سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

در این بوستان پرنشاط ، خانواده ها آمده بودند تا دمی از این فضای دلنشین لذت ببرند اما ستون های دود قلیان برخاسته از هرگوشه وکنار بوستان رنجشی برای شهروندانی است که به امید هوای پاک به پارک آمده اند.

سلامت نیوز :در این بوستان پرنشاط ، خانواده ها آمده بودند تا دمی از این فضای دلنشین لذت ببرند اما ستون های دود قلیان برخاسته از هرگوشه وکنار بوستان رنجشی برای شهروندانی است که به امید هوای پاک به پارک آمده اند.
این وضعیت ناخوشایند و نقض آشکار حقوق شهروندی در حالی است که اکثر پزشکان و کارشناسان قلیان را دروازه ورود به اعتیاد معرفی می کنند و نسبت به افزایش استعمال آن از سوی نوجوانان و جوانان هشدار می دهند.
به گفته متخصصان دود قلیان و سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن فرد آسیب وارد می کنند به نحوی که براساس آمار، سالانه 60 هزار ایرانی را همین دو عامل دودزا به کام مرگ می کشانند.
قلیان نه تنها تمام چهار هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان زای موجود در سیگار را دارا است بلکه مونوکسید کربن بیشتری را نیز تولید می کند.
دود سیگار عامل پانزده15 نوع سرطان است و پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور روزانه آن را به کام خود فرو می برند و با مصرف میانگین 13 نخ سیگار در روز خود را معرض آسیب های جدی قرار می دهند.
استعمال قلیان (قلیان های میوه ای) از سوی جوانان و نوجوانان در مکان های تفریحی استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه پارک های تفریحی شهر یاسوج زنگ خطری است که صدای آن از دور هم شنیده می شود.
با گرم شدن هوا و به پایان رسیدن امتحانات مدارس و دانشگاه ها شهر یاسوج این روزها مملو از مسافران و گردشگرانی از نقاط دور و نزدیک به ویژه استان های جنوب کشور است.
این شهر به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب، آبشارهای مفرح، چشمه ساران متعدد، پارک های تفریحی و جاذبه های طبیعی همواره مقصد مناسبی برای تفریح و گردش است.
پارک ها و مکان های تفریحی این شهر شامل پارک تفریحی ساحلی، مهرورزی، آبشار یاسوج، تنگ مهریان و تامرادی و سایر جاذبه ها شاهد حضور نوجوانان و جوانانی است که با استعمال قلیان و مواد دخانی دستگاه تنفسی خود و سایر گردشگران و شهروندان را مورد هدف مواد سمی قرار داده اند.
خانواده هایی که با فرزندان خردسال خود به پارک ها و فضاهای عمومی پناه می آورند از دود قلیان های طعم دار واهمه دارند اما بهانه گیری کودک و جذابیت های موجود در پارک های تفریحی مانع از آن می شود تا پدر و مادر بتوانند او را از این محیط آلوده جدا کنند.
این روزها و شب ها پارک های تفریحی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج واقعیت تلخی به نام عرضه قلیان های طعم دار (میوه ای) از سوی جوانان و نوجوانانی را یدک می کشد که اگاهانه یا نااگاهانه به این امر مبادرت می کنند.
دختران جوان و پسران کم سن و سالی که دورهم حلقه زده و دود سیاه قلیان های طعم دار را وارد ریه های خود می کنند تا در دم و بازدمی از راه دهان و دماغ با این دود ناخوشایند حرکتی نمایشی برای لذت بردن دوستان خود انجام دهند.
خانواده هایی که آرزو دارند برروی سکوهای کنار رودخانه بشار یاسوج بنشینند و از فضای سبز پارک ساحلی لذت ببرند اما به خاطر سلامتی خود و فرزندانشان از حضور در این مکان خوداری می کنند.
به راستی بوی نامطبوع قلیان و مواد دخانی این اجازه را به خانواده ها می دهد تا لحظاتی را در این مکان تفریحی و سایر پارک هایی که اینگونه با دود آلوده شده اند باخوشی سپری کنند؟
ˈ رحمان - ب ˈ یکی از فروشندگان قلیان در پارک ساحلی یاسوج است و درحالی که مشغول آماده کردن قلیان برای مشتری است به خبرنگار ایرنا گفت: اوایل که تعداد فروشندگان قلیان در این پارک تفریحی اندک بود هرشب یک میلیون و 500 هزار ریال درآمد داشتم که به دلیل افزایش تعداد فروشندگان این میزان به 700 هزار ریال کاهش یافت. 
وی که 19 سال دارد و متاهل نیز هست خود را اهل روستای چین لوداب از توابع شهرستان بویراحمد معرفی کرد و افزود: قیمت استفاده از هر قلیان 50 هزار ریال است.
رحمان بیان کرد: بیشتر مشتریان قلیان های طعم دار میوه ای در این پارک دختران جوانی هستند که با خانواده و برای تفریح از استان های همجوار به یاسوج سفر می کنند.
وی که از زیاد شدن تعداد فروشندگان قلیان در پارک ساحلی یاسوج ناراحت به نظر می رسد، ادامه داد: جوانان و نوجوانان نیز از مصرف کنندگان دائمی قلیان های طعم دار هستند.
ˈ سعید - ی ˈ نوجوانی 15 ساله که بساط خود را در کنار پیاده روی پارک ساحلی یاسوج پهن کرده و با در دست داشتن قلیان درحال جلب مشتری است گفت: هر شب با فروش قلیان در این پارک مبلغی برای گذران زندگی کسب می کنم.
وی که هریک از قلیان های خود را با قیمت 25 هزار ریال و با قیمت کمتری به مشتریان عرضه می کند، افزود: بیشتر مشتریان در این مکان تفریحی جوانان و نوجوانانی هستند که به صورت تفننی قلیان استفاده می کنند.
سعید که در خانواده ای هشت نفره زندگی می کند و سال گذشته بر اثر سانحه تصادف پدر خود را از دست داده از خبرنگار ایرنا می خواهد تا به درد دل های او گوش کند.
وی ادامه می دهد: با کشته شدن پدرم در سانحه تصادف هم اینک به عنوان فرزند ارشد سرپرستی خانواده را برعهده دارم و شب ها با فروش قلیان به مشتریان در پارک ساحلی یاسوج بخشی از مخارج زندگی را تامین می کنم. 
سعید که در مقطع اول دبیرستان درس می خواند در پاسخ به این سوال که آیا می خواهی قلیان فروشی را به عنوان یک شغل انتخاب کنی؟ گفت: این کار را دوست ندارم و چنانچه در آینده شغل مناسبی پیدا کنم از قلیان فروشی صرفنظر خواهم کرد.
محمدطاهر طاهریان که به همراه خانواده برای تفریح به پارک ساحلی یاسوج آمده از عرضه قلیان های طعم دار( میوه ای) در این مکان تفریحی به شدت گله مند است.
وی که شغل خود را استاد کاشی کار عنوان می کند، گفت: بوی نامطبوع قلیان در این مکان، لذت تفریح را از خانواده ها سلب کرده و سلامت نوجوانان و فرزندان خردسال را تهدید می کند. 
طاهریان استفاده قلیان از سوی جوانان و نوجوانان در محل آبشار یاسوج را نیز نگران کننده خواند و افزود: آرامش و امنیت دو مقوله مهم برای لذت بردن از مکان های تفریحی است.
وی به بیان خاطراتی از نحوه تربیت فرزندان از سوی خانواده ها در گذشته اشاره کرد و گفت: آموزش فرزندان در خانواده نقش مهمی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی دارد.
طاهریان اظهار کرد: برخی از خانواده ها از وضعیت فرزندان خود و اینکه در مکان های تفریحی قلیان مصرف می کنند آگاهی ندارند که این امر زمینه را برای به خطر افتادن آنها فراهم خواهد کرد.
وی از مسوولان اجرایی مربوطه در کهگیلویه و بویراحمد درخواست کرد عرضه قلیان در مکان های عمومی و تفریحی را منع کنند.
زهرا مقدم که به همراه خانواده به پارک ساحلی یاسوج آمده و برای درامان ماندن از بوی نامطبوع قلیان در گوشه ای از این مکان تفریحی نشسته است، گفت: استشمام دود قلیان که به مراتب از مصرف آن برای فرد خطرناک تر است سلامت کودکان را در پارک ساحلی یاسوج تهدید می کند.
وی افزود: منقل های آتشی که فروشندگان برای آماده کردن زغال قلیان از آن استفاده می کنند خطر جدی است که کودکان و خردسالان را تهدید خواهد کرد. 
مقدم بیان کرد: دختران و پسران جوان و نوجوان بیشتر به صورت گروهی در پارک ساحلی و مهرورزی یاسوج نسبت به مصرف قلیان اقدام می کنند و هیچ نظارت و برخوردقانونی از سوی دستگاه های مربوطه برای جلوگیری از گسترش این پدیده در مکان های تفریحی و عمومی انجام نمی شود.
مقدم از خدمات رسانی ضعیف و سرویس های بهداشتی نامناسب در مکان های عمومی به ویژه پارک های تفریحی و آبشار یاسوج به شدت ابراز گلایه کرد و خواستار توجه جدی مسوولان مربوطه به این امر مهم شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: به دلیل مرطوب بودن راه های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می تواند عامل مهمی برای رشد میکروب ها و قارچ ها باشد به نحوی که دود آن وارد دستگاه تنفسی شده و ایجاد عفونت های مزمن می کند.
ایلامی افزود: به اکثر تنباکو هایی (تنباکوهای میوه ای) که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس های معطری اضافه شده که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی در فرد می شود. 
وی گفت:مصرف قلیان با تنباکوی اسانس دار برای بیماران قلبی و افرادی که سابقه حساسیت دارند ممنوع است.
این متخصص بیماری های عفونی و تب دار بیان کرد:مصرف قلیان و سیگار، افراد مجاور فرد مصرف کننده و جنین مادران باردار را نیز با خطر جدی مواجه می کند.
ایلامی کودکان و نوجوانان را از قربانیان اصلی دود سیگار و قلیان دانست و گفت: به دلیل اینکه این قشر در سنین رشد قرار دارند و ریه و اندام های دستگاه تنفس فوقانی آنها در حال تکمیل و شکل پذیری است مصرف دخانیات تهدید جدی برای آنان به شمار می رود. 
ایلامی اظهار کرد: علاوه بر بیماری های مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس هایی مانند هرپس و هپاتیت شود.
وی تصریح کرد: براساس بررسی های علمی 25 درصد افراد بالای 50 سال در کشور دچار بیماری های انسدادی مزمن ریه هستند که یکی از مهمترین علل آن استفاده از قلیان و سیگار است.
ایلامی شمار افرادی که در کهگیلویه و بویراحمد براثر مصرف قلیان و سیگار به بیماریهای برونشیت،انسداد مزمن و آمفیزم ریه دچار شده اند و هم اینک در بیمارستان های استان بستری هستند را قابل توجه دانست.
وی فرهنگ سازی را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات به ویژه قلیان و سیگار اعلام کرد و یادآور شد: رسانه های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی آسیب های ناشی از مواد دخانی در جامعه دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: دستگاه های نظارتی مانند دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، بهزیستی و امور اجتماعی استانداری باید در نشست شورای سلامت استان و شهرستان ها اقدامات لازم برای برخورد با عرضه کنندگان مواد دخانی را لحاظ کنند.
ایلامی پارک های تفریحی، آبشار یاسوج و مناطق گردشگری این شهر را از نقاطی عنوان کرد که نوجوانان و جوانان در آنها به مصرف قلیان و سیگار اقدام می کنند.
وی افزود: تنوع طلبی و ماجراجویی دو ویژگی مهم دوره نوجوانی و جوانی است که این ویژگی ها موجب می شود آنان استفاده از قلیان و سیگار را تجربه و به دنبال آن ناخواسته گرفتار دام اعتیاد شوند.
ایلامی گفت: ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی،راه اندازی کلاس های هنری و موسیقی و سایر اقدامات مناسب در این زمینه می تواند گرایش نوجوانان و جوانان به مواد دخانی به ویژه قلیان و سیگار را کاهش دهد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان تبعات منفی مواد دخانی بر سلامت عمومی افراد، گفت: بر اساس قانون استفاده از قلیان و سیگار در مکان های عمومی ممنوع است.
فتاح محمدی با اشاره به اینکه جمع آوری قلیان از سطح مغازه ها و جلوگیری از عرضه آن در مکان های عمومی در شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید،افزود: دستگاه های مربوطه در این زمینه با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهند کرد.
وی بیان کرد: مصوبات شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد برای اجرا به دستگاه های مربوطه شامل دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی و سایر نهادها اعلام و تاکنون اقدامات مطلوبی در مناطق مختلف استان انجام شده است.
محمدی اظهار کرد: چنانچه در فضاهای عمومی و مکان های تفریحی کهگیلویه و بویراحمد افرادی نسبت به فروش و عرضه قلیان اقدام کنند به شدت با آنان برخورد می شود.
وی عنوان کرد: مجوز مغازه هایی که در گذشته برای عرضه قلیان صادر شده باشد از سوی دستگاه اجرایی مربوطه باطل و چنانچه در کنار کسب و کار دیگری نسبت به فروش قلیان اقدام کنند پس از دادن تذکر پلمپ خواهند شد.
محمدی ابراز داشت: سال گذشته در برخی شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد نظیر گچساران مغازه های عرضه قلیان پلمپ شدند که تاکنون گزارشی مبنی بر فعالیت مجدد آنها ارایه نشده است.
با همه این وجود دود قلیان های میوه ای و مواد دخانی همچنان از سوی برخی در فضای پارک های تفریحی یاسوج از جمله پارک تفریحی ساحلی و مهرورزی، آبشار، تنگ مهریان و سایر مناطق گردشگری پیچیده می شود.
این درحالی است که در بوستان ها این اماکن عمومی یک تابلو از مضرات و ممنوع بودن مواد دخانی در اماکن عمومی نصب نشده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha