سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 114308

دکتر مرضیه حسینی نژاد با اشاره به نقش و اهمیت غذا در ارتقای سلامت انسان افزود: در سال های اخیر مصرف کنندگان به طور روز افزون به دانستن نقش فعال مواد غذایی در سلامت انسان، افزایش عمر، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی توجه نشان می دهند.

سلامت دستگاه گوارش با مصرف پروبیوتیک

سلامت نیوز : دکتر مرضیه حسینی نژاد با اشاره به نقش و اهمیت غذا در ارتقای سلامت انسان افزود: در سال های اخیر مصرف کنندگان به طور روز افزون به دانستن نقش فعال مواد غذایی در سلامت انسان، افزایش عمر، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی توجه نشان می دهند.
به گزارش ایرنا وی افزود: در این راستا صنعت غذا باید به سمت تولید مواد غذایی فرا سودمند و بهره گیری از ترکیبات غذا دارو در ارایه فرآورده های بهبود یافته خود حرکت کند و با توجه به جنبه های علمی و تغذیه ای آن، از مزایای نسبی فناورانه در بازار رقابتی ایجاد شده بهره مند شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: یکی از مهمترین این محصولات فرآورده های حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک ها است.
حسینی نژاد ادامه داد: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که در غذاهای فرا سودمند یا عملگرا مورد استفاده قرار می گیرند و با ورود به بدن و حضور فعال خود در سیستم گوارش موجب بهبود سیستم گوارشی انسان و بروز اثرات مطلوب سلامتی می شوند.
وی افزود: این ارگانیسم ها به واسطه تولید مواد پیشگیری کننده از جمله باکتریوسین و اسید لاکتیک، همچنین با پیشگیری از اتصال و رشد سویه های بیماری زا در مخاط روده از بروز بسیاری از عفونت ها پیشگیری می کنند.
مدیر گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: این ترکیبات با نگهداری از سلامت روده ها به عملکرد سدی روده و جذب مواد مغذی و ریز مغذی ها کمک کرده و در برابر سموم و اجرام بیماری زا نقش حفاظتی ایفا می کنند.
حسینی نژاد با اشاره به نقش تکمیلی ترکیبات پری بیوتیک به عملکرد پروبیوتیک ها در بدن انسان گفت: پری بیوتیک ها در واقع ترکیبات غیر قابل هضمی هستند که رشد و فعالیت باکتری های پروبیوتیک موجود در دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و اثرات مفید آنها را بر سیستم ایمنی بدن تقویت می کنند.
وی اضافه کرد: این ترکیبات غذایی غیرقابل هضم با تقویت انتخابی و تاثیرگذاری بر گونه های باکتریایی روده بزرگ، زمینه غلبه آنها بر باکتری های مضر را فراهم می کنند و می توان این ترکیبات را به راحتی و به طور طبیعی از بسیاری گیاهان استخراج کرد.
مدیر گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به فعالیت های قابل توجه پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در زمینه پیشبرد تحقیقات فناورانه در زمینه پروبیوتیک ها گفت: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در چند سال اخیر با بهره گیری از توان علمی اعضای هیات علمی و به کارگیری تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی به انجام پژوهش های کاربردی در زمینه پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها و به کارگیری این اجزای موثر در فرمولاسیون و تولید فراورده های غذایی فرا سودمند پرداخته است.
حسینی نژاد ادامه داد: در حال حاضر اجرای طرح های پژوهشی کلان در زمینه کاربرد پروبیوتیک و پری بیوتیک ها در غذاهای فرا سودمند در اولویت های پژوهشی این مجموعه قرار گرفته است.
وی با اشاره به طرح های اجرا شده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در این زمینه اظهار کرد: این طرح ها در زمینه های مختلف از جمله شرایط به کارگیری کشت باکتری های پروبیوتیک در غنی سازی فرآورده های غذایی و ایجاد شرایط بهینه برای محافظت، مقاوم سازی و افزایش زنده مانی پروبیوتیک ها، اثر بخشی این ارگانیسم های مفید در جذب سموم مختلف در محصولات، استخراج و تولید ترکیبات پری بیوتیک از گیاهان دارویی و موضوعات تخصصی - کاربردی مشابه به اجرا در آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha