فرمانده انتظامی استان قزوین در تشریح جزئیات حادثه روستای نظام آباد، گفت: یک حرکت خزنده با پخش شایعاتی قصد دارد آرامش هموطنان را تحریک کند که برخی رسانه های معاند با آنها همسو هستند.

سلامت نیوز:فرمانده انتظامی استان قزوین در تشریح جزئیات حادثه روستای نظام آباد، گفت: یک حرکت خزنده با پخش شایعاتی قصد دارد آرامش هموطنان را تحریک کند که برخی رسانه های معاند با آنها همسو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، چندی قبل شبکه خبری بی بی سی در گزارشی مدعی شد چند جوان ایرانی با حمله به افاغنه روستای نظام آباد قزوین اقدام به کتک زدن افاغنه و به آتش کشیدن موتورسیکلت آنها شدند.

در ادامه این گزارش ادعا شده ایرانیها که تعدادشان بیش از 20 نفر بود به خانه هایی که چراغشان روشن بود سنگ می زدند و به 5-6 خانه که ساکنانشان نبودند، حمله کردند.

در این گزارش ادعا شده تجاوز مهاجران افغان به یک دختر ناتوان ذهنی و باردار شدن او باعث خشم اهالی روستا و حمله به مهاجران شده است.

بی بی سی در ادامه این گزارش از فرار برخی مهاجران از این روستا و مزاحمت کودکان برای فرزندان این مهاجران خبر داد. در ادامه برخی از سایت ها با دستمایه قرار دادن این گزارش به شایعه پراکنی در خصوص این ماجرا پرداختند.

سردار محمدرضا میرحیدری فرمانده انتظامی استان قزوین با تکذیب این اخبار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اتباع افغانی حدود 3 دهه است که به نظام جمهوری اسلامی ایران پناه آورده و در این مدت حاکمیت نه تنها به آنها پناه داده بلکه به این مهاجران کمک کرده است. مردم مسلمان ایران نیز طی این سال ها ارتباط خوبی با اتباع افغانی داشته و تا آنجایی که می توانستند به دلیل این که در کشور افغانستان جنگ و درگیری بود به این مهاجران کمک کرده و می کنند.

وی افزود: پس از اتمام جنگهای داخلی در افغانستان تعدادی از اتباع افغان  که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند شناسایی و طرد شدند. تعدادی نیز به صورت قانونی در کشور ماندند. اتباع مهاجر افغانی که به صورت قانونی در استان قزوین زندگی می کنند غالباً افرادی هستند که بیش از دو دهه در این استان سکونت دارند.

میرحیدری ادامه داد: ارتباطی دو طرفه همراه با احترام میان اتباع افغان و ایرانیان در این استان برقرار است.متاسفانه تعدادی اتباع غیرمجاز که اغلب آنها مجرد بودند نیز طی سال های اخیر وارد استان شدند که وظیفه نیروی انتظامی شناسایی و طرد این افراد است. ما با کمک مرد این اتباع را شناسایی کرده و آنها را به کشورشان باز می گردانیم.

فرمانده انتظامی استان قزوین درباره حادثه روستای نظام آباد نیز گفت: متاسفانه جریانی خزنده چندماهی است با پخش شایعاتی قصد دارد احساسات مردم استان را تحریک کند. از جمله این شایعات ماجرای تجاوز مهاجران افغان به دختر معلول ایرانی است. تا این لحظه دلیلی بر تجاوز مهاجران افغان به دختر معلول به دست نیامده و در این زمینه نیز شکایتی مطرح نشده است. از سوی دستگاه قضائی هم پرونده ای به پلیس ارجاع نشده و این شایعه کذب محض است. افرادی که اقدام به انتشار این شایعات می کنند یک اقدام خصمانه را علیه مردم ایران و افغانستان دنبال کرده و در پی ایجاد اختلاف هستند. اهداف رسانه های معاند نظام از جمله بی بی سی در برابر اتفاقات رخ داده در ایران کاملاً مشخص است.

وی افزود: پس از انتشار شایعه تجاوز مهاجران افغان به دختر معلول چند جوان در این روستا تحریک شده و با دو سه نفر افغان درگیری پیدا کرده و موتورسیکلت آنها را به آتش کشیدند. بحث غارت خانه ها و کشته شدن مهاجران افغان در این درگیریها دروغ بوده و پلیس اجازه نمی دهد حتی به اتباع مهاجر که به صورت قانونی در این استان زندگی می کنند تعرضی صورت بگیرد.

میرحیدری در ادامه به هموطنان توصیه کرد از به کارگیری اتباع غیرمجاز برای کار در کارگاهها و زمینهای کشاورزی خودداری کرده زیرا  با کارفرمایان بر اساس قانون برخورد می شود. همچنین هر خودرویی که اقدام به حمل اتباع غیرمجاز کند توقیف می شود.

وی در پایان تاکید کرد: گروهی با انتشار این شایعات قصد داشتند اقدام به برهم زدن آرامش مردم در این منطقه، اقبالیه و چوبیندر که با پیگیریهای استاندار به اهداف خود نرسیدند. مردمن روستای نظام آباد ارتباط خیلی خوبی با مهاجران افغان دارند و دو دهه است که درکنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha