معاون سازمان محیط زیست گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند وزارت نیرو برای جبران کمبودها ناچار است از آب چاه برای مصارف شرب استفاده کند که به دلیل بالا بودن مقدار عناصری مانند نیترات و کادمیوم در منابع زیرزمینی احتمال ابتلا به سرطان برای شهروندان به وجود می آید.

احتمال ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از آب چاه برای مصارف شرب

سلامت نیوز: معاون سازمان محیط زیست گفت: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند وزارت نیرو برای جبران کمبودها ناچار است از آب چاه برای مصارف شرب استفاده کند که به دلیل بالا بودن مقدار عناصری مانند نیترات و کادمیوم در منابع زیرزمینی احتمال ابتلا به سرطان برای شهروندان به وجود می آید.


دکتر سعید متصدی در گفتگو با مهر، با بیان این که در سال جاری میزان نزولات جوی بسیار کم بوده گفت: قاعدتاً در کشور و به ویژه در پایتخت با مشکل کمبود آب روبرو هستیم که برای مقابله با این معضل دو راهکار وجود دارد.

به گفته وی، یک راه این است که مردم به مصارف آب به همین شکل ادامه دهند که در این صورت وزارت نیرو مجبور می شود از منابع مختلف آب را تامین کند که یکی از این منابع آب چاه است و از آنجایی که منابع آب زیرزمینی آلوده هستند مطمئناً تامین آب از این طریق موجب وارد شدن آلودگی به سیستم آب شرب تهران می شود.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این راه اصلاً راه منطقی نیست تصریح کرد: ولی چنانچه مردم ما بدانند که چه میزان آب دارند و برای این سرمایه خود برنامه ریزی کنند می توان با صرفه جویی معضل کمبود آب را تا حد زیادی برطرف کرد.

وی با بیان این که باید مسئولان از طریق رسانه ها از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب استمداد بطلبند، اظهار داشت: با این روش می توانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم چرا که در حال حاضر هر نفر در تهران روزانه بالغ بر 300 لیتر آب مصرف می کند در صورتی که بر اساس استانداردهای زندگی ایرانیان با مصرف 150 لیتر آب در روز می توان تمام نیازها را برطرف کرد.

متصدی با اشاره به این که تامین آب شرب با استفاده از آب چاه بحرانهای زیادی ایجاد می کند یادآور شد: استراتژی صرفه جویی بهترین راهکار مقابله با این بحران است چرا که آب چاه سلامت مردم را به خطر می اندازد.

وی افزود: در استفاده از آب چاه با دو موضع مواجه هستیم؛ یکی کیفیت میکروبی آن و دیگری کیفیت شیمیایی که کیفیت میکروبی را می توان به استفاده از روشهایی مانند کلرزنی و افزودن ازن به آب به استاندارد رساند اما در مورد کیفیت شیمیایی کار به این سادگی نیست.

به گفته معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کیفیت شیمیایی آب چاه بسته به نوع محلی که استفاده می شود تغییر می کند و از آنجایی که در بسیاری از سفره های آب زیرزمینی آلودگی به نیترات و کادمیوم را داریم ممکن است این مواد با غلظت بالا وارد سیستم تصفیه آب شوند و چنانچه غلظت آنها بالا باشد موجب سرطانزایی در افرادی که این آب را مصرف می کنند می شود.

وی با اشاره به این که البته کسانی که آب را توزیع می کنند و مسئولان وزارت نیرو قطعا"ً در این زمینه حساسیت لازم را خواهند داشت، گفت: آزمایشگاه های کیفی بسیار خوبی در وزارت نیرو وجود دارد که مطمئناً با کنترل آب شرب استانداردهای لازم در آب توزیعی رعایت می شود اما چنانچه مردم آب کمتری مصرف کنند مسئولان مجبور نمی شوند هزینه های بسیار زیادی برای تامین آب بپردازند و سلامت مردم نیز به خطر نمی افتد.

گفتنی است اخیرا رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز به روش پیشنهادی توسط دستگاه‌های ذی‌صلاح در خصوص استفاده از چاه‌های عمیق برای تامین آب شرب تهران به دلیل کمبود آب در تابستان انتقاد کرده و گفته است: این موضوع کیفیت آب را به شدت تنزل داده و تحت‌الشعاع قرار می‌هد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha