رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پروژه پالایشگاه خون وزارت بهداشت به بخش خصوصی واگذار می شود، علاوه بر آن یک شرکت خصوصی نیز درخواست احداث پالایشگاه خون کرده است.

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پروژه پالایشگاه خون وزارت بهداشت به بخش خصوصی واگذار می شود، علاوه بر آن یک شرکت خصوصی نیز درخواست احداث پالایشگاه خون کرده است.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس افزود: از سالها پیش شرکت پژوهش و پالایش سازمان انتقال خون احداث پروژه پالایشگاه خون را در دستور کار داشته است اما متأسفانه پیشرفت این پروژه به دلایل مختلف کند بود تا اینکه این پروژه به وزارت بهداشت منتقل شد.

وی گفت: هدف از ایجاد پالایشگاه خون تولید فرآورده های خونی مشتق از پلاسما مانند آلبومین، IVIG، فاکتورهای خونی و دیگر داروهای مشتق از پلاسما بود اما به علت مشکلاتی که در روند ایجاد این پالایشگاه در بخش دولتی به وجود آ‌مد، تصمیم گرفته شد که طبق قراردادی این پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: مراحل قانونی برای واگذاری پالایشگاه خون وزارت بهداشت به بخش خصوصی در حال طی شدن است. انتظار ما این است که بخش خصوصی که این پروژه را تحویل می گیرد با سرعت بیشتری بتواند این پروژه را به مرحله تولید و بهره برداری برساند.

وی گفت: علاوه بر آن یک شرکت خصوصی دیگر نیز درخواست ایجاد یک پالایشگاه خون دیگر را به وزارت بهداشت داده است و مراحل صدور مجوز برای این پالایشگاه نیز همزمان در حال طی شدن است و احتمالاً با طی مطالعات و بررسی های فنی مجوز این پالایشگاه نیز تا دو ماه آ‌ینده صادر شود.

دیناروند اضافه کرد:‌ وزارت بهداشت از هر کدام از این پروژه ها که عملکرد و پیشرفت بیشتری داشته باشند در نهایت حمایت خواهد کرد تا بتوانیم در آینده نه چندان دور داروهای مشتق از پلاسما را که نیاز جدی بیماران در کشور است و بسیار هم گران قیمت هستند، در داخل کشور تولید کنیم.

وی ادامه داد: تولید و بهره‌برداری از هر کدام از این پروژه های پالایشگاه خون حداقل به 4 یا 5 سال زمان نیاز دارد و این طور نیست که در زمان کوتاه شاهد تولید این محصولات در داخل باشیم. تا آن زمان کماکان تولید پلاسمای داخلی به عنوان ماده اولیه فرآورده های خونی از طریق سازمان انتقال خون و بخش خصوصی ادامه خواهد یافت.

وی گفت: هم اکنون پالاسمای تولید داخل به اروپا ارسال می‌شود و در آنجا به داروهای مورد نیاز بیماران از جمله فاکتورهای خونی تبدیل می‌شود و داروهای تولید شده به داخل کشور بر می گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha