یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 114212

وقتی بحث شغل پیش می‌آید، بیشتر توجه‌ها به سمت درآمد و راحتی آن معطوف می‌شود و کمتر کسی تاثیر آن بر سلامت را مدنظر قرار می‌دهد، به طوری که گاهی فراموش می‌کنیم بعضی شغل‌ها روی سلامت تاثیر منفی دارند. یکی از همین مشاغل، حرفه بهیاری است.

سلامت نیوز: وقتی بحث شغل پیش می‌آید، بیشتر توجه‌ها به سمت درآمد و راحتی آن معطوف می‌شود و کمتر کسی تاثیر آن بر سلامت را مدنظر قرار می‌دهد، به طوری که گاهی فراموش می‌کنیم بعضی شغل‌ها روی سلامت تاثیر منفی دارند. یکی از همین مشاغل، حرفه بهیاری است.


حتما شما هم شنیده اید که می گویند کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد. این مصداق بارز بهیاران و پرستاران است، چرا که این افراد با وجود داشتن اطلاعات کافی در این زمینه باز در معرض ابتلا به بیماری های عضلانی و اسکلتی قرار دارند.

جابه جایی بیماران بخصوص افراد چاق برای انجام کارهای بظاهر ساده مانند تعویض ملحفه باعث می شود این افراد در درازمدت به آسیب ستون فقرات، التهاب مفاصل و مشکلات زانو مبتلا شوند.

به همین دلیل کمک گرفتن از خدمه بیمارستان یا همکاران دیگر هنگام بلندکردن و جابه جاکردن بیماران سنگین، استفاده از وسایل حمل و نقل بیمار مانند ویلچر و بالابرهای مخصوص بیماران و اجتناب از بلند کردن بیماران به تنهایی، بهترین توصیه برای پیشگیری از آسیب های این چنینی است.

وقتی ایستادن دردسر می شود

ایستادن طولانی مدت و انجام حرکات تکراری از جمله عواملی است که باعث بروز دردهای اسکلتی و عضلانی در بهیاران می شود و احتمال بروز واریس و آسیب های مفصلی و آرتروز را در آنها افزایش می دهد. همچنین بهیاری جزو مشاغلی است که بالاترین میزان صدمات اسکلتی عضلانی بویژه کمردرد، زانودرد و گردن درد را دارد که بیشتر این آسیب ها به دلیل ایستادن طولانی مدت اتفاق می افتد.

مشکلاتی به نام درآمد و استرس

با وجود مخاطرات زیاد بهیاری در ایران، متاسفانه به این شغل به اندازه پزشکی و پرستاری اهمیت داده نمی شود و حتی درآمد بهیاران در مقایسه با درآمد این دو گروه بسیار کمتر است.

در عین حال، نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که مسئولیت این کارکنان مراکز درمانی بسیار سنگین است.

آنها به طور شبانه روزی با بیماران در ارتباطند و علاوه بر آسیب های جسمی گفته شده با استرس و فشار روانی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همین استرس های روزمره آنها را در معرض افسردگی قرار می دهد البته ایجاد شرایط استاندارد در محیط کار، مشاوره های روان شناسی و اختصاص ساعت هایی برای ورزش های روحیه بخش مثل شنا می تواند به کاهش فشار شغلی منجر شود، اما متأسفانه درآمد پایین باعث شده بهیاران بیشتر از ساعت های مجاز کار کنند و در معرض استرس کاری و مشکلات روانی قرار بگیرند.

توصیه های طلایی درباره بهیاری

یادتان باشد رعایت نکات بهداشتی هنگام مواجهه با بیماران، شستن دست و دیگر قسمت های پوست بعد از تماس با خون و مایعات بدن، احتیاط های لازم برای پیشگیری از عفونت ناشی از تماس با خون، مایعات و بافت های عفونی بدن، اجرای دستورالعمل های ایمنی برای کاهش تماس با پرتوها و پیروی از دستورالعمل های لازم هنگام استفاده، حمل و نگهداری از سوزن ها و اجسام تیز و برنده و سوزن های آلوده برای پیشگیری از ابتلای احتمالی به ایدز و هپاتیت از توصیه های طلایی به بهیاران است تا کمتر دچار آسیب های شغلی شوند.

منبع:جام جم سرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حميد رضا ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    1 0
    البته اينايي كه گفتين فك كنم بيشتر مربوط به كمك بهياران بود تا بهياران ولي در هرصورت كلا چه پرستار باشي چه بهيار و چه كمك بهيار كارت سخته و كسي قدرتو نميدونه