طبق قانون اساسی دانش آموزان استثنایی باید از تسهیلات لازم آموزشی برخوردار باشند بنابراین تا به کی قرار است هزینه های بالای سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان استثنایی،خانه نشینی را برای آنها رقم بزند؟ آیا مدیران مدارس حق دارند به دلیل ناتوانی خانواده ها از پرداخت هزینه سرویس مانع تحصیل دانش آموزان شوند؟ برنامه آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید برای سامان بخشیدن به وضعیت دانش آموزان استثنایی کشور چیست؟

محرومیت کودکان استثنایی از تحصیل تا کی ادامه دارد؟

سلامت نیوز: طبق قانون اساسی دانش آموزان استثنایی باید از تسهیلات لازم آموزشی برخوردار باشند بنابراین تا به کی قرار است هزینه های بالای سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان استثنایی،خانه نشینی را برای آنها رقم بزند؟

به گزارش سلامت نیوز مادر یک دانش آموز روشندل در وبلاگ خود نوشت:
«آیا دادرسی هست ؟ آیا در دولت تدبیر و امید برای کاهش فشار بر خانواده های کودکان استثنایی نیز تدبیری اندیشیده شده است ؟
باز هم به بهانه هایی گروه دیگری از بچه های استثنایی از تحصیل محروم شدند ! چند روز است که قامت امیر ، رضا ، علی ، و .. بر سر ویلچرهایشان خم شده است و در حسرت تنها امکان آموزشی زندگی شان یعنی تحصیل چشم به راه سرویس مدرسه مانده اند ، زیرا مدیر مدرسه استثنایی جسمی حرکتی واقع در میدان فردوس اعلام کرده است که دانش آموزانی که قدرت پرداخت هزینه یک میلیون تومانی سالانه سرویس ایاب و ذهاب مدرسه را ندارند دیگر حق ندارند پا به مدرسه بگذارند ! از ۱۶۰ نفر دانش آموز این مدرسه کمتر از ۷۰ تن توانسته اند این مبلغ را تهیه کنند و تعداد زیادی از دانش آموزان پس از آخرین تهدیدات مدیر مدرسه درست زمان امتحانات خانه نشین شده اند ! از امکانات آموزش و پرورش فقط یک سرویس مدرسه رایگان بود که سال گذشته مبلغ ۲۰۰ هزارتومان برای آن کرایه سرویس گرفته بودند و امسال یک میلیون تومان !


اولیای این دانش آموزان حتی به آموزش و پرورش اسثنایی شهرتهران نیز مراجعه کرده اند ولیکن ایشان جواب داده اند حرف حرف مدیر است باید هزینه سرویس را پرداخت کنید ! مدیر مدرسه نیز پس از شنیدن فریاد نداری و مستضعفی این والدین بی تفاوت گفته است که: گوش من از این حرف ها پر است !


من نمیدانم دیگر چه بهانه ای باقی مانده برای محروم کردن بچه های استثنایی از تحصیل ! مادامی که فرزند روشندلم در سیستم آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می کرد از کتاب بریل و معلم رابط محروم شد ! چنانچه که تحصیل در سیستم آموزش و پرورش را به لقایش بخشیدیم و به سیستم آموزشی حوزه علمیه روی آوردیم ! عدو سبب خیر شود انشالله.


چرا در ایران وقتی یک خانواده عضوی دارای معلولیت می شود باید و باید همه هزینه های درمانی، آموزشی، بهداشتی، تفریحی و تمام امکاناتی که بعضا به رایگان در اختیار شهروندان دیگر است را پرداخت کنند !؟ گویی خانواده های کودکان مظلوم استثنایی استثمار شده اند تا همه هزینه های زندگی فرزندان و عزیزانشان را پرداخت کنند آنها محکوم هستند که این گونه غرامت بدهند !»


به گزارش سلامت نیوز، نوشته های بالا بخشی از دلنوشته های مادری است که فرزند روشندلش به سبب بالا بودن هزینه های تحصیل در مدرسه استثنایی از ادامه تحصیل در آنجا بازمانده است هرچند که مادر این دانش آموز روشندل برای ادامه تحصیل فرزندش به حوزه علمیه روی آورده است اما آیا بقیه دانش آموزانی هم که به دلیل بالا بودن هزینه های تحصیل مجبور به ترک تحصیل آن هم در زمان امتحانات شده اند نیز چنین راهی را انتخاب کرده اند یا عملا در بن بست بیسوادی گرفتار شده اند؟ آن هم در کشور ما که تاکید اکیدی بر بالا بردن سطح سواد جامعه می شود؟!


به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور،112 هزار دانش ‌آموز استثنایی در کشور وجود دارد که از این میان 75 هزار نفر در مدارس اختصاصی استثنایی مشغول به تحصیل هستند و 35 هزار نفر آنها نیز در مدارس عادی کشور مشغول به تحصیل هستند. با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل این دانش آموزان که پنج برابر دانش آموزان عادی است در صورتی که خانواده های 75 هزار دانش آموز استثنایی یا حتی نیمی از این جمعیت نیز شرایطی به مانند شرایط کودک روشندل مورد اشاره داشته باشند بیم آن می رود که  آنها نیز عطای تحصیل را به لقایش بخشند.


البته مشکل هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی زخمی قدیمی است که هربار با کمبود اعتبارات و بی اعتنایی آموزش و پرورش سرباز می کند.چنانکه سال گذشته و حتی قبل تر نیز والدین این دانش آموزان اعتراض هایی را به آموزش و پرورش به دلیل عدم پرداخت هزینه سرویس داشته اند(تامین هزینه سرویس برعهده آموزش و پرورش است)، که برای مدتی این مشکل حل شده اما هرازگاهی بخصوص در فصل امتحانات و یا ثبت نام دانش آموزان مشکلات مجددا بروز می کند.


البته خانواده های این دانش آموزان که فرزندانشان در گروه های نابینایان، ناشنوایان، معلولین جسمی حرکتی، چند معلولیتی ، و یا اختلالات رفتاری و یادگیری تحصیل می کنند تنها مشکلشان هزینه ایاب و ذهاب نیست بلکه هزینه های کاردرمانی ، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی و ... نیز بر دوش آنها سنگینی می کند.
طبق قانون اساسی دانش آموزان استثنایی باید از تسهیلات لازم آموزشی برخوردار باشند بنابراین تا به کی قرار است هزینه های بالای سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان استثنایی،خانه نشینی را برای آنها رقم بزند؟ آیا مدیران مدارس حق دارند به دلیل ناتوانی خانواده ها از پرداخت هزینه سرویس مانع تحصیل دانش آموزان شوند؟ برنامه آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید برای سامان بخشیدن به وضعیت دانش آموزان استثنایی کشور چیست؟

 








 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha