشاره به اینكه نكته مهم در مورد تمامی اتوبوس های درون و برون شهری معاینه فنی آنهاست، ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر عملكرد این مراكز مشكلاتی پیش می آید كه قابل پذیرش نیست. مثلازمانی كه تابلوی برق اتوبوس دستكاری می شود یا مخزن سوخت آن از 700 لیتر به 1400 لیتر افزایش می یابد و به بمب متحرك تبدیل می شود و مراكز معاینه فنی به راحتی با وجود این دستكاری های فنی در اتوبوس برگه معاینه فنی را صادر می كنند، چه توجیهی وجود دارد؟! اگر این اتوبوس به هر دلیلی دچار سانحه شود چه كسی پاسخگو است؟ بدون شك سهم مراكز معاینه فنی بسیار زیاد است و باید مراجع قضایی علاوه بر برخورد با این مراكز به صورت جدی به این موضوع ورود كند.
   
    سرنوشت واژگونی اسكانیا در بزرگراه آزادگان
    او همچنین در مورد اتوبوس شهری واژگون شده در بزرگراه آزادگان نیز در مورد ادعای برخی مسافران این اتوبوس كه اظهار كرده اند كه به دلیل كنده شدن شیشه اتوبوس و پرتاب مسافران از عمده ترین دلایل آسیب دیدن مسافران بوده است، گفت: براساس آنچه كه در خط تولید اتوبوس شهری اسكانیا از نزدیك مشاهده كردیم، باید بگویم اگر ذرات شیشه روی چارچوب قاب اتوبوس وجود داشته باشد این نظریه رد شده و صحت ندارد ولی اگر ذرات شیشه وجود نداشته باشد گفته دوستان درباره عدم استاندارد شیشه های اتوبوس صحت دارد كه موجب شده است مسافران به بیرون پرتاب شوند. بدون شك درباره این موضوع مجددا نیاز است بررسی شود تا اظهارنظر كاملاكارشناسانه باشد. این عضو شورا ادامه داد: اما در مورد اینكه شیشه ها به صورت خنجر موجب شده است تا بسیاری از مسافران را دچار حادثه كند باید بگویم تمامی این موارد اعم از شیشه ها و نوع صندلی كه تلفات زیادی را برجای گذاشته است باید توسط كارشناسان قضایی و حقوقی در مسیر قانونی بررسی شود تا نتیجه اعلام شود اما با وجود تمامی موارد مطرح شده در این حادثه آنچه نباید از آن غافل بود سهم عمده راننده است كه وضعیت جسمی و روحی مناسبی نداشته است. او گفت: راننده در روز حادثه در حین رانندگی با تلفن همراه خود صحبت می كرد و باید از طریق قاضی مجوز بررسی مكالمات صادر شود تا میزان سهم راننده در این حادثه به طور دقیق مشخص شود. سرعت غیر مطمئنه اتوبوس در روز حادثه از سوی پلیس اعلام شده است كه این مساله توسط اظهارنظر مسافران نیز تایید شده است با این حال براساس آنچه در بازدید از خط تولید این اتوبوس مشاهده شد برای مشخص شدن میزان سهم اتوبوس و راننده گزارشات به صورت كارشناسی باید مجددا بررسی شود.
   
    استاندارد ما استاندارد نیست
    او همچنین با اشاره به اینكه استاندارد در كشور ما استاندارد نیست و باید سختگیرانه تر شود، گفت: آستانه تحمل مردم دیگر این قبیل اتفاقات را نمی پذیرد كه به خاطر سهل انگاری هر روز شاهد رخداد یك حادثه با اتوبوس ها یا هر وسیله دیگر باشد: برای مردم دیگر این حوادث قابل تحمل نیست. از این رو از سازمان استاندارد انتظار می رود با بازنگری استانداردهای ملی و سختگیری بیشتر مانع از وقوع حوادث بعدی شود.
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha