دکتر سروش مردانی رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس با بیان اینکه آنچه در این استان در حال اجرا است نه پزشک خانواده مصوب مجلس است و نه 02 ! و نه آنچه در ذهن فرهیختگان بوده ! تاکید کرد لغو یک طرفه و تبعیض آمیز ! قرارداد های بیمه را که کلیدی ترین گره گاه این برنامه است در دستور کار خود قرار دهید و و با هم پوشانی بیمه ها و تجدید قرارداد سازمان های بیمه گر با پزشکان, تا زمانی که یک طرح جامع و فراگیر در سراسر کشور بر اساس یک برنامه علمی، هدفمند و قابل تحقق به شکل ملی اجرا شود، این وضعیت آشفته و ناعادلانه را سامان دهید.

وضعیت آشفته و ناعادلانه پزشک خانواده در فارس را سامان دهید/این پزشک خانواده بدعت تازه ای در عرصه پزشکی است

سلامت نیوز : شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس طی نامه ای به دکتر عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار بررسی و رفع چالشهای شیوه اجرای دستور العمل برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس شدند.

دکتر سروش مردانی رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس با بیان اینکه آنچه در این استان در حال اجرا است نه پزشک خانواده مصوب مجلس است و نه 02 ! و نه آنچه در ذهن فرهیختگان بوده ! تاکید کرد لغو یک طرفه و تبعیض آمیز ! قرارداد های بیمه را که کلیدی ترین گره گاه این برنامه است در دستور کار خود قرار دهید و  و با هم پوشانی بیمه ها و تجدید قرارداد سازمان های بیمه گر با پزشکان, تا زمانی که یک طرح جامع و فراگیر در سراسر کشور بر اساس یک برنامه علمی، هدفمند و قابل تحقق  به شکل ملی اجرا شود، این  وضعیت آشفته و ناعادلانه را سامان دهید.

 به گزارش سلامت نیوز متن کامل نامه در زیر می آید:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر عزیزی ریاست محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی 

با سلام و تقدیم احترام، ضمن تشکر و تقدیر از تلاش های آن کمیسیون در جهت ایجاد مجال طرح مشکلات و پیگیری مطالبات از مجرای قانون تا سطح تحقق پذیری و اجرائی آن،  ضروری است در خصوص موضوع چالش برانگیز شیوه اجرای دستور العمل برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس جهت بررسی و رفع چالشها،  نکاتی به استحضار آن  مقام محترم معروض داریم.


24 تیرماه برابر است با دومین سالروز اجرای دستور العمل برنامه پزشک خانواده شهری در استان فارس. 

این طرح قرار بود نظام سلامت را متحول کند و مطابق با اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه، سلامت نگری را جایگزین درمانگری کند و با هدف ارتقا سطح سلامت ، آموزش سلامت و افزایش و تسهیل دسترسی مردم , خدمات با کیفیت و اثر بخش  را برای مردم به ارمغان بیاورد و در حوزه کاری پزشکان سطح بندی خدمات و سیستم ارجاع ایجاد نماید و با توسعه قابل انتظار و اصولی صنعت بیمه در کشورمان و با حمایتهای بیمه ای ، امنیت شغلی برای پزشکان و توازن و انصاف در پرداخت هزینه های درمان را برای مردم فراهم نماید، اما متاسفانه با گذشت بیش از 22 ماه نه تنها نمی‌توان وجوهی از تحقق  این امور را مشاهده نمود بلکه می توان به جرات گفت آنچه در فارس در حال اجرا است نه پزشک خانواده مصوب مجلس است و نه 02 ! و نه آنچه در ذهن فرهیختگان بوده !

بلکه پدیده‌ ای است غریب و بدعتی تازه‌ درعرصه پزشکی دنیا !! که با درک تقلیلی ورفتارهای ویژه‌ی خود موجب شکل گیری  و رشد شیوه نامطلوبی در ارائه خدمات گردیده است که  هم برای مردم و هم پزشکان شرایط تنش زایی ایجاد نموده است به گونه ای که استقرار این سیستم با این شیوه اجرا به چالشی بزرگ برای جامعه پزشکی فارس تبدیل شده است. 

در چنین شرایطی امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که  با عنایت به معیارهای سنجش تحقق پذیری و موفقیت طرح ها و لوایح، به ارزیابی دقیق آنچه در شکل گیری این رویکرد ناموفق نقش مهمی ایفا نموده است، بپردازیم. 

نکته این است بخشی از این عوامل  ناشی از محتوا و ماهیت  02 و ایرادات  در ساختار آن است که با اهداف طرح اصلی  همسویی و همخوانی ندارد و در بسیاری موارد با قوانین جاری کشورمان مغایرت دارد و بخشی نیز ناشی از تمایلات و اراده و اصرار درروند تثبیت و استقرار این طرح به هر شکل ممکن و بدون مسئولیت پذیری نسبت به تبعات منفی آن از سوی دانشگاه و مسئولین ستاد اجرایی فارس است. 

در کلیت این مجموعه از اهم چالش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

اهم چالش های قابل توجه در محور ساختار تدوین دستورالعمل 02

وجود تعارض و تضاد در قوانین شامل:لغو تعدیلات به عمل آمده در قوانین کار ( حقوق نامناسب بدون مزایای مرخصی استعلاجی- استحقاقی - حقوق دوران بازنشستگی یا از کارافتادگی پزشکان - ساعات کار غیر استاندارد – وظایف گسترده طاقت فرسا و... )

شمولیت دادن قوانین و مناسبات دولتی به همه مراکز خصوصیقراردادهای یک طرفه موقت کار با پزشکان تعرفه گذاری نامناسب خدمات با توجه به نرخ تورمحجم سنگین وظایف محوله به پزشکان در سطح یک  و انجام آن در زمان محدود

عدم پشتوانه مالی قابل اعتماد و پایدار در نظام بیمه سلامت شتاب زدگی در اجرا بدون تامین عناصر ساختاری و پیش نیازها شامل:نبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده و ناکارآمدی نیروی انسانی موجود  

ایرادات اساسی در تامین تجهیزات فیزیکی مناسب

عدم تامین پوشش همگانی بیمه سلامت

نبود سامانه الکترونیکی قابل اطمینان و ایمن و نه حتی یک برنامه نرم افزاری نسبتا کامل

عدم تشکیل پرونده الکترونیکی جامع و قابل اطمینان که محتویات آن هرگز اعتبارسنجی نشده است.

ضعف در آموزش جمعیت گیرنده خدمت با رویکرد سلامت نگری 

  اهم چالش های قابل توجه در محور مصوبات ستاد استانی فارس :

 لغو قراردادهای بیمه پزشکان و مردم برای پذیرش اجباری طرح از سوی دانشگاه و سازمان های بیمه گر

حذف سیستم ارجاع واقعی از سطح یک و تقلیل آن به ممهورنمودن برگ ارجاع و برداشتن محدودیت تعداد ارجاعات به سطوح تخصصی  

هجوم بی رویه بیماران به سطوح تخصصی آنهم اغلب در چند مرکز دولتی با امکانات محدود نوبت دهی و پذیرش بسیار بیماران در یک زمان محدود و با کیفیت نازل

عدم اجرای برنامه های پیشگیری، غربالگری و بهداشت در سطح یک. به واقع آنچه تاکنون انجام شده درمانگری آنهم ناقص و محدودیت دسترسی مردم به آن بوده است.

طرحی که ابتدا باید از بهداشت شروع میشد اکنون در کلاف درمان سردرگم شده است.

ضعف در ایجاد یک ارتباط مؤثر و هدفمند میان پزشک خانواده و بیمار به منظور ارائه خدمات سلامت نگر و عدم مانایی بیمار در محضر پزشک خانواده که نتیجه آن ارائه خدمات با کیفیت نازل است.

افزایش جمعیت تحت پوشش : تا 3500 نفر برای 8 ساعت کار روزانه که نتیجه آن کاهش بار مراجعه بیمار به5/2 بار در سال است و این در حالی است که هنوز مراقبت های بهداشتی آغاز نگردیده است!

در مقایسه با جمعیت معمول حدود 500 نفره در کشورهای موفق.

دریافت فرانشیز از بیمار برای کنترل بار مراجعه و سایر روشهای ابداعی منشی مطب !! برای همین منظور!نبود منع قانونی در ویزیت همزمان بیماران آزاد و انجام اعمال جراحی سرپایی با دریافت وجه در همان زمان محدود ویزیت بیماران تحت پوشش 

  اهم چالش های قابل توجه در محوراشتغال پزشکان :

 لغو قرارداد بیمه ها با پزشکان و کانالیزه کردن بیماران آنها به سمت پذیرش اجباری طرح که موجب انحصار در بازار درمان و از بین رفتن فضای کسب و کارو امنیت شغلی پزشکان خارج از طرح گردیده است ( مغایر با اصول آزادی انتخاب شغل، منع اضرار به غیر و نفی انحصار در بازار درمان)

 بی اعتبار گردیدن مهر نظام پزشکی و عدم استفاده از آن برای پزشکان خارج از طرح

بی توجهی به خواسته ها و جایگاه اجتماعی و نیازهای فردی و خانوادگی پزشکان 

  اهم چالش های قابل توجه در محور نارضایتی بیماران :

 نامناسب بودن و افزایش غیر متعارف پوشش جمعیتی ناچارا محدودیت بار مراجعه به پزشک خانواده به دلیل افزایش جمعیت تحت پوشش

نبود منع قانونی در انجام امور پزشکی توسط افراد غیر پزشک ( ویزیت پایه در بهترین حالت توسط ماما و بهیار و اغلب فقط بر مبنای تاریخچه ای ناقص و ارجاع توسط منشی) و از همه بدتر دسترسی ایشان (و بسیاری افراد دیگر تا حد کافی نت های محل! ) به پرونده محرمانه بیماران!

محدودیت اقلام دارویی و خدمات تحت حمایت بیمه برای بیماران درون طرحپرداخت گاه تا بیش از 80 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم با دریافت حق مسئولیت فنی از سوی داروخانه ها و خروج اقلام بسیار زیادی از داروها از لیست بیمه و مجوز دریافت فرانشیز و نیز دریافت انواع و اقسام ما به التفاوت ها در آزمایشگاه ، رادیولوژی و غیره .

پرداخت 100درصد هزینه های درمانی و دارویی و پاراکلینیک از جیب مردم در مراجعه به پزشکان خارج از طرح علی رغم ادامه پرداخت های بیمه ای توسط مردم

دریافت خدمات پزشکی با کیفیت نازل در سطح یک و نیز سطوح تخصصی به دلیل هجوم بیماران به چند مرکز محدود و با اتلاف وقت در صف های طویل و نوبت های طولانی   

نتیجه : با عنایت به دلایلی که تاکنون از زوایای متعدد در بررسی شیوه اجرای طرح در فارس بر شمرده شد ; به تدریج روشن تر خواهد گردید که این روند اجرا از یک سو با اهداف متعالی طرح تناقض دارد و از سوی دیگر تهدیدی است بر سلامت جامعه  و نشاندهنده کاستی بزرگی است که نتوانسته است بعد از 2 سال اجرا با یک کارنامه موفق برای حل مشکلات پیچیده عرصه سلامت امروزی در سطح ملی قابلیت اجرایی داشته باشد .

 

عدم پذیرش مردمی آن نیز به خوبی در اظهارات اخیر نمایندگان جامعه کارگری فارس و درخواست ایشان مبنی بر توقف طرح  پزشک خانواده ، نمایان است.  پیش شرط یک نظام سلامت محور سالم و پویا و رشد یابنده آنست که تمامی عوامل و عناصر پیش نیاز آن قبل از اجرا تامین گردد تا موفقیت ان محقق گردد.

طرحی که بدون تامین عناصر ساختاری آن با اجبار و لغو قراردادهای یک طرفه بیمه ها،  مردم و پزشکان ملزم به پذیرش آن گردیده اند و بدون رفع ایرادات آن، کماکان به استمرار این روند اصرار می گردد،  موفقیت آن  هرگز قابل تحقق نخواهد بود. 

استان فارس که زمانی به عنوان بزرگترین قطب علمی پزشکی جنوب کشور مطرح بود اکنون با چنین روندی, بیماران این منطقه دیگر نه میتوانند در سطح یک خدمات با کیفیت دریافت کنند و نه در سطوح تخصصی به دلیل هجوم بیماران به چند مرکز محدود دولتی خدمات بهینه دریافت نمایند و نه میتوانند در مراکز خصوصی با پرداخت هزینه های کمر شکن 100 در صد از جیب خود درمان شوند و از سوی دیگر پزشکان این منطقه بعداز سالها خدمت در حوزه سلامت به دلیل لغو قراردادهای بیمه , با از بین رفتن فضای کسب و کار خود  با ورشکستگی شغلی مواجه شده اند و عملا از چرخه طبابت حذف گردیده اند.

بسیاری از این پزشکان به دلایل منطقی و عدم همخوانی شغلی با شیوه اجرای این طرح نمی توانسته اند وارد آن شوند . در چنین شرایط تنش زایی , قشر عظیمی از جامعه پزشکی استان فارس از شما مقام محترم ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تقاضا دارد:

در اولین گام موضوع لغو یک طرفه و تبعیض آمیز ! قرارداد های بیمه را , که کلیدی ترین گره گاه این برنامه است, پیگیری نموده و با هم پوشانی بیمه ها و تجدید قرارداد سازمان های بیمه گر با پزشکان, تا زمانی که یک طرح جامع و فراگیر در سراسر کشور بر اساس یک برنامه علمی، هدفمند و قابل تحقق  به شکل ملی اجرا شود، این  وضعیت آشفته و ناعادلانه را سامان دهید

موفق و مؤید باشید

شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha