پدیده طوفان 12 خرداد تهران را یک گروه از استادان هواشناس که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌کنند بررسی کرده‌اند و تایید نموده‌اند که پیش بینی این پدیده با امکانات موجود از چند روز قبل امکان نداشته است. طوفان تهران یک پدیده بی سابقه است و...

سلامت نیوز:  پدیده طوفان 12 خرداد تهران را یک گروه از استادان هواشناس که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌کنند بررسی کرده‌اند و تایید نموده‌اند که پیش بینی این پدیده با امکانات موجود از چند روز قبل امکان نداشته است. طوفان تهران یک پدیده بی سابقه است و...

پیش از هر چیز لازم به یادآوری است که جوابیه سازمان هواشناسی به جهاتی قابل پاسخ گویی و درج توضیحات است که ترجیح می‌دهیم برای خاتمه یافتن ماجرا و واگذاری بررسی های دقیق تر به مسئولان و کارشناسان، از ارائه آنها خودداری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، پیرو درج خبری با عنوان «خارجی‌ها طوفان دوازدهم خرداد را پیش‌بینی کرده بودند +سند»، روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور جوابیه‌ای ارسال کرده که وفق قانون عینا درج می‌گردد:

احتراما به عرض می رساند که سازمان هواشناسی کشور بر این باور است که این حق تمامی شهروندان است که از اخبار کشور و جهان به شکل صحیح مطلع شوند.
با این مقدمه توجه شما را به نکاتی چند در رابطه با خبری که در آن رسانه درج شده، جلب می‌نماییم:

1. آن چه که در پایگاه اینترنتی Weather Underground در ارتباط با طوفان تهران آمده است، پیش بینی وضع هوا نیست بلگه گزارش دیدبانی فرودگاه مهرآباد تهران است که مربوط به گذشته بوده و توسط خود سازمان هواشناسی کشور هر نیم ساعت یک بار تولید شده و از طریق سازمان هواشناسی جهانی در اختیار دنیا قرار گرفته و این سایت آن را که به شکل رمز است، رمزگشایی کرده و برای اطلاع کاربران خود در پایگاهش قرار داده است.

این سایت برای اطلاع بیشتر کاربران خود در بالای صفحه عبارت Weather History for Tehran, Iran  و در ابتدای گزارش عبارت Hourly Weather History & Observations را آورده است. ظاهرا فرد محترمی که این اطلاعات را در اختیار تابناک قرار داده است به این موضوع توجه نداشته و یا با گزارش های هواشناسی آشنا نبوده است. چرا که گزارش های ارائه شده همه به صورت کد متار و یا سینوپ هستند که برای تمامی کارشناسان هواشناسی کاملا شناخته شده اند. در گزارش‌های متار و سینوپ، هوای حاضر به صورت رمز برای مراکز هواشناسی ملی و جهانی گزارش می‌شود.

2. پدیده ی طوفان 12 خرداد تهران را یک گروه از استادان هواشناس که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌کنند بررسی کرده‌اند و تایید نموده‌اند که پیش بینی این پدیده با امکانات موجود از چند روز قبل امکان نداشته است. طوفان تهران یک پدیده بی سابقه است و نمی‌شود با آن برخورد غیر علمی کرد. برخوردهای غیر علمی تنها به غبارآلود شدن فضا می‌انجامد و مشکل هواشناسی را حل نمی‌کند. برای آشکارسازی علل رخ داد آن باید یک گروه علمی، به دور از جنجال‌های رسانه ای، موضوع را مورد بررسی قرار داده و علت شکل گیری و تقویت آن را مطالعه و شناسایی نماید تا از آن در پیش بینی های بعدی استفاده شود.

3. رئیس فعلی سازمان که حدود هفت ماه است مدیریت سازمان را پذیرفته اند با 27 سال حضور در سازمان، از کارشناسان با سابقه سازمان هستند که سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته هواشناسی گذرانده‌اند. ایشان 13 سال به عنوان کارشناس و کارشناس مسئول پیش بینی و 5 سال به عنوان مدیرکل پیش بینی و سال ها به عنوان معاون فنی، معاون پژوهشی و مشاور سازمان مشغول به کار بوده‌اند.

4. با روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان، تقویت مراکز پیش بینی استانها در دستور کار قرار گرفت که راه اندازی و تقویت اداره پیش بینی استان تهران نیز از آن جمله است. این اداره حدود دو ماه است که با کارشناسان با تجربه که سال ها در مرکز پیش بینی ستاد آموزش دیده و تجربه کسب کرده اند فعال شده و امور مربوط به استان را انجام می‌دهد.

5. داشتن پیش بینی وضع هوا با صحت و دقت بالا حق مردم است و سازمان تمام تلاش خود را در این راه معطوف داشته و خواهد داشت. اما باید توجه داشت که در هیچ جای دنیا پیش بینی با صحت صد در صد وجود ندارد که اگر چنین می‌شد نام آن را پیش بینی نمی‌گذاشتند. باید این واقعیت را پذیرفت که ذات پیش بینی با خطا همراه است.

6. کار هواشناسی یک کار جمعی است که توسط حدودا 2500 نفر در سطح کشور انجام می‌شود. شایسته نیست که با برخوردهای غیر کارشناسی زحمات این عزیزان در هنگامه بروز مسائلی مانند طوفان تهران نادیده گرفته شده و زیر سوال برود. برخورد صفر و صد با هواشناسی به آن آسیب می‌رساند.

سازمان هواشناسی کشور سازمانی است که خدمات آن منافع زیادی برای کشور داشته و دارد. برای اثبات این ادعا تنها کافی است با یک مقایسه آماری ساده میزان تلفات انسانی در رابطه با سیل در سال های نه چندان دور با امروز مقایسه گردد. سیل گلستان در سال 1380 حدود 400 نفر کشته و مفقود الاثر به جای گذاشت حال آن که در 13 سال اخیر با آن که سیل های فراوانی مانند سیل قم رود که می‌توانست هزاران نفر کشته به جای گذارد، در سطح کشور رخ داده است اما تلفات انسانی در آنها بسیار پایین و کمتر از 5 نفر بوده است. نقش اصلی و محوری در کاهش تلفات انسانی، پایش، پردازش، پیش بینی و صدور هشدارهای به هنگام از طریق اطلاعیه و اخطاریه های جوی است که در طی این سال ها توسط سازمان برای بخش های اجرایی کشور ارسال شده است. این پیش آگاهی ها کمک می‌کنند کشور از مدیریت بحران به مدیریت ریسک برسد که بسیار کم هزینه تر است.

در پایان یادآور می شود دانش هواشناسی یک دانش بنیادی است که در توسعه پایدار نیز نقش محوری دارد. پس باید به این سازمان علمی کمک کرد تا بتواند وظایف خود را در مدیریت ریسک، توسعه پایدار، امور زیربنایی و تصمیم سازی برای مدیریت کشور و در نهایت در امور روزمره مردم به خوبی انجام دهد و نه آن که مورد هجوم قرار گیرد.
                                                                                                       
                                                                                       روابط عمومی
                                                                            سازمان هواشناسی کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha