نتایج یك تحقیق جدید نشان می‌دهد؛ شیردهی مادر به نوزاد باعث ترشح هورمون اطمینان بین مادر و فرزند می‌شود.

این تحقیق كه در مجله «بیولوژی محاسبه‌ای پلوس» منتشر شده حاكیست، وقتی نوزاد سینه مادر را می مكد، این عمل منجر به ترشح هورمون «اسكی توكسین» معروف به هورمون «اطمینان» در مغز مادر می‌شود.

پژوهشگران از كشورهای چین، فرانسه، ایتالیا و انگلیس مدلی را تهیه كرده‌اند كه عملكرد دقیق بدن مادر را در این شرایط و زنجیره اتفاقی كه در بدن می‌افتد، نشان می‌دهد.

این پژوهش روی نقش اكسی توكسین متمركز شده است؛ هورمونی كه اخیرا نقش آن در افزایش اطمینان و عشق در بین انسانها و حتی حیوانات كشف شده است.

مدتهای زیاد پژوهشگران تصور می‌كردند اكسی توكسین ماده‌ای است كه وقتی در خون آزاد شود باعث می‌گردد شیر از غدد مادر جاری شود.

اما مطالعات جدید نشان می‌دهد كه وقتی اكسی توكسین در مغز آزاد شود، پیوند بین مادر و كودك تقویت می‌شود. اما برای بروز این تاثیرات، مقدار زیادی از هورمون باید تولید شود تا موجی از هورمون در سرتاسر مغز گسترش پیدا كند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه در واكنش به مكیدن، سلولهای اكسی توكسین شروع به آزاد كردن این هورمون از اندریت‌ها و پایانه‌های رشته‌های اعصاب می‌كنند.

مشاهده این پدیده دانشمندان را شگفت زده كرد چون آنها معمولا تصور می‌كردند كه اندریت‌ها به عنوان بخشی از یك نورون (سلول عصبی) فقط دریافت كننده اطلاعات هستند در انتقال آنها نقشی ندارند، اما در این تحقیق خلاف تصور قبلی دانشمندان دیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha