رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون سراسری به 95 درصد رسیده است که در دنیا درصد قابل توجهی محسوب می‌شود.

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون سراسری به 95 درصد رسیده است که در دنیا درصد قابل توجهی محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا در جلسه کمیته ایمن سازی کشوری در زمینه آنچه تاکنون به عنوان موفقیت در برنامه ایمن سازی کشوری مطرح بوده است، گفت: واکسیناسیون در کل دنیا موثرترین مداخله بهداشتی در مورد سلامت کودکان است.

وی با بیان این که تعداد واکسن‌ها در دنیا 20 نوع است، افزود: در کشور ما 9 واکسن به صورت همگانی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با ارائه گزارشی از روند تولید انبوه واکسن در ایران از گذشته تاکنون، ادامه داد: در سال 63 پوشش سراسری واکسیناسیون در ایران 36 درصد بود ولی این میزان در حال حاضر خوشبختانه به 95 درصد رسیده است که در دنیا درصد قابل توجهی محسوب می شود.

دکتر گویا با اشاره به راه‌اندازی کمیته ایمن سازی کشوری اولین بار در سال 62 و توسعه آن در سال 63 خاطرنشان کرد: امسال چهاردهمین سالی است که هیچ موردی از ابتلا به فلج اطفال در کشور نداشته ایم در حالی که در دو کشور همسایه همچنان این بیماری وجود دارد.

وی با بیان این که در سال 80 تاییدیه عاری شدن از فلج اطفال را دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: در سال 82 نیز با واکسیناسیون 33 میلیون نفر برای حذف سرخک و سرخجه مادرزادی توانستیم رقم بی نظیری را در دنیا ثبت کنیم.

دکتر گویا همچنین اضافه کرد: در حال حاضر در مقایسه با سایر کشورهای منطقه پایین‌ترین میزان ابتلا به سرخک را داریم و تقریبا به ریشه کنی این بیماری نزدیک شده‌ایم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در زمینه چالش‌های موجود در عرصه واکسیناسیون نیز اشاره کرد: تردد بالای مسافران بخصوص افرادی که به طور غیرقانونی وارد مناطق مرزی می‌شوند، بیمه نبودن واکسیناتورها و مشکلات ناشی از تزریق واکسن، قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات نگهداری و حمل و نقل واکسن در کشور از جمله زنجیره سرد، عدم توانمندی تولیدکنندگان داخلی و عدم ورود واکسن های جدید در برنامه ایمن سازی از جمله این چالش‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha