دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 114257

توجه به سلامت مردم و رفع معضلات جامعه پزشکی نمونه بارزی از دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رفت؛ موضوعی که گفته می شود در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است.

سلامت نیوز: توجه به سلامت مردم و رفع معضلات جامعه پزشکی نمونه بارزی از دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رفت؛ موضوعی که گفته می شود در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،‌ طی سالیان اخیر نظام سلامت کشور دست‌خوش تغییراتی شد که شاید بتوان این تحولات را بیشتر به زیان بیماران و حتی جامعه پزشکی تعبیر کرد تا به نفع آنها.

اقدامات عجولانه دولت گذشته در تصمیم‌گیری مسئولان امر نسبت به نحوه تامین دارو، تهیه دارو از سوی بیماران، سیر صعودی و لجام‌گسیخته قیمت دارو یا فراری شدن پزشکان از ارایه خدمت در مناطق محروم را می‌توان نمونه عینی در خسارت‌های فراوان به حوزه سلامت دانست؛ مشکلاتی که متولیان اصلی حوزه سلامت راهکاری برای حل آن نیندیشیدند به گونه‌ای که در برابر مشکلات و معضلات بیماران و افزایش سرسام‌آور قیمت‌های دارویی، شانه‌ای به نشانه بی‌تفاوتی بالا انداختند و اقدامات خود را بدون داشتن برنامه‌ و هدف اصلی پیش ‌بردند.

بعد از سکانداری هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتبارات قابل توجهی که از سوی دولت برای بهبود وضعیت سلامت به حوزه بهداشت و درمان تزریق شد خبر از تدوین طرحی با نام طرح جامع نظام سلامت داد، این طرح در ابتدا منتقدان زیادی را با خود همراه داشت به گونه‌ای که برخی‌ها معتقد بودند به دلیل بار مالی در اواسط راه اجرای آن به شکست منتهی خواهد شد.

بر این اساس شهلا میرگلوی‌بیات یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به برخی صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر تلاش برای رساندن سهم مردم در بستری‌ بیمارستان‌های دولتی به 10 درصداشاره کرد و می‌افزاید: نباید به مقوله سلامت ساده نگاه کرد زیرا تنها با حرف نمی‌توان معضلات حوزه سلامت را از میان برداشت، متأسفانه در بدنه وزارت بهداشت افرادی هستند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دخالت کرده که همین امر باعث شده بسیاری از وعده‌ها نتواند شکل اجرایی به خود گیرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در ادامه اظهارنظرهای خود به اختصاص اعتبارات قابل توجه در حوزه سلامت، می‌پردازد و معتقد است: اگر ده‌ها برابر از این اعتبارات نیز به حوزه سلامت اختصاص یابد باز هم نمی‌توان دردی از مشکلات این حوزه را رفع کرد مگر آنکه برنامه‌ریزی درستی برای آن درنظر گرفته شود.

برخی شواهد حاکی از آن است که طرح جامع نظام سلامت تاکنون راه نسبتا درستی را درپیش گرفته به گونه‌ای به گفته آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت پرداختی مردم برای بستری در تمام ۵۵۷ بیمارستان دولتی به زیر ۱۰ درصد کل هزینه ها کاهش پیدا کرده و این طرح به دقت پایش و دیده‌بانی می‌شود، این درحالی است که سال گذشته در چنین زمانی سهم پرداختی از جیب مردم بالای 70 درصد را به خود اختصاص داده بود و افزایش قمیت داروها نیز سیرصعودی به خود گرفته بود.

به گفته عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مکلف کردن بیمارستان ها به تهیه وسایل مورد نیاز بیماران از جمله دارو و وسایل پزشکی و به حداقل رساندن هزینه های بیمارستانی از فواید این طرح به شمار می‌رود.

نماینده مردم ارومیه بر این باور است که دسترسی آسان بیماران به دارو به خصوص بیماران صعب العلاج و رفع دغدغه های مردم گام بلندی در حوزه درمان و سلامت بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت توسط دولت یازدهم برداشته شد.

کاهش پرداختی بیماران بستری به 10 درصد در بیمارستان‌های دولتی، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی، رایگان شدن خدمات آمبولانس برای بیماران بستری بیمارستانهای دانشگاهی، ارایه خدمات ویژه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ثبات در قیمت دارو و از همه مهم‌تر افزایش آرامش بیماران تنها گوشه‌ای از فواید اجرای طرح تحول نظام سلامت به شمار می‌رود، موضوعی که به نظر می‌رسد مسئولان بهداشتی کشور تا حدودی در اجرای آن موفق بوده‌اند.

 
در شرایطی که عده‌ای به دلیل بار مالی چشم امیدی به ادامه اجرای طرح نظام سلامت ندارند اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان می‌گوید نباید با پیش‌داوری مسئولان حوزه سلامت را از اجرای این طرح ناامید کرد. شهریاری می افزاید: بدون‌شک تاکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت بر اجرای درست و دقیق این طرح، تضمینی بر اجری این طرح و رفع معضلات حوزه سلامت است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس نهم، از حمایت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اجرای طرح نظام سلامت نیز سخن به میان می‌آورد و تاکید می کند: بدیهی است که هر اقدامی درچارچوب قانون و درجهت ارتقای سلامت مردم انجام شود مورد تایید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز واقع خواهد شد.

بنابراین گزارش، به گفته وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، با اجرای این طرح همه مردم در مراجعه به بیمارستانهای دولتی و بستری شدن، فقط 10 درصد هزینه خدمات را پرداخت می کنند و در صورتی که جزو خانواده کمیته امداد، تحت پوشش سازمان بهزیستی یا جزو عشایر باشند، سهم پرداختی آنها برای دریافت خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی 5 درصد خواهد بود.

ناگفته نماند که شاید اثرات قابل توجه طرح نظام سلامت در شهرستان های دورافتاده کمی با تاخیر صورت پذیرد و شاید این مهم، ناامیدی را در دل برخی پزشکان یا بیماران ایجاد کند که این طرح نیز همانند برخی اقدامات گذشته بعد از مدتی فراموش شده و گوشه‌ای از معضلات را نیز رفع نمی‌کند.

بر این اساس سلیمان عباسی درباره نتیجه اجرای طرح تحول سلامت در حوزه انتخابیه خود، تاکید می‌کند: با وجود آنکه در استان گلستان منابع خوبی برای اجرای این طرح فراهم شده اما تا حدودی نسبت به شهرستان گنبدکاووس بی‌توجهی صورت گرفته است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در ضریب kتعرفه پزشکان افزایش خوبی ایجاد نشده و همین امر موجب ناراضایتی بخشی از پزشکان این شهرستان شده که البته این موضوع به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شد و اکنون نیز امید است با پیگیری معاون درمان وزارت بهداشت به این موضوع نیز هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

وی در عین حال بر این امر تاکید دارد که با ورود وزیر بهداشت به حوزه سلامت گام موثری در نظام تحول سلامت ایجاد شد و با اجرای دقیق این طرح، ‌رضایتمندی قابل قبولی در بین مردم پدید آمد.

گفتنی است؛ در پایان باید به این نکته اشاره داشت که بدون‌شک هدف دولت، در اجرای طرح نظام سلامت بهبود سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان است که به نظر می‌رسد در فاصله زمانی بیش از یک ماه از آغاز این طرح،‌ بتوان به آینده درخشان و روشن آن امیدوار بود زیرا در این مدت زمان اجرای این طرح علاوه بر رضایتمندی بیماران و جامعه پزشکی،‌ نظارت دقیق و لحظه به لحظه وزارت بهداشت با آغاز و اجرای دقیق آن موضوع مهمی به شمار می‌رود موضوعی که تخطی متخلفان و استفاده سوءاستفاده‌ گران را بسیار کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha