سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 114296

این متخصص عفونی، رعایت بهداشت فردی و دست ندادن و روبوسی نکردن با فردی که علائم مذکور را دارد بهترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

بهترین راه پیشگیری از کرونا

سلامت نیوز :یک متخصص بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت فردی را مهمترین اصل در پیشگیری از ابتلا به "کرونا" عنوان کرد.
دکترعلیرضا جانبخش در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری کرونا بیماری ویروسی است که ایجاد سندرم تنفسی می‌کند، عنوان کرد: این بیماری سال‌های گذشته به صورت بیماری سارس خود را در کشورهای آسیای شرقی نشان داد و متاسفانه این بار در کشور عربستان به صورت بیماری سندرم تنفسی ظهور پیدا کرده است.
به گفته جانبخش، این بیماری در حال حاضر بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس را درگیر کرده و گزارشاتی نیز از موارد ابتلای آن در کانادا، فرانسه و انگلیس گزارش شده است.
جانبخش تصریح کرد: این بیماری از طریق قطرات تنفسی و در صورت تماس طولانی مدت با بیمار مبتلا به کرونا ویروس منتقل شده و پس از یک دوره کمون 10 تا 14 روزه علائم بیماری در فرد بروز پیدا خواهد کرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: پس از طی دوره کمون، بیماری خود را با علائمی همچون تب، درد عضلانی، تهوع، استفراق و اسهال نشان خواهد داد و اگر بیمار تا هفت روز و به صورت خود بخودی خوب نشد، علائم تنفسی بیماری ظاهر خواهد شد.
جانبخش عنوان کرد: علائم تنفسی بیماری شامل تنگی نفس، سرفه خلط دار، حالت کبودی و نارسایی تنفسی خواهد بود که بیمار نیازمند به استفاده از تهویه مکانیکی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیماری کرونا درمان ندارد، اظهار کرد: این بیماری ممکن است پس از یک هفته از بروز علائم آن خود به خود خوب شود در غیر این صورت راه درمانی برای آن وجود ندارد.
این متخصص عفونی میزان مرگ و میر این بیماری را 30 درصد اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر از تعداد تقریبی 600 نفر مبتلا به این بیماری در سطح جهان 200 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با توجه به شیوه انتقال تنفسی این بیماری هنوز جای این سوال در ذهن محققان است که چطور با گذشت یک سال از عمر این بیماری هنوز شیوع گسترده‌ای از آن را در سطح جهان شاهد نیستیم.
وی با بیان اینکه بیماران قلبی عروقی، بیماران کبدی و کلیوی و نیز بیماران HIV مثبت بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، عنوان کرد: متاسفانه میزان مرگ و میر بیماری در این افراد نیز بیشتر از سایرین است.
جانبخش همچنین سالمندان و کودکان زیر 10 سال را از دیگر گروه‌های در معرض خطر این بیماری عنوان کرد.
این متخصص عفونی، رعایت بهداشت فردی و دست ندادن و روبوسی نکردن با فردی که علائم مذکور را دارد بهترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha