نتایج یك پژوهش جهانی نشان داد: تفاوت عظیمی در نرخ نجات از بیماری سرطان در بین نقاط مختلف جهان وجود دارد.

نتایج این تحقیق كه در مجله «لانست آنكولوژی» گزارش شده حاكیست؛ كشورهای آمریكا، استرالیا، كانادا،‌ فرانسه و ژاپن بالاترین نرخ نجات از سرطان در ظرف پنج سال را دارند در حالی كه الجزایر بدترین وضعیت را از این لحاظ دارد.

انگلیس كاملا ضعیف در برابر این مساله عمل كرده و تقریبا در پشت سر اكثر همسایگان اروپای غربی خود قرار می‌گیرد هرچند اطلاعات بدست آمده از دهه 1990 تاكنون نرخ رو به رشدی را نشان داده است.

مطالعه روی 31 كشور مختلف نشان داده است كه برای دستیابی به نرخ بالای بهبودی این بیماری صرف هزینه روی مراقبت‌های بهداشتی یك فاكتور اصلی و مهم محسوب می‌شود. پژوهشگران می‌گویند؛ صرف هزینه بیشتر اغلب به معنی دسترسی سریعتر به آزمایشات و در نهایت نیز درمان است.

این گزارش اولین مطالعه گسترده و بزرگ برای مقایسه میزان نجات از سرطان در پنج قاره جهان است و روی تفاوتهای فاحش و قابل ملاحظه در این زمینه بین كشورهای فقیر و ثروتمند تاكید و تمركز شده است.

گفتنی است، این تحقیق با همكاری بیش از 100 دانشمند از سراسر جهان به سرپرستی پروفسور میشل كلمن از دانشكده بهداشت و طب گرمسیری لندن انجام گرفته است.

این تحقیق شامل اطلاعات بدست آمده از بیش از دو میلیون بیمار سرطانی است كه در طول دهه 1990 بیماری آنها تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش فوق، آمریكا بالاترین نرخ نجات از سرطان طی پنج سال را در سرطان سینه با رقم 9/83 درصد و سرطان پروستات با رقم 9/91 درصد داشته است.

ژاپن بهترین آمار را در مورد سرطانهای روده و راست روده در مردان ‌با رقم به ترتیب 63 و 2/58 درصد و فرانسه بهترین آمار را در مورد همین سرطانها در بین زنان با رقم به ترتیب 1/60 و 9/63 درصد داشته است.

در انگلیس نرخ نجات از سرطان سینه 7/69 درصد، سرطانهای روده و راست روده هم در زنان و هم در مردان 40 درصد و سرطان پروستات 1/51 درصد بوده است.

البته در كشور انگلیس نیز بین مناطق مختلف، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه مشاهده شده است كه به تفاوت در دسترسی به مراقبت و توانایی بیماران در پیگیری خدمات بهداشتی محلی مربوط می‌شود.

یك سخنگوی دپارتمان بهداشت این كشور اعلام كرد كه در گزارش فوق تنها بیمارانی كه در بین سالهای 1990 تا 1994 شناسایی شده‌اند ‌در نظر گرفته شدند.

وی افزود: از آن زمان تاكنون نرخ نجات از سرطان در انگلیس به طور با ثباتی بهبود یافته و البته ما انتظار داریم كه كارهای بیشتری در این زمینه با هدف كاهش اختلاف زیاد بین این كشور با سایر كشورهای شمال و غرب اروپا و امریكا، انجام دهیم.

الجزایر نیز تنها كشور آفریقایی است كه پایین ترین رقم را در زمینه تمام انواع سرطانها دارد.

هم چنین كشورهای لهستان، اسلوانی، برزیل و استونی در این زمینه 50 درصد موفق بوده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha