یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11417

پژوهشگران پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی مشهد، موفق به تولید آزمایشگاهی ماست منجمد لبنی کم‌چرب شدند که می‌تواند جایگزین بستنی شود.

الناز میلانی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی مشهد، ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با بررسی تاثیر جایگزینی شیره خرما و ترکیبات پایدار کننده مولد عطر و طعم بر ماست، موفق به تولید آزمایشگاهی ماست منجمد لبنی کم‌چرب شدیم که ویژگی‌های حسی بستنی در آن حفظ شده است و می‌تواند جایگزین بستنی شود.

وی با بیان اینکه محصول فوق حاوی باکتری‌های مفیدی است که در بستنی موجود نیست، افزود: میزان چربی و شکر این محصول، کمتر از آن چیزی است که در تهیه بستنی مصرف می‌شود.

میلانی همچنین شیره خرما را به عنوان جایگزین مطلوب شکر در محصول یاد شده، بیان داشت: شیره خرما عموما از خرماهایی تهیه می‌شود که به مصرف تازه‌ خوری نمی‌رسند و یا دارای نواقصی در شکل ظاهری هستند اما قند طبیعی موجود در آن، شیرین تر از شکر و گلوکز است و به مقدار اندک در محصول استفاده می‌شود که به عنوان یک منبع قندی مطلوب و سلامتی زا معرفی می شود.

میلانی با اشاره به حذف چربی در ماست و هزینه مقرون به صرفه آن یادآور شد: ترکیبات جایگزین چربی در محصول، علاوه بر دارا بودن خاصیت‌هایی نظیر هضم ‌نشدن توسط بدن، نوعی ترکیب فیبری دارند که ماست را به عنوان نوعی دسر لبنی که می تواند جایگزین بستنی شود، تبدیل می‌نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha