یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11428

وزیر بهداشت با اعلام این كه در حال حاضر پوشش تنظیم خانواده در كشور به حدود 77 درصد ارتقا یافته است، به عوارض سوء عدم توجه به بهداشت باروری اشاره كرد و گفت: توجه به سلامت باروری تا 25 درصد از مرگ و میر مادران و نوزادان می‌كاهد.

كامران باقری لنكرانی كه در همایش روز جهانی جمعیت سخن می‌گفت، خانواده را از اركان اصلی جامعه دانست و گفت:‌ برای قوام خانواده لازم است كه شرایط بهداشت و سلامت به ویژه سلامت باروری در خانواده‌ها تامین شود. بسیاری از مواردی كه منجر به گسست بنیاد خانواده شده به دلیل بی توجهی به بهداشت باروری بوده، این امر به خوبی در روند سقوط خانواده در جوامع غربی مشاهده می‌شود.


 مرگ سالیانه 515 هزار نفر به دلیل عوارض زایمان در جهان


 وقوع 99 درصد از مرگ و میرها در كشورهای فقیر

وی افزود: خانواده باید در جایی قرار گیرد كه بتواند در خصوص باروری خود تصمیم گیری كند به نحوی كه آثار سوء بارداری‌های غیربهداشتی به حداقل برسد. ما امروزه در جهانی زندگی می‌كنیم كه سالیانه نزدیك به 515 هزار نفر به دلیل عوارض زایمان از بین می‌روند. 99 درصد از این مرگ و میرها در كشورهای فقیر رخ می‌دهد. همچنین 90 درصد از این كودكان قبل از سن یك سالگی می‌میرند.


مرگ سالیانه 11 میلیون كودك زیر پنج سال در دنیا

لنكرانی با بیان این كه سالیانه حدود 11 میلیون كودك زیر پنج سال از دنیا می‌روند، افزود: اغلب مرگ و میر مادران و كودكان زیر پنج سال متاثر از بی توجهی به بهداشت باروری است.

وی با اشاره به بارداری‌های پرخطر افزود: ‌بارداری‌های زیر 18 سال، بالای 35 سال، بارداری‌های با فاصله كمتر از سه سال و همچنین بیش از سه بارداری‌ از جمله بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شوند كه در مرگ و میر مادران و نوزادان موثرند.

وزیر بهداشت با تاكید بر بحث تحكیم خانواده افزود: برخی از كشورهای جهان به بهانه كنترل بارداری به سقط جنین می‌پردازند در حالی كه امروزه ثابت شده سقط جنین از عوامل موثر در افزایش مرگ و میر مادران است. همچنین این سقط جنین‌ها عوارض جسمی و روحی فراوانی را برای مادران به دنبال دارند. به همین دلیل ما در برنامه‌های خود به استفاده از روشهای مدرن پیشگیری به منظور به حداقل رساندن این اتفاق‌ها تاكید می‌كنیم.


كاهش 25 درصدی مرگ و میر مادران و نوزادان بر اثر توجه به سلامت باروری

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با بیان این كه توجه به سلامت باروری تا 25 درصد از مرگ و میر مادران و نوزادان می‌كاهد، افزود: ارائه روش‌های پیشگیری از بارداری اصولی از قبیل در دسترس بودن این خدمات، تطبیق آن با فرهنگ جامعه، پاسخگو بودن نظام سلامت و امتداد این روشهای پیشگیری در نظر گرفته می‌شود. سعی داریم با تنوع بخشی بر روشهای پیشگیری امكان انتخاب برای خانواده‌ها فراهم شود، بر این اساس امكان پوشش خدمات تنظیم خانواده گسترده تر می‌شود.


كاهش بارداری‌های ناخواسته از 36 درصد به 6/18 درصد

لنكرانی درباره میزان حاملگی‌های ناخواسته ادامه داد: امروزه میزان حاملگی‌های ناخواسته از رقم 36 درصد به رقم 6/18 درصد رسیده است. امیدواریم با گسترده‌تر شدن خدمات تنظیم خانواده میزان حاملگی‌های ناخواسته كاهش یابد.


متعادل شدن هرم جمعیت در كشور

وی با اشاره به مجموعه تلاش‌های دو دهه گذشته افزود: با این تلاش‌ها وضعیت كشور باثبات است و هرم جمعیت به سمت متعادل شدن حركت می‌كند. طی دو دهه گذشته میزان باروری از رقم 6/5 در سال 65 به عدد 2 رسیده است. از آنجا كه نسل جوان امروز به سن ازدواج رسیده، طی چند سال آینده رشد جمعیتی را تجربه خواهیم كرد.


پوشش 77 درصدی تنظیم خانواده در كشور


استفاده 60 درصدی از روشهای مدرن پیشگیری از بارداری

وی پوشش تنظیم خانواده در كل كشور را 77 درصد عنوان كرد و با اشاره به استفاده 60 درصدی از روشهای مدرن پیشگیری از بارداری افزود: نتیجه اقدامات در زمینه بهداشت باروری در میزان فرایند مرگ و میرها به خوبی آشكار است.

در فاصله سال‌های 1355 تا انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر مادران و نوزادان 245 مورد به ازای هر 100 هزار نفر بود كه امروزه این رقم به حدود 24 مورد در هر 100 هزار نفر كاهش یافته است.


297 مورد مرگ و میر مادران در كشور بر اثر عوارض زایمان در سال گذشته

لنكرانی با اشاره به آمار مرگ و میر بر اثر عوارض زایمان در سال گذشته گفت: سال گذشته در كل كشور حدود 297 مرگ به دلیل عوارض زایمان برآورد شده است. این در حالی است كه این رقم در سالهای گذشته چند هزار بوده است. امیدواریم این مسیر با جدیت بیشتری پیش رود. بررسی‌ها نشان داده است كه این 297 مورد مرگ اغلب به دلیل بی توجهی به بهداشت باروری اتفاق افتاده است.


 كاهش مرگ و میر مادران و نوزادان با پیوستن تیم مامایی به پزشك خانواده


كاهش 20 درصدی مرگ و میر مادران و نوزادان با شروع طرح پزشك خانواده

وی با اشاره به حضور فعال ماماها در برنامه پزشك خانواده افزود: حضور فعال ماماها در طرح پزشك خانواده بسیار كارساز بوده و پیوستن تیم مامایی به پزشك خانواده آثار مثبتی در كاهش مرگ و میر مادران و نوزادان داشته است.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با بیان اینكه در حال حاضر 9 دانشگاه در بحث مرگ و میر مادران و نوزادان به رقم صفر رسیده‌اند، افزود: بررسی‌ها نشان داده است كه تیم مامایی در این 9 دانشگاه فعال‌تر برخورد كرده است.

وزیر بهداشت با بیان این كه بعد از آغاز طرح پزشك خانواده در جوامع روستایی میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان یك ماهه حدود 20 درصد كاهش یافت، افزود: در صورتی كه این حركت گسترش یابد بازهم شاهد پیشرفت و حركت به جلو خواهیم بود. امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده بنیان خانواده محكم‌تر حفظ شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha