یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 114172

یک پزشک عمومی گفت: میزان مصرف نمک به یک عادت خانوادگی تبدیل شده و فرزندان به تبعیت از بزرگترها اقدام به پاشیدن نمک بر روی غذای می‌کنند در صورتی که مقدار نمک اضافه شده به محتویات مواد غذایی در حین طبخ کافی بوده و نمک اضافی که روی غذا پاشیده می‌شود کاملاً مضر است.

سلامت نیوز: یک پزشک عمومی گفت: میزان مصرف نمک به یک عادت خانوادگی تبدیل شده و فرزندان به تبعیت از بزرگترها اقدام به پاشیدن نمک بر روی غذای می‌کنند در صورتی که مقدار نمک اضافه شده به محتویات مواد غذایی در حین طبخ کافی بوده و نمک اضافی که روی غذا پاشیده می‌شود کاملاً مضر است.

بتول باقری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمک ترکیبی از سدیم و کلر است که میزان مناسب آن علاوه بر کمک سوخت وساز مواد عذایی در بدن، موجب انتقال صحیح پیام‌های عصبی و کارکردهای صحیح عضلات خواهد شد.

این پزشک عمومی بیمارستان آیت‌اله طالقانی ادامه داد: نمک از زمان‌های دور به عنوان یک طعم غذایی مورد استفاده قرار گرفته و میزان پایه آن معادل 2 گرم در طول روز برای بدن ضروری است.

باقری با بیان این که در سفره‌ ایرانی‌ها نمک به عنوان یک جزء اصلی قرار داده می‌شود و حتی طعم و خاصیت غذایی را به میزان نمک آن تعریف می‌کنند، ادامه داد: میزان مصرف نمک بیشتر یک عادت خانوادگی است و فرزندان به تبعیت از بزرگترها اقدام به پاشیدن نمک بر روی غذا می‌کنند در صورتی که مقدار نمک اضافه شده به محتویات مواد غذایی در حین طبخ کافی بوده و نمک اضافی که روی غذا پاشیده می‌شود کاملاً مضر است.

وی یکی از مشکلات مصرف بی‌رویه نمک را ابتلا به بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیماری‌های کلیوی در ایران و بخصوص ایلام تبدیل به یک بیماری شایع شده است که دو عامل آب آشامیدنی و مصرف بیش از حد استاندارد نمک در ایلام تاثیرات زیادی بر روی کلیه و ایجاد سنگ کلیه دارد.

باقری ناراحتی‌های کلیوی را زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های فشارخون بالا نام برد و تصریح کرد: متاسفانه فشار خون درمان ندارد و بعد از بوجود آمدن از طریق مصرف دارو قابل کنترل است در این حالت فرد مجبور به حذف کامل نمک از رژیم غذایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سدیم یکی از ترکیب‌های اصلی مایع خارج سلولی است که کمبود این ماده ایجاد کننده‌ عواملی مثل تشنج و سردرد شدید خواهد شد.

این پزشک خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکسری از الکترولیت‌ها ترشح‌ کننده‌ اسید معده هستند هرگاه میزان مصرف نمک افزایش یابد عملکرد معده با اختلال روبرو خواهد شد هر چند این وضعیت قابل درمان است اما بهترین راه جلوگیری از این عارضه‌ها، اصلاح مصرف نمک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha