وزیر بهداشت با اشاره به پیگیرهای رئیس قوه قضاییه درباره قدیمی‌ترین پرونده بیماران ایران (هموفیلی‌ها) گفت: دریافت غرامت حق بیماران است، بنابراین اگر آمادگی شرکت فرانسوی برای پرداخت غرامت صحت داشته باشد،سازمان انتقال خون باید اقدام کند.

سازمان انتقال خون، پیگیر دریافت غرامت از فرانسه در پرونده خونهای آلوده باشد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به پیگیرهای رئیس قوه قضاییه درباره قدیمی‌ترین پرونده بیماران ایران (هموفیلی‌ها) گفت: دریافت غرامت حق بیماران است، بنابراین اگر آمادگی شرکت فرانسوی برای پرداخت غرامت صحت داشته باشد،سازمان انتقال خون باید اقدام کند.

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها انتقاد دارند که با توجه به آمادگی شرکت مریو فرانسه برای پرداخت خسارت به بیماران هموفیلی کشور که سالها قبل با استفاده از فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ آی وی" مبتلا شدند، چرا تاکنون وزارت بهداشت آنطور که باید و شاید پیگیر این مقوله نمی‌شود، گفت: خیر اینطور نیست، و یک جانبه شنیدن است، من اصلاً به این پرونده نه ورود کردم و نه تسلطی دارم و فکر هم می‌کنم که بهترین مسیر پیگیری، مسیری است که وکیل وزارت بهداشت، و سازمان انتقال خون دنبال می‌کند.


او ادامه داد: اگر بار دیگر هم در این دوره وارد این قصه‌ها شویم، فرصت خدمت به مردم را از دست خواهیم داد، براین اساس آخرین اطلاعات در این زمینه را رئیس سازمان انتقال خون کشور دارند، این پرونده نیز مربوط می‌شود به بیش از دو دهه پیش و سالهای سال از روند این پرونده می‌گذرد و نمی‌توان مسئولان وقت وزارت بهداشت را محکوم کرد.


هاشمی گفت: بنابراین این مسئله که یک شرکت خارجی می‌خواهد غرامت پرداخت کند و مسئولان وزرات بهداشت امتنان می‌کنند، اصلاً اینطور نیست به هر حال این مسئولان انسانهای شریفی هستند، مسئولان گذشته این وزراتخانه نیز عاشق خدمت بودند الان هم خدمت می‌کنند، و نمی‌توان عنوان کرد کسی نمی خواهد حق مسلم بیماران را نادیده بگیرد.


وزیر بهداشت گفت: رئیس قوه قضاییه هم در این زمینه با بنده صحبت‌هایی داشتند، بنابراین دستگاه قضایی کشور نیز مانعی ایجاد نکرده است، بنابراین بنده فکر می‌کنم اگر آمادگی شرکت فرانسوی برای پرداخت غرامت صحت داشته باشد یک بخشی از موضوع است، و همه موضوع نیست و بهتر است از مسیر رئیس سازمان انتقال خون کشور و یا وکیل وزارت بهداشت پیگیری شود.

شرح ماجرای قدیمی‌ترین پرونده بیماران ایران
در حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های 1984 و 1985 فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ آی وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.
در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی "مریو" قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.


آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارش‌ها به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است.


سپس به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.


براین اساس احمد قویدل نماینده شاکیان پرونده هموفیلی، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران از اعلام آمادگی شرکت فرانسوی سنوفی پاستور برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی خبر داد و گفت: وزارت بهداشت و دفتر حقوقی حوزه بین الملل ریاست جمهوری، این اعلام آمادگی را مورد توجه قرار دهند.
او گفته: شرکت سنوفی پاستور فرانسه که مالک شرکت فرانسوی مریو است، آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی که در اثر فرآورده‌های خونی آلوده در اوایل دهه 60 به بیماری ایدز دچار شده بودند، اعلام کرده است.

منبع:تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha