یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 114220

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه دیسک کمر در مردان شایع‌تر از زنان است، گفت: 30 درصد علت کمر دردها ناشی از دیسک‌های کمری است که در صورت عدم پاسخ به درمان‌های طبی و جراحی به درمان جراحی نیاز دارد.

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه دیسک کمر در مردان شایع‌تر از زنان است، گفت: 30 درصد علت کمر دردها ناشی از دیسک‌های کمری است که در صورت عدم پاسخ به درمان‌های طبی و جراحی به درمان جراحی نیاز دارد.

دکتر داریوش روحی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه 80 درصد افراد دنیا کمر درد را در زندگی تجربه می‌کنند، گفت: 30 درصد علت این کمر دردها دیسک‌های کمری است که در این میان نیز 30 درصد نیاز به عمل جراحی دارند و 70 درصد با درمان‌های نگهدارنده درمان می‌شوند.

وی افزود: روش درمان‌های نگهدارنده مانند درمان‌های طبی، فیزیوتراپی، آموزش رعایت بهداشت ستون فقرات به بیمار و گاهی تغییر سبک زندگی، شغلی و استفاده از روش‌های کمکی مانند ورزش و استخر که عضلات کنار مهره‌ای را تقویت می‌کند، منجر به بهبودی بیمار می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بیمارانی که دردهای غیرقابل تحمل دارند، افرادی که به علائم عصبی پیشرونده مانند اختلالات ادراری و جنسی و یا با ضعف پیش رونده پا مواجه هستند و همچنین بیمارانی که به درمان‌های طبی و نگهدارنده پاسخ نمی دهند نیاز به عمل جراحی دارند.

روش آندوسکوبیک بهترین نوع جراحی دیسک کمر است
روحی روش‌های جراحی دیسک کمر را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: روش سنتی و معمول جراحی دیسک کمر به صورت عمل باز، روش میکروسرجری با برش های کوچک و استفاده از میکروسکوپ، روش های کم تهاجمی مانند استفاده از مواد شیمیایی برای چروکیده کردن هسته مرکزی دیسک (کمونوکلئولیزیس) و روش پلاسماتراپی از آن جمله اند اما مهم تر و موثرتر از همه روش آندوسکوبیک است.

وی خاطرنشان کرد: 30 درصد بیماران به رغم تمامی این روش‌های درمانی و حتی به دنبال جراحی دچار عود دیسک کمر، در همان سطح عمل یا در سطوح دیگر می‌شوند که از این افراد 15 درصد نیاز به عمل مجدد پیدا می‌کنند که بعد از عمل نیز باید همچنان روش‌های نگهدارنده را رعایت کنند.

50 درصد علت دیسک‌های کمری ژنتیکی است
این متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت دیسک‌ها کمری گفت: 50 درصد علت دیسک‌های کمری ژنتیکی است و 50 درصد دیگر به دلیل عدم رعایت بهداشت ستون فقرات مانند جابجایی وسایل سنگین، چرخش‌های غیرطبیعی و مشاغل سنگین است.

روحی با تاکید بر اینکه علائم بالینی و روش تصویربرداری از راه های تشخیص دیسک کمر است، افزود: امروزه MRI به عنوان یکی از روش‌های تشخیص دیسک کمر جایگزین سایر روش‌ها شده است و همچنین استفاده از الکتروفیزیولوژی عصب سیاتیک نیز کمک کننده است.

روحی درمان قطعی دیسک کمر را عمل جراحی دانست و گفت: برای پیشگیری از دیسک کمر باید به کنترل وزن، ورزش‌های کششی مناسب، شنا، تغذیه مناسب، مصرف لبنیات به ویژه شیر، روش خواب مناسب و پوشش کفش مناسب که به کمربند لگنی و عضلات کنار مهره‌ای کمک می‌کند توجه داشت.

وی در پایان یادآور شد: بیماران در صورت بروز علائم در اولین فرصت باید برای پیشگیری به پزشکان متخصص مراجعه کنند تا از پیشرفت دیسک کمر جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha