دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 114241

طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت ماه اجرای آن در بیش از 550 بیمارستان در سراسر کشور آغاز شده است، به لحاظ بار مالی و دامنه پوشش از گسترده‌ترین طرح‌های رفاه اجتماعی بعد از انقلاب و همچنین از مهم‌ترین طرح‌های دولت یازدهم در این حوزه است. هدف نهایی این طرح، کاستن هزینه‌های سلامت و افزایش رضایت مراجعان به بیمارستان‌ها است. این طرح اما در حال حاضر دچار یک کاستی و نقص مهم است که ممکن است مسیر آینده آن را به چالش کشاند.

سلامت نیوز: طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت ماه اجرای آن در بیش از  550 بیمارستان در سراسر کشور آغاز شده است، به لحاظ بار مالی و دامنه پوشش از گسترده‌ترین طرح‌های رفاه اجتماعی  بعد از انقلاب و همچنین از مهم‌ترین طرح‌های دولت یازدهم در این حوزه است. هدف نهایی این طرح، کاستن هزینه‌های سلامت و افزایش رضایت مراجعان به بیمارستان‌ها است. این طرح اما در حال حاضر دچار یک کاستی و نقص مهم است که ممکن است مسیر آینده آن را به چالش کشاند.
این طرح در شرایط فعلی می‌تواند لبخند رضایت را بر لبان یک طرف پروسه درمان که بیماران هستند بنشاند اما جلب رضایت درمانگران در این طرح دیده نشده است. وزیر بهداشت و درمان این روزها زمانی که صحبت از مشکلات حقوق و مزایای پرسنل وزارت بهداشت می‌شود، پاسخی جز «شرمنده‌ام» ندارد. دیروز نیز در حاشیه مراسم روز جهانی انتقال خون در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص افزایش حقوق کارکنان حوزه سلامت  گفت: «در این زمینه شرمنده تمام پرسنل وزارت بهداشت هستیم. متأسفانه این موضوع تکیه‌کلام من شده است و نمی‌دانم که چه زمانی برطرف می‌شود.»


وزیر بهداشت از دولت و مجلس درخواست کرده است که قشر زحمتکش پرسنل اورژانس‌ها، پرستاران، تکنیسین‌های آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی، اتاق عمل و حرف مختلف پزشکی را هم ببینند. اگرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت، عقب‌ماندگی بدنه این وزارتخانه از دریافت اعتبارات، ریشه در سال‌های گذشته دارد و این کاستی‌ها به مرور زمان انباشته شده است اما نمی‌توان استمرار و ادامه این مشکل را پذیرفت و همزمان  نظام سلامت را متحول کرد.


در مواجهه دو طرف ارائه دهنده خدمت و دریافت کننده خدمت، فرایند درمان انسانی‌ترین شکل این مواجهه است. نوع برخورد و روحیه درمانگران  و پرسنل بیمارستان و همچنین رضایت شغلی یا نارضایتی آنها خود بخشی از فرایند درمان است که در بهبود و رضایت بیمار تأثیر می‌گذارد. در این شرایط وقتی دکتر ‌هاشمی به عنوان عالی‌ترین مسئول نظام بهداشت و درمان کشور صحبت از بدهی هفت ماهه وزارت بهداشت به پرسنل درمان و پزشکان می‌کند، باید نسبت به سرنوشت طرح تحول نظام سلامت قدری دلواپس شد. کمبود پرستار در بسیاری از بیمارستان‌ها و تحمیل فشار کاری ناشی از  کمبود نیرو به پرسنل، یکی دیگر از دغدغه‌ها است.


بررسی آسیب‌شناسانه  بسیاری از طرح‌هایی که تاکنون بر زمین مانده یا موفقیتی کوتاه مدت داشته است، نشان می‌دهد که این طرح‌ها  از نگاه جامع‌الاطراف و پوشش دادن همه ابعاد مسأله بی بهره بوده‌اند. یک طرف را دیده‌اند و ابعاد دیگر مشکلات را نادیده گرفته‌اند. بدیهی است که طرح تحول نظام سلامت، طرحی کوتاه مدت و موقت نیست. چنان که از نام آن پیداست، قرار است در فرایند این طرح کل نظام سلامت متحول شود. بیماران  و همراهان آنان برای تهیه دارو و لوازم بیمارستان سرگردان داروخانه‌ها  و بیمارستان‌ها نباشند، نگرانی از تأمین هزینه بیمارستان بر دل بیمار چنگ نیندازد و... در سوی دیگر باید پرستار، پزشک و تکنیسین بیمارستان را هم دید که نگران تأمین اجاره خانه نباشد، فشار کاری و دغدغه حقوق آخر ماه خلقش را تنگ نکند و...
قانون برد- برد در اینجا هم صدق می‌کند و در کنار هم و توأم دیدن سود و زیان هر دو طرف خدمت دهنده و خدمت گیرنده  است که  نظام سلامت را متحول می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha