سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 114301

معاون محیط زیست كشور گفت: در دنیا 20 درصد منابع آب در دسترس استفاده میشود و 80 درصد در اختیار خود طبیعت قرار میگیرد اما در ایران 75 درصد استفاده و 25 درصد سهم طبیعت است.

290 سفره آب زیر زمینی در وضعیت بحرانی هستند

سلامت نیوز :معاون محیط زیست كشور گفت: در دنیا 20 درصد منابع آب در دسترس استفاده میشود و 80 درصد در اختیار خود طبیعت قرار میگیرد اما در ایران 75 درصد استفاده و 25 درصد سهم طبیعت است.

به گزارش ایسنا، احمدعلی كیخا در مراسم تودیع و معارفه مدیران كل حفاظت محیط زیست استان لرستان، اظهار كرد: تمام این كشور دارای افتخاراتی است برای ما كه از اجدادمان به ارث رسیده است اما ما برای نسلهای بعد خود چه چیزی را باقی خواهیم گذاشت؟او با بیان این سوال كه هامون را از دست دادیم چگونه شاهنامه را در دست میگیریم؟ اضافه كرد: این داستان غمانگیز برای دریاچههای ارومیه،زایندهرود و بختگان نیز در حال وقوع است؛

همچنین تالاب انزلی به معنای واقعی خود وجود ندارد و جنگلهای هیركانی شمال كشور كه از عصر یخبندان باقی مانده بودند چیزی از آنها باقی نمانده است. كیخا ادامه داد: این حادثه برای جنگلهای زاگرس نیز اتفاق افتاده و یك میلیون و 100 هزار هكتار از این عرصهها نابود شده و سرعت این تخریبها نیز روز به روز در حال افزایش است.

معاون محیط زیست اظهار كرد: به ازای این از دست دادنها چه به دست آوردهایم؟ توسعه بیضابطه كشاورزی در دریاچه ارومیه خسارات زیادی را به این دریاچه تحمیل كرده است. در گذشته عملكرد مثبتی نداشتهایم و ادامه این روند ما را به جایی نمیرساند

به گفته او، 290 سفره آب زیرزمینی كشور شرایطی بدتر از دریاچه ارومیه را دارند و در حدود 150 میلیارد مترمكعب از آنها آب استحصال میشود اما چون قابل مشاهده نبوده برای ما ملموس نیست. كیخا خاطرنشان كرد: ذخایری كه باید برای شرایط بحرانی نگهداری و حفاظت میشدند به راحتی از دست ما خارج میشوند.

 معاون محیط زیست با بیان اینكه سازمان محیط زیست به تنهایی نمیتواند جوابگو باشد و تمام مردم در قبال طبیعت مسئولند،تاكید كرد: باید حفظ محیط زیست جزء ترجیحات باشد.

در این زمینه نیز فرهنگسازی صورت گیرد و از وجود سمنها استفاده لازم را برد. ماه گذشته نیز، كیخا گفته بود كه بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد كه ایران درمیان ۱۳۲كشور از نظر مدیریت اكوسیستم‌های آبی رتبه ۱۳۰را به خود اختصاص داده است. احمد‌علی كیخا این رتبه را نشان‌دهنده اشكال در نگاه مدیریتی عنوان كرده بود.

او با اشاره به اینكه امروز در تمام استان‌ها، چه استان‌های دارای منابع آبی مناسب و چه استان‌های فاقد منابع آبی، مشكل آب وجود دارد، با استناد به گفته‌های وزیر نیرو گفت كه 290سفره از 600سفره آب زیرزمینی وضعیت بحرانی دارد.

به گفته كیخا، زمانی حجم برداشت آب از ذخایر زیرزمینی حدود 50میلیون مترمكعب بود اما امروز این میزان به 170میلیارد مترمكعب رسیده كه این میزان 5تا 6برابر حجم دریاچه ارومیه است. او تغییر و تجدیدنظر در رویكردهای توسعه را ضروری دانسته و گفته بود كه با رویكردی كه مشكلات را خلق كرده نمی‌توان آنها را مدیریت و حل كرد بلكه باید شهامت پذیرفتن اشكال و اصلاح و تجدید‌نظر در رفتارها و رویكردها را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha