عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دود سیگار باعث مرگ ناگهانی نوزاد شیرخوار شده و در کودکان نیز ممکن است باعث عفونت گوش میانی شود.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دود سیگار باعث مرگ ناگهانی نوزاد شیرخوار شده و در کودکان نیز ممکن است باعث عفونت گوش میانی شود.

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اسانس‌هایی که درتنباکوهای میوه‌ای استفاده می‌شوند با عوارض همراه است، اظهار کرد: باورهای غلطی در مورد مصرف قلیان در بین عموم جامعه وجود دارد که یکی از این باورها این است که دود قلیان به دلیل آبی که در مخزن قلیان موجود است، تصفیه می‌شود درحالی که این دود حاوی مواد شیمیایی خطرناک است که با آب هم تصفیه نمی‌شود.

احمدی طباطبایی ضمن بیان مضرات مصرف تنباکو، گفت: باور برخی افراد این است تنباکوهای میوه‌ای سالم‌تر از تنباکوهای معمولی هستند اما باید گفت، تنباکوهای میوه‌ای حاوی مواد تار، قطران و سایر مواد دیگر است که فوق العاده خطرناک هستند.

وی اظهار کرد: کسانی که قلیان مصرف می‌کنند، مشکلات ریوی دارند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم و عدم تحرک بدنی را سه رفتاری عنوان کرد که عامل اصلی بیماری‌ها به شمار می رود.

احمدی طباطبایی، گفت: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، یک میلیارد نفر در دنیا دخانیات مصرف می کنند که شش میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف آن جان خود را از دست می دهند.

وی اضافه کرد: از این تعداد افرادی که بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، حدود یک میلیون نفر آنها کسانی هستند که در معرض دود سیگار قرار داشتند. افرادی که در معرض خطر مصرف سیگار قرار دارند، مواد شیمیایی را استنشاق می‌کنند که باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها می‌شود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: دود سیگار باعث مرگ ناگهانی نوزاد شیرخوار شده و در کودکان نیز ممکن است باعث عفونت گوش میانی شود.

این پزشک با بیان اینکه مصرف سیگار در مکان‌های عمومی، تولید خطر برای سایر افراد جامعه است، تاکید کرد: افراد سیگاری حتی اگر به فکر خودشان نیستند باید به فکر اطرافیانشان باشند.

وی با اشاره به اینکه در سیگار چهار هزار ماده شیمیایی وجود دارد که علاوه بر نیکوتین مواد دیگری مانند آمونیاک، قطران، ترکیبات بنزن و... دارند، گفت: در سیگارهای لایت و سبک اگرچه نیکوتین موجود در این نوع سیگارها کمتر است اما سایر مواد شیمیایی در تولید این نوع سیگارها بکار رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha