معاون سلامت وزیر بهداشت، تداوم دستیابی به حقوق سلامت باروری خانواده‌ها در تنظیم خانواده با محوریت و تمركز بر پرهیز و به حداقل رساندن بارداری‌های ناخواسته و پرخطر را از جمله برنامه‌های معاونت سلامت ذكر كرد و با اشاره به روشهای متنوع و بی خطر پیشگیری از بارداری در كشور گفت: در حال حاضر تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری به 11 روش افزایش یافته است.

حسن امامی رضوی در همایش روز جهانی جمعیت، خدمات تنظیم خانواده را از جمله حقوق خانواده‌ها برای دستیابی به اهداف سلامت باروری دانست و گفت: تنظیم خانواده ابزاری برای قادر كردن خانواده‌هاست تا در راستای آن بتوانند تعداد فرزندان، فاصله بین فرزندان، سن باردار شدن و فرزندآوری را با رعایت و در نظر گرفتن همه مشخصه‌های مربوط به سلامت، انتخاب كنند.

وی با بیان این كه حق دسترسی به اطلاعات صحیح درباره سلامت باروری یكی از حقوق اولیه‌ای بوده كه وزارت بهداشت در راستای تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحقق آن اقدام كرده است، افزود: اطلاع رسانی به جامعه از طریق بیش از 20 هزار واحد ارائه خدمات دولتی، بهره گیری از ظرفیت بخش‌های خصوصی، بهره گیری از سیستم‌های تلفنی به منظور دسترسی آسان جامعه به اطلاعات صحیح، راه اندازی كلاس‌های آموزش هنگام ازدواج و غیره از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی بوده است.

معاون سلامت وزیر بهداشت افزود: گسترش شبكه‌های بهداشتی و درمانی در سراسر كشور به ویژه مناطق روستایی و بازنگری در طرح گسترش شبكه‌ها به منظور بهبود دسترسی و برنامه ریزی برای تشویق بخش خصوصی به منظور تاسیس واحدهای ارائه خدمات سلامت باروری از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینكه حق انتخاب روش پیشگیری از بارداری یكی از حقوق بسیار مهمی است كه تداوم استفاده از خدمت را سبب می‌شود، افزود: بررسی‌های انجام شده در سراسر جهان بیانگر این امر است كه با تحقق حق انتخاب روش توسط گیرنده خدمت، كیفیت خدمت افزایش یافته و گیرنده خدمت با رغبت بیشتری استفاده از خدمت را ادامه خواهد داد.

امامی رضوی گفت: محوریت مشاوره تنظیم خانواده در انتخاب روش پیشگیری از بارداری، توانمندسازی همه سطوح ارائه خدمت در برقراری ارتباط بین فردی و مشاوره تنظیم خانواده، تهیه ابزارهایی كه سبب بهبود كیفیت مشاوره شده و تعیین نرم‌افزارهای استانداردی كه كیفیت خدمت را با در نظر گرفتن مشاوره تنظیم خانواده تضمین كند از جمله اقداماتی است كه توسط ادارات مربوطه در معاونت سلامت در حال پیگیری است.

وی، حق برخورداری از دامنه وسیع و متنوع از روش‌های سالم و بی خطر پیشگیری از بارداری را از دیگر اهداف نظام سلامت دانست و گفت: تنوع روش‌های موجود در برنامه ارائه خدمات پیشگیری را در كمتر برنامه دولتی می‌توان مشاهده كرد. این تنوع طی دو سال گذشته با افزایش دو روش جدید قوی‌تر شده و تعداد روش‌های موجود به 11 روش افزایش یافته است و در حال حاضر بررسی برای روش‌های جدید دیگر در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، امامی رضوی حق قطع استفاده از روش پیشگیری از بارداری را از دیگر حقوقی دانست كه مورد توجه قرار گرفته است و افزود: با توجه به این كه از مهمترین دلایل قطع روش تمایل گیرندگان خدمت به استفاده از یك روش دیگر است آمادگی تغییر روش‌های پیشگیری از بارداری به طور كامل در شبكه ارائه خدمت ایجاد شده است. از طرف دیگر برخی با توجه به تمایل به داشتن فرزند بعدی خواهان قطع استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری هستند كه شبكه بهداشت و درمان علاوه بر برقراری این خدمت، راهنمایی‌های لازم را درباره بارداری‌های ایمن و پرهیز از بارداری‌های پرخطر در اختیار متقاضیان خدمت قرار می‌دهد.

وی در این باره افزود: تحت پوشش قرار دادن خدمات عمل بازگشت جراحی روش‌های دایم با پیگیری این معاونت و مصوب شدن توسط سازمان‌های بیمه گر، مصمم بودن وزارت متبوع را در تحقق این حق آشكار می‌سازد.

دكتر امامی رضوی در پایان گفت: برنامه‌های معاونت سلامت تداوم دستیابی به حقوق سلامت باروری خانواده‌ها در تنظیم خانواده با محوریت و تمركز بر پرهیز و به حداقل رساندن بارداری‌های ناخواسته و پرخطر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha