یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶

متأسفانه با وجود توصیه های مکرر جامعه‌شناسان، به نظر می رسد عده ای از نهادهای اجرایی کشور در عرصه مسائل اجتماعی هنوز به اهمیت پیشگیری اعتقادی ندارند و مسلماً تا زمانی که این دیدگاه تغییری نکند آمار طلاق و ازدواج همین خواهد بود. چه خوب بود مسئولان به این سوال پاسخ می دادند که؛ مشاوره قبل از طلاق اولویت دارد یا پیش از ازدواج؟

وقتی پیشگیری اولویت ندارد!

سلامت نیوز: متأسفانه با وجود توصیه های مکرر جامعه‌شناسان، به نظر می رسد عده ای از نهادهای اجرایی کشور در عرصه مسائل اجتماعی هنوز به اهمیت پیشگیری اعتقادی ندارند و مسلماً تا زمانی که این دیدگاه تغییری نکند آمار طلاق و ازدواج همین خواهد بود. چه خوب بود مسئولان به این سوال پاسخ می دادند که؛ مشاوره قبل از طلاق اولویت دارد یا پیش از ازدواج؟

چند روز قبل رسانه ها به نقل از رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کردند؛ تمام متقاضیان طلاق که به دادگاه ها مراجعه می کنند حتماً باید دوره های مشاوره را بگذرانند و از سازمان بهزیستی نامه بگیرند.

البته وی بیان کرده است که این طرح برای اجرایی شدن باید از سوی قوه قضاییه ابلاغ شود تا به این شکل 1200 مرکز مشاوره طلاق دولتی و غیردولتی که اکنون آماده ارائه خدمات هستند، بتوانند به زوج هایی که کارشان به جدایی رسیده، مشاوره بدهند.

این مقام مسئول در این راستا افزوده است: با اشاره به سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به سیر صعودی آمار طلاق و تجاربی که از قبل داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بتوانیم از طلاق هایی که به دلایل غیرمنطقی همچون مشاجره در حال وقوع است جلوگیری کنیم.اینکه چنین راهکاری چقدر می تواند کارساز باشد و یا در عمل تا چه اندازه می تواند مانع طلاق و فروپاشی نظام خانواده ها شود، موضوع مورد بحث این نوشتار نیست. بلکه با خواندن این خبر سؤالی به ذهن متبادر می شود که چرا نباید شرایط برای جوانان به شکلی تسهیل شود که آنها قبل از ازدواج بتوانند از خدمات چنین مراکزی استفاده کنند؟ زیرا مشاوره های قبل از طلاق شاید بتواند زندگی تعداد کمی از زوج ها را نجات دهد، اما نکته اینجاست که نباید گذاشت به دلیل مشکلاتی نظیر؛ در دسترس نبودن، قیمت بالا و یا بی کیفیت بودن مشاوره های قبل از ازدواج، پای زوج های جوان به دادگاه های خانواده باز شود، چون اکنون در برخی شهرها چنین مراکزی وجود ندارد یا در مراکز خصوصی قیمت یک ساعت مشاوره بسیار بالاست و بسیاری از خانواده ها ازخدمات مراکز دولتی هم به دلیل کیفیت پایین دلسرد شده اند.

آنچه مسلم است متأسفانه با وجود رشد آگاهی های عمومی، امروزه بسیاری از جوان ها قبل از تشکیل خانواده درک درستی از ازدواج و زندگی کردن زیر یک سقف به دست نمی آورند و نمی توانند برنامه ای منسجم برای آینده زندگی مشترکشان ارائه کنند، به همین دلیل بر اساس آمارهای نهادهای ذی ربط، اکنون بالغ بر 30 درصد ازدواج ها در کلان شهرها و 20 درصد در میانگین کشوری ظرف مدت کمتر از چهارسال به طلاق می انجامد. در این میان نکته قابل تأمل آن است که بسیاری از همین گروه جوان ها به ضرورت کسب آمادگی و آگاهی های مشاوره ای برای تشکیل خانواده اعتقادی ندارند و یا گمان می کنند از مهارت لازم برای اداره یک زندگی برخوردار هستند.بحث تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره ای قبل از ازدواج به نسبت مشاوره قبل از طلاق از سابقه بسیار بیشتری برخوردار و از مدت ها قبل در نظام اجتماعی کشور مطرح شده است که متأسفانه به دلیل جابه جایی مدیران و یا نداشتن اولویت موضوعی به فراموشی سپرده شده است. مدیران زیادی طی سال های اخیر با داعیه حل و فصل مشکلات جوان‌ها مناصب کلیدی داشته اند ولی همچنان قدم مؤثری در این راه برداشته نشده است.

متأسفانه با وجود توصیه های مکرر جامعه‌شناسان، به نظر می رسد عده ای از نهادهای اجرایی کشور در عرصه مسائل اجتماعی هنوز به اهمیت پیشگیری اعتقادی ندارند و مسلماً تا زمانی که این دیدگاه تغییری نکند آمار طلاق و ازدواج همین خواهد بود. چه خوب بود مسئولان به این سوال پاسخ می دادند که؛ مشاوره قبل از طلاق اولویت دارد یا پیش از ازدواج؟

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha