سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

سال گذشته مسئولان شهری خبر از ظرفیت درحال تکمیل شدن بهشت‌زهرا(س) دادند و اعلام شد اگر فکری برای توسعه بهشت‌زهرا(س) نکنیم با بحران دفن در پایتخت روبه‌رو می‌شویم.

بحران دفن در بهشت زهرا

سلامت نیوز :مدت زیادی از اعلام وضعیت بحرانی آرامستان‌های تهران به‌ویژه بهشت‌زهرا(س) می‌گذرد اما همچنان تنها خبری که در این رابطه شنیده می‌شود، نه بهبود وضعیت بلکه، ادامه شرایط فعلی است. توکلی، رئیس سازمان بهشت‌زهرا با اشاره به اشباع قطعه‌های موجود بهشت‌زهرا تا سال 95 گفته است: اعضای شورا توجه ویژه ای به طرح‌های توسعه ای بهشت‌زهرا داشته باشند.

سال گذشته مسئولان شهری خبر از ظرفیت درحال تکمیل شدن بهشت‌زهرا(س) دادند و اعلام شد اگر فکری برای توسعه بهشت‌زهرا(س) نکنیم با بحران دفن در پایتخت روبه‌رو می‌شویم. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران پاییز سال گذشته عنوان کرده بود: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، بهشت‌زهرا(س) از نظر وسعت و فضای موردنیاز برای دفن اموات تهران در مرز بحران است و ضرورت دارد که هرچه زودتر زمین مناسب در اختیار این سازمان قرار گیرد.
 

آرامستانی با 44 سال قدمت
بهشت‌زهرا در میان دیگر آرامستان‌های تهران ازجمله آرامستان دولت، ابن‌بابویه و باغ‌طوطی، بزرگ‌ترین آرامستان در استان تهران و شهرستان ری است، فعالیت این آرامستان سال ۱۳۴۹ شروع شد. این آرامگاه ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ سازمان بهشت‌زهرا(س) قطعه زمین دیگری به وسعت ۱۶۰ هکتار را در بخش شرقی آرامستان و در محدوده باقرشهر و کهریزک تملک و برای دفن اموات آماده کرد که هم‌اکنون از آن به‌عنوان قطعات جاری یاد می‌شود و دفن اموات به‌صورت روتین در این قطعات انجام می‌شود.

با اختصاص فضایی در نزدیکی باقرشهر به این آرامستان، اعتراضاتی از سوی شهروندان این محدوده شکل گرفت به همین دلیل، به‌نظر می‌رسد توسعه بهشت‌زهرا و عدم احداث آرامستان‌های جدید توسط مدیریت شهری چالش بزرگی باشد. جمعیت زیاد شهر تهران و به تبع آن آمار بالای متوفیان ایجاد آرامگاه‌های جدید در این شهر را ضرورت بخشیده است.

طبق آخرین آمار، سال گذشته بیش از 52 هزار شهروند تهرانی و سال‌جاری نیز، تاکنون حدود 11هزار و 100 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در بهشت‌زهرای تهران دفن شده‌اند. همچنین روزانه 150 تا 170 فوتی در تهران دفن می‌شوند که تمامی این اموات فوت‌شده در تهران در بهشت‌زهرا(س) شست‌وشو داده شده و حدود 30 تا 50 مورد به شهرهای دیگر می‌روند.

قبرهای چندطبقه یکی از نتایج وضعیت بحرانی آرامستان‌هاست. با وجود این تمهیدات، درحال حاضر، ظرفیت قطعه هنرمندان پر شده و بر اساس نقشه‌های طراحی شده باغچه کنار قطعه قرار است تخریب و دراختیار هنرمندان متوفی قرار گیرد. توسعه آرامستان‌های شهر تهران در چهار پهنه پایتخت یکی از برنامه‌هایی بود که کارشناسان شهری نیاز به اجرای آن را ضروری می‌دانند؛ ضرورتی که تا به‌حال به وقوع نپیوسته است. به گفته رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌‌‌ زیست شورای شهر تهران، شورا پیشنهاد داده بود تا در سه نقطه شهر تهران با کمک شهرداری و دولت گورستان‌هایی ایجاد شود.

در دو ‌فوریت این طرح آمده است: با توجه به انبوه جمعیت کلانشهر تهران و آمار بسیار بالای اموات این کلانشهر و همچنین نظر به اینکه محل فعلی گورستان‌های شهر تهران در آینده نزدیک پاسخگوی دفن اموات این شهر نخواهد بود بنابراین، مکان‌یابی، تملک و ساماندهی گورستان‌های جدید شهر تهران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اما این مصوبه بعد از گذشت شش ماه همچنان بی‌پاسخ مانده است. حافظی در این رابطه گفته بود: این موضوع را به صورت شفاهی به معاون خدمات شهری شهردار تذکر می‌دهیم. اگر گزارش درحال نهایی شدن و ارائه به شورا باشد که منتظر می‌مانیم در غیر این‌صورت درصحن این موضوع ر ا تذکر می‌دهیم.


بحران آرامستان‌ها فراگیر است
در این زمینه یک نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: مساله بحران وضعیت آرامستان‌ها در تمام شهرستان‌های تهران مشهود است و صرفا مربوط به مرکز استان نیست. به‌گفته ابراهیم نکو، شهر جدید پرند 200 هزار نفر جمعیت دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری جمعیت به 400 هزار نفر برسد اما، زمینی برای آرامستان در این منطقه اختصاص داده نشده است

 او با تاکید بر اینکه این وضعیت برازنده شهرهای ما با ساختار جدید نیست، بیان می‌کند: ساماندهی و تصمیم اساسی در رابطه با توسعه آرامستان‌ها با نقشه واحد و مقیاس مختلف که در شأن رفتگان باشد، ضروری است. نکو معتقد است: وضعیت قابل توجه و تقدیری در رابطه با‌ آرامستان‌ها وجود ندارد، از این‌رو توسعه این فضاها و ایجاد فضاهای جدید باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

شورای شهر بررسی می‌کند
در این زمینه یک عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با آرمان در رابطه با گزارش درباره وضعیت بهشت‌زهرا که سال گذشته شورای شهر از شهرداری درخواست کرده بود، می‌گوید: هنوز گزارشی به دست ما نرسیده است. غلامرضا انصاری معتقد است: اگر امکان توسعه بهشت‌زهرا وجود داشته باشد این اقدام در میان مدت در این آرامستان باید انجام شود، اگرنه باید در سه منطقه آرامگاه جدید احداث شود.

به‌گفته این عضو شورای شهر، بررسی‌های اولیه برای جایگزین‌های جدید انجام شده است اما، بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در بهشت‌زهرا انجام شده است. او در رابطه با اعتراض مردم باقرشهر نسبت به توسعه بهشت‌زهرا اظهار می‌کند: تا زمانی که مکان جدید احداث نشود، چاره‌ای جز این نیست تا اینکه مکان جدید احداث شود. انصاری با بیان اینکه شورای شهر رسیدگی به این مساله را در دستور کار خود قرار داده است، می‌افزاید: قرار بر این است که جلسه‌ای در بهشت‌زهرا برگزار شود تا هم به وضعیت شاغلین این سازمان رسیدگی شود و هم به وضعیت توسعه این آرامستان.

این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: در صورت احداث آرامستان جدید باید امکان دسترسی و حمل‌ونقل و مشکلات ترافیکی نیز در نظر گرفته شود. او تاکید می‌کند: با تمهیدات بهداشتی که اندیشیده شده است، هیچ مشکل بهداشتی برای مردم منطقه ایجاد نشده و نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha