فعالیت‌های مجلس در راستای افزایش جمعیت هر چند با انتقاداتی رو به رو شد اما، وزارت بهداشت عملكرد روشن‌تر و پخته‌تری داشته است. مسئولان این وزارتخانه بر انجام كارهای كارشناسی در این زمینه تاكید می‌كنند. از عملكردهای زیر بنایی وزارت بهداشت در این زمینه می‌توان به رایگان كردن زایمان طبیعی، كارزار رسانه‌ای برای ترویج این نوع زایمان و همچنین خدمات بیمه و تسهیلاتی كه برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده اشاره كرد.

عملکرد پخته وزارت بهداشت در زمینه افزایش جمعیت

سلامت نیوز : در حالی مدیركل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در كشور خبر داده است كه پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری كه در بسیاری موارد قیمت گرانی هم دارند در ماه‌های پایانی سال گذشته محل بحث و گمانه‌زنی مسئولان دولتی بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان درمان ناباروری و در نظر گرفتن تسهیلات و خدماتی برای زوج‌ها نابارور با چرخش 180 درجه‌ای سیاست‌های جمعیت كشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. كنترل جمعیت در ایران از سال ۱۳۳۷ شروع شد اما برنامه‌های منسجم كنترل جمعیت از سال ۱۳۴۸ آغاز شدند.

در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران، رشد جمعیت ایران در اثر این برنامه‌ها از 1/ 3 درصد به 1/ 2 درصد كاهش نشان داد. بعد از انقلاب و به واسطه عوامل مختلف از جمله جنگ ایران و عراق، رشد جمعیت در ایران به شدت افزایش یافت به طوری كه در سال ۱۳۶۵ به بالاتر از 3/2 درصد رسید.

در سال ۱۳۶۷ سیاست‌های جلوگیری از موالید در دستوركار دولت قرار گرفت كه شامل ارائه خدمات پیشگیری از بارداری رایگان و حذف كلیه سیاست‌های تشویقی سه اولاد به بالا بود. این اقدامات منجر به سریع‌ترین كاهش ثبت شده در نرخ رشد جمعیت یك كشور شد و نرخ رشد جمعیت ایران را در مدت كوتاهی از 3/ 2 درصد به 1/ 2 درصد در سال رساند.

در سال‌های اخیر، بار دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت اتخاذ شد. پس از اینكه اظهار نظرهای مختلفی درباره لزوم یا عدم لزوم افزایش جمعیت و همچنین چگونگی این افزایش انجام شد و به دنبال برگزاری سمینارها، همایش‌ها، میزگرد‌ها و. . . درباره افزایش جمعیت، 30 اردیبهشت امسال مقام معظم رهبری سیاست‌های كلی «جمعیت» را كه براساس بند یك اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ كردند. هر چند تا پیش از این ابلاغ فعالیت‌هایی در راستای افزایش جمعیت انجام می‌شد اما، بحث‌ها در این مورد اكنون شدت پیدا كرده است و مسئولان مختلف، موضوع افزایش جمعیت را از منظرهای مختلف بررسی می‌كنند.


وزارت بهداشت و برداشتن موانع
در حالی كه جمعیت شناسان، جامعه شناسان، اقتصاددانان و بسیاری دیگر از كارشناسان حوزه‌های مختلف در این باره اظهار نظر كرده‌اند كه برای افزایش جمعیت چه ملاحظاتی را باید در نظر گرفت، وزارت بهداشت سعی كرده است موانع پایین بودن نرخ باروری در كشور را برطرف كند. اگرچه برخی نمایندگان مجلس سعی داشتند با تصویب قانونی محدودیت‌هایی برای استفاده از روش‌های كنترل بارداری اتخاذ كنند اما، برخی مواضع ناپخته باعث شد وزارت بهداشت بر این واقعیت تاكید كند كه برای افزایش جمعیت نباید به زور متوسل شد.

24 فروردین امسال منابع خبری اعلام كردند: بالاخره و پس از چند ماه طرح پیشگیری از كاهش رشد جمعیت كشور در صحن علنی مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید. همزمان با اینكه برخی نمایندگان مجلس عنوان كردند كه بر اساس طرح مجلس  آموزش‌های پیش از ازدواج برای جلوگیری از كاهش جمعیت حذف می‌شوند برخی از نمایندگان، اظهار نظر‌ها در این باره را غیر كارشناسی دانستند و عنوان كردند هنوز بررسی‌های دقیق در این زمینه انجام نشده است.

با این وجود، عنوان می‌شود مجلس در بودجه امسال ۳۰۰ میلیارد برای افزایش جمعیت پیش بینی كرده است. فعالیت‌های مجلس در راستای افزایش جمعیت هر چند با انتقاداتی رو به رو شد اما، وزارت بهداشت عملكرد روشن‌تر و پخته‌تری داشته است.

مسئولان این وزارتخانه بر انجام كارهای كارشناسی در این زمینه تاكید می‌كنند. از عملكردهای زیر بنایی وزارت بهداشت در این زمینه می‌توان به رایگان كردن زایمان طبیعی، كارزار رسانه‌ای برای ترویج این نوع زایمان و همچنین خدمات بیمه و تسهیلاتی كه برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده اشاره كرد.


پوشش بیمه داروهای ناباروری كامل نیست
در تازه‌ترین اظهار نظرها درباره ناباروری در كشور، مدیركل دفتر جمعیت، سلامت و خانواده وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در كشور خبر داده است. محمداسماعیل مطلق عنوان كرده است: رویكرد وزارت بهداشت در رفع مساله كاهش میزان باروری بر ارتقای مشاوره‌های هنگام و پس از ازدواج، تاكید بر مهارت‌های زوجین، افزایش آگاهی جامعه در مورد اهمیت فرزندآوری سالم، جلوگیری از مرگ مادر، نوزاد و شیرخوار، تامین مراقبت‌های كیفی دوران بارداری، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط و تقویت برنامه‌های غربالگری ژنتیكی و اختلالات كوروموزومی است. او با تاكید بر اینكه سه میلیون زوج نابارور در كشور وجود دارد، ادامه داده است: متاسفانه پوشش بیمه‌ای در این زمینه كامل نیست. این مقام مسئول با اشاره به اینكه8/ 2 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشكیل می‌دهند، اظهار كرده است: با توجه به وجود 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در كشور بخش قابل توجهی از این افراد در حال از دست دادن سن مناسب ازدواج خود هستند. مطلق عنوان كرده است: مسائل اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل، دو علت عمده بروز سقط جنین در كشور محسوب می‌شود كه متاسفانه هنوز این مسائل در كشور ما رفع نشده است.

مدیركل دفتر جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه كرده است: از 220 هزار سقط جنین صورت گرفته در سال 91، 100 هزار مورد به دلیل مسائل پزشكی و 120 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است اما این امر به معنای غیرشرعی بودن نیست.

بیمه 10 قلم داروی ناباروری
این در حالی است كه پیش از این و به دنبال وعده‌هایی كه وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری داده بود، اخباری مبنی بر پرداخت ۵۰ درصدی هزینه‌های مربوط به 10 قلم از داروهای زوج‌های نابارور به نقل از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است.

سید تقی نوربخش اواخر سال گذشته عنوان كرده است: سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌كند با پرداخت بخشی از هزینه دارویی بیمه‌شدگان نابارور، رویكرد حمایتی خود را افزایش دهد. او با بیان اینكه دستورالعمل در این زمینه ابلاغ شده و قابل اجرا در سراسر كشور است، تاكید كرده است: این اقدام حمایتی در حالی صورت می‌گیرد كه بر اساس قانون ارائه خدمات دارویی برای نازایی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی نیست. نوربخش اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را 20 میلیارد تومان دانسته و از بیمه شدگانی كه با مشكل ناباروری روبه‌رو هستند، خواسته است برای تشكیل پرونده به مراكز اسناد پزشكی سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها مراجعه كنند.

در اظهار نظری جدید، دو روز پیش، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفته است: پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبارات تا پایان خرداد داروهای جدید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشته است: در راستای سیاست‌های حمایتی از افزایش جمعیت 170  اقلام دارویی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در آینده نزدیك نیز گستره خدمات پوششی بیمه سلامت افزایش می‌یابد.

این تسهیلات در حالی برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته می‌شود كه همواره اخباری مبنی بر گرانی داروهای ناباروری منتشر شده است. اواخر سال گذشته شهلا میرگلو بیات، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از هزینه‌های سرسام‌آور ناباروری در كشور گفت: این هزینه‌ها گاهی تا 10 میلیون تومان نیز می‌رسد كه در این شرایط لازم است با تعامل بین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی پوشش بیمه ناباروی انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha