درمان سردرد، سرما خوردگی، بی‌خوابی و دردهای مفصلی، همه وهمه در ایران آسان است و نیازی به پزشك ندارد چرا كه خود تجویزی دارو در این موارد امری عادی محسوب می‌شود.

چرا ایرانی‌ها دارو خوردن خودسرانه را دوست دارند؟

سلامت نیوز :درمان سردرد، سرما خوردگی، بی‌خوابی و دردهای مفصلی، همه وهمه در ایران آسان است و نیازی به پزشك ندارد چرا كه خود تجویزی دارو در این موارد امری عادی محسوب می‌شود. 

به گزارش شفاف كافیست یك استامینوفن كدئین بخوری تا از سر درد رها شوی یا با یك بروفن سر و ته درد را هم بیاوری دیگر چه نیازی به پزشك است و تجویز دارو؟! 

مدت‌های مدیدی است كه ایرانی‌ها در مصرف خود سرانه دارو گوی سبقت را از همه كشورهای جهان ربوده‌اند و تنها پشت سر گذاشتن چین باقی مانده ایت كه ان هم به دلیل جمعیت زیاد چشم دامامی‌های چینی است! 

بازار مصرف دارو از داروهای لاغری و چاقی استاندارد و غیر استاندارد گرفته تا داروهای محرك جنسی، داروهای مسكن و خواب آور، آنتی بیوتیك‌ها و داروهای گوارشی همه و همه مانند نقل و نبات بین ایرانی‌ها رواج دارد. 

بنا بر آمار رسمی، سالانه هر ایرانی حدود 340عدد قرص مصرف می‌كند و در واقع از نظر مصرف سرانه دارو، ایران پس از چین دومین كشور پرمصرف دارو در جهان محسوب?می‌شود.

البته پیش از این نیز یك جامعه شناس اعلام كرده بود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در موسسه علوم رفتاری، در ایران مصرف دارو سه برابر استانداردهای جهانی بوده و ایران جزو 20 كشور اول دنیا و دومین كشور قاره آسیا در این زمینه است. 

مجید ابهری با اشاره به گزارش مركز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت مبنی بر اینكه 40 درصد ایرانی‌ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌كنند، گفته بود: هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد دارو مصرف می‌كند كه این تعداد با استانداردهای جهانی تفاوت زیادی دارد. 

در هر حال آمار هر چه باشد نكته اینجاست كه ایرانی‌ها همواره به دنبال راه راحت برای درمان مشكلاتی چون چاقی و لاغری، بیماریهای جنسی و پوستی هستند و حتی حاضر نیستند برای سرما خوردگی‌هایی كه ممكن است خطرناك هم باشند به پزشك مراجعه كنند غافل از اینكه مصرف خودسرانه مسكن‌‌هایی چون آسپرین می‌تواند عوارضی چون خونریزی دستگاه گوارش، هپاتیت، نارسایی كبد و كلیه و مشكلات روحی را به همراه داشته باشد ولی پیداكردن گوش شنوا كار دشواری است. 

مصرف خودسرانه مسكن‌ها همچنین عامل اصلی نارسایی‌های كلیوی است كه به‌صورت ناگهانی آنها را از كار می‌اندازد. كسانی كه تحمل كوچك‌ترین درد را ندارند و مسكن مصرف می‌كنند اگر كارشان به اتاق عمل یا دندانپزشكی كشیده شود دیرتر به داروهای بیهوشی پاسخ می‌دهند. از سوی دیگر به جای رعایت رژیم غذایی و تغزیه درست، مردم ایران همواره به دنبال قرص و شربتی برای لاغر شدن یا چاق شدن هستند!

داروهایی كه معمولا در استاندارد بودن انها حرف و حدیث‌های بسیاری هست و عوارض جانبی بسیاری هم دارند. با این حال این نوع داروها آنقدر در ایران پر فروش هستند كه ایران را به بازار هدف این نوع داروها تبدیل كرده اند! به این ترتیب به نظر می‌رسد مصرف داروی خودسرانه می‌رود فرهنگ دارویی جدیدی را در كشور باب كند.

فرهنگی كه نتیجه‌ای جز بیماری بیشتر در پی نخواهد داشت و باید هر چه سریعتر راهكاری اساسی برای آن اندیشیده شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha